Ta studielån eller inte?

Idas

Trådstartare
Hoppar in från Ungdom! :)

Jag har jobbat ett par år efter studenten och därför kunnat spara ihop en budget.

Har nu pluggat en termin med bidrag + lite extrapengar från jobb.

Jag måste ta ca 2000 från mitt sparkonto i månaden (jag skulle säkert kunna snåla mer men jag vill inte äta nudlar vareviga dag), och om jag gör detta under hela min studietid (3 år) så kommer jag ha ca 20.000 kvar av mitt sparkonto.

Är det mer värt att ta lån och ha kvar hela sparkontot som det är nu (och istället en skuld) eller att ta av sparpengarna och inte ha någon buffert kvar? Räntan på csn-lånet är väldigt låg, 1,2% just nu.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag tycker att det är bra att ha en buffert för oväntade utgifter om man kan. Jag studerar själv men jobbar nästintill hela sommaren. Har ett litet lån varje termin, ca 7 veckor av 20, för att kunna ha kvar mina jobbpengar som buffert.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Det är väl helt enligt smak och vana kanske?
Jag själv tycker ju att 20 tusen är en ganska god buffert, och skulle aldrig i mitt liv ta ett lån jag inte behövde.
Men samtidigt kan det ju hända saker under tiden som gör att du måste ta från sparpengarna, och då blir det ju lite osäkrare...

Jag personligen hade kanske gjort något mitt i mellan? (OM jag tagit lån alls) Säg lån på 1000 och ta av egna pengar 1000. Allt för att hålla nere lånen men ändå ha sparpengar kvar.

Man har olika inställning till lån, antar jag, jag är nog ovanligt motsträvig till det. :p
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Eftersom CSN i princip är det mest fördelaktiga lån du kan ta hade jag kört på det och sparat det kapital du har.. Man behöver ju inte ta fullt lån om man inte vill heller
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Ta CSN-lånet och ha kvar pengarna på banken. Jag skulle inte heller behöva ta några lån, men mina pengar förräntar sig bättre på genom att dels sparas, dels läggas på fonder och dels läggas på en bostadsrätt.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Nu är det ju bara lån-delen vi pratar om, men det kan ju ändå vara bra att veta..
Jag pluggade några veckor helt utan studielån eller bidrag. Orkade inte skicka in blanketterna, eftersom jag ändå jobbade så pass mycket, utan körde de första två månaderna innan juluppehållet helt utan CSN. Efter jul sökte jag för lån och bidrag.
Precis när kursen var slut blev jag sjukskriven då jag gått in i väggen. Då säger f-kassan att jag inte har något "SGI" (Sjuk... grundande inkomst) eftersom jag hade pluggat helt utan CSN de månaderna. Det kvittade att jag hade jobbat samtidigt, studerandet var på heltid och var min huvudsyssla. Så då hade jag inte rätt till ett öre av FK. Det var liksom nollat de månaderna jag pluggat utan CSN.
Mamma fick fullmakt och typ 4 veckor senare kom de fram till att jag slutat på jobbet typ den 13 januari och börjat med CSN den 12 eller något sådant, och jag pga det nog hade rätt till 6000 i månaden i alla fall.. Utan mamma hade jag fått leva på luft det året jag var hemma.

Ett litet tips bara i fall någon som jag är lite lat någon månad och inte orkar skicka in ansökningen.. :p
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag hade försökt klara mig utan att ta lån och jobba extra på helger och sommarlov. Hur hög buffertnivå skulle du behöva? Vilka ev. oförutsedda kostnader kan tillkomma?
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Visst är räntan på studielånet låg, men samtidigt ska lånet betalas tillbaka. När du har studerat färdigt kan du istället för att betala tillbaka 5000-10000 kr/år (beroende på hur mycket du lånar förstås) lägga de pengarna i din framtida buffert.

Jag har studerat med fullt studielån och hade jag haft möjligheten att klara mig på bara studiebidrag och sparade pengar så hade jag i backspegeln definitivt valt det senare.
 
