ta ut lön-Enskild Firma.

QuickStar

Trådstartare
Jag ska ev anställa en kille som ska sälja lite åt min firma, det blir hans extra knäck (fast heltid))tills han börjar sitt "riktiga" jobb om några månader.
Hur löser jag det löne-mässigt, än så länge har jag själv inte tagit ut någon lön. Det ser ju givetvis dumt ut om bara han får ut lön så jag tänkte som så här:

Han får gå på provision, ex 10% på det han säljer

Jg gör likadant, jag jobbar ju dessutom heltid och hinner därför inte sälja så mycket utan sköter den administrativa biten så jag tar ju ut 10% på det jag säljer vilket bli mkt mindre än honom. Låter det vettigt?
Eller ser det dumt ut i ex Skattemyndighetens ögon? att jag "VD:n" har lägre lön än den anställda?

Något jag bör tänka på? Kan jag ex gå back på det hela sen när jag skall betala egen avgiften?

Hans (och min) provision skall jag givetvis räkna ut så att mina utgifter inte överstiger inkomsten.

Något annat sin anser jag Borde/inte borde göra?

Hjälp!

Jag kan