Ta studielån eller inte?

Idas

Trådstartare
Hoppar in från Ungdom! :)

Jag har jobbat ett par år efter studenten och därför kunnat spara ihop en budget.

Har nu pluggat en termin med bidrag + lite extrapengar från jobb.

Jag måste ta ca 2000 från mitt sparkonto i månaden (jag skulle säkert kunna snåla mer men jag vill inte äta nudlar vareviga dag), och om jag gör detta under hela min studietid (3 år) så kommer jag ha ca 20.000 kvar av mitt sparkonto.

Är det mer värt att ta lån och ha kvar hela sparkontot som det är nu (och istället en skuld) eller att ta av sparpengarna och inte ha någon buffert kvar? Räntan på csn-lånet är väldigt låg, 1,2% just nu.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag tycker att det är bra att ha en buffert för oväntade utgifter om man kan. Jag studerar själv men jobbar nästintill hela sommaren. Har ett litet lån varje termin, ca 7 veckor av 20, för att kunna ha kvar mina jobbpengar som buffert.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Det är väl helt enligt smak och vana kanske?
Jag själv tycker ju att 20 tusen är en ganska god buffert, och skulle aldrig i mitt liv ta ett lån jag inte behövde.
Men samtidigt kan det ju hända saker under tiden som gör att du måste ta från sparpengarna, och då blir det ju lite osäkrare...

Jag personligen hade kanske gjort något mitt i mellan? (OM jag tagit lån alls) Säg lån på 1000 och ta av egna pengar 1000. Allt för att hålla nere lånen men ändå ha sparpengar kvar.

Man har olika inställning till lån, antar jag, jag är nog ovanligt motsträvig till det. :p
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Eftersom CSN i princip är det mest fördelaktiga lån du kan ta hade jag kört på det och sparat det kapital du har.. Man behöver ju inte ta fullt lån om man inte vill heller
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Ta CSN-lånet och ha kvar pengarna på banken. Jag skulle inte heller behöva ta några lån, men mina pengar förräntar sig bättre på genom att dels sparas, dels läggas på fonder och dels läggas på en bostadsrätt.