Senast ändrad:
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag klarar mig bra utan lån och var även utan det i ett antal terminer. Har dock nu valt att plocka ut allt studiemedel jag kan med min inkomst. I stort sett hela lånedelen sparas via räntesparkonton och aktier, till våren kommer ev. delar av sparkapitalet att investeras i mitt och sambons framtida boende. Om det inte blir så, så får pengarna fortsätta mogna på banken. Låneräntan är så pass låg att jag t.o.m tjänar några kronor.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag klarar mig bra utan lån och var även utan det i ett antal terminer. Har dock nu valt att plocka ut allt studiemedel jag kan med min inkomst. I stort sett hela lånedelen sparas via räntesparkonton och aktier, till våren kommer ev. delar av sparkapitalet att investeras i mitt och sambons framtida boende. Om det inte blir så, så får pengarna fortsätta mogna på banken. Låneräntan är så pass låg att jag t.o.m tjänar några kronor.


Det här är smart och exakt mitt råd till studenter som funderar på om de ska nyttja möjligheten att lyfta csn-lån även om de faktiskt inte behöver.
Har man lite sinne för ekonomi kan man bygga upp en ekonomisk grund med csn-lån.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Nu är det ju bara lån-delen vi pratar om, men det kan ju ändå vara bra att veta..
Jag pluggade några veckor helt utan studielån eller bidrag. Orkade inte skicka in blanketterna, eftersom jag ändå jobbade så pass mycket, utan körde de första två månaderna innan juluppehållet helt utan CSN. Efter jul sökte jag för lån och bidrag.
Precis när kursen var slut blev jag sjukskriven då jag gått in i väggen. Då säger f-kassan att jag inte har något "SGI" (Sjuk... grundande inkomst) eftersom jag hade pluggat helt utan CSN de månaderna. Det kvittade att jag hade jobbat samtidigt, studerandet var på heltid och var min huvudsyssla. Så då hade jag inte rätt till ett öre av FK. Det var liksom nollat de månaderna jag pluggat utan CSN.
Mamma fick fullmakt och typ 4 veckor senare kom de fram till att jag slutat på jobbet typ den 13 januari och börjat med CSN den 12 eller något sådant, och jag pga det nog hade rätt till 6000 i månaden i alla fall.. Utan mamma hade jag fått leva på luft det året jag var hemma.

Ett litet tips bara i fall någon som jag är lite lat någon månad och inte orkar skicka in ansökningen.. :p
Jag tycker att det här är en jätteviktig grej att tänka på också!
Jag funderade och velade, men efter att jag fick höra om detta så valde jag att ta studielån. Jag tycker att det är bättre att jag har studielån och har kvar min SGI om något skulle hända, samt pengar på banken som man antingen kan använda om något skulle hända och sen när jag får jobb kan jag använda dem till att betala av studielånet fortare.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Det här är smart och exakt mitt råd till studenter som funderar på om de ska nyttja möjligheten att lyfta csn-lån även om de faktiskt inte behöver.
Har man lite sinne för ekonomi kan man bygga upp en ekonomisk grund med csn-lån.

Sambon gjorde precis som jag, finansierade sina studier med jobb, men tog studiemedel ändå. Han tjänade 90K på det genom några strategiska aktieköp...

Nu har inte jag ens hälften så bra sinne för aktier och är lite feg, men det kvarstår ändå att låneräntan är så pass låg, att man med en helt ok-sparränta, får låna dom pengarna gratis. Letar man aktivt bra räntor och låser pengarna ett tag, så tjänar man till och med på det.

Gör man inte av med pengarna så är det ju inget problem alls att betala tillbaka dom sen. Och vet man med sig att man kommer ha lån i framtiden, för bostad till exempel, så är det nästan korkat att inte ta CSN-lånet och spara det till bostadsköpet.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Gör man inte av med pengarna så är det ju inget problem alls att betala tillbaka dom sen. Och vet man med sig att man kommer ha lån i framtiden, för bostad till exempel, så är det nästan korkat att inte ta CSN-lånet och spara det till bostadsköpet.

När det gäller framtida bostadslån så var åtminstone min bankkontakt väldigt nöjd med att jag väljer att inte leva upp min buffert utan istället tar fullt studiemedel. Banker gillar att man har en buffert och har inget emot CSN-lån.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Eftersom du har en SGI ta CSN eftersom du då har den skyddad och är på samma nivå som nu när studierna är avslutade.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Hoppar in från Ungdom! :)

Jag har jobbat ett par år efter studenten och därför kunnat spara ihop en budget.

Har nu pluggat en termin med bidrag + lite extrapengar från jobb.

Jag måste ta ca 2000 från mitt sparkonto i månaden (jag skulle säkert kunna snåla mer men jag vill inte äta nudlar vareviga dag), och om jag gör detta under hela min studietid (3 år) så kommer jag ha ca 20.000 kvar av mitt sparkonto.

Är det mer värt att ta lån och ha kvar hela sparkontot som det är nu (och istället en skuld) eller att ta av sparpengarna och inte ha någon buffert kvar? Räntan på csn-lånet är väldigt låg, 1,2% just nu.

Det beror på, har du en bostad redan? Kommer du behöva köpa en bostad, så skulle jag spara pengarna på kontot, för topplånet kommer helt säkert ha sämre villkor än csn-lånet. Har du saker (häst, hus etc) som snabbt kan kräva en buffert? Hur ser arbetsmarknaden ut när du är klar, kan du räkna med jobb direkt, eller kan det ta något halvår med liten eller ingen inkomst? I så fall behöver du ju ha en buffert då.

Om inga sådana stora utgifter syns på horisonten kan det ju vara värt att använda bufferten till studierna, åtminstone om du sedan kommer öka dina inkomster i ditt nya yrke, då kan du ju snabbt bygga upp en ny buffert igen efteråt.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Jag gillar tid och pengar.... För mig var det lätt värt att ta lån och jobba lite mindre och ändå ha råd med häst under studietiden :) det känns inte jobbigt att betala tillbaka de pengarna nu. Men då pluggade jag till något med relativt hög lön, hade nog resonerar annorlunda om jag pluggade till tex sjuksköterska där löneutvecklingen är dålig.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

20.000 i buffert är för mig ingen buffert alls.

Jag hade valt (o har valt) att plocka ut fullt CSN o behålla mina pengar på banken. 200.000 i lån som tre år studier innebär är för mig inga pengar att prata om. Det är vad en bil kostar.
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Ni som svarat att man kan "tjäna pengar" på lånet - gäller detta även om man använder lite av lånet varje månad?

Jag har flyttat hemifrån och bor i en liten billig etta, min mamma står på lånet men jag betalar all ränta, hyra osv så en insats till en lägenhet är inte jätteaktuell (just nu).

Det är ju fortfarande lånade pengar som måste betalas tillbaka. Om jag istället sparar 3000 i månaden till mitt (då relativt tomma) sparkonto när jag pluggat klart istället för att betala 3000 på lånet i månaden (och då ev. behöva ta av sparkontot ändå ifall jag inte får ett bra jobb direkt osv), vore inte det bättre?
 
Sv: Ta studielån eller inte?

Problemet är väll att det kan hända ganska mycket på 3 år och att oförutsedda utgifter kan dyka upp innan du är klar med studierna. Och vad händer om du inte får jobb direkt efter att din utbildning är slut?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 413
Senast: Trott
·
Relationer Idag när jag vaknade hade jag meddelande på telefonen från min bror (på okänt nr) om att han ville att jag skulle ta ett lån på 150...
2 3
Svar
58
· Visningar
7 785
Senast: Avalbane
·
Skola & Jobb Jag pluggar på heltid och den här terminen har jag även jobbat ca 80% så jag har inte tagit något csn. Det funkar dock inte så till...
Svar
5
· Visningar
782
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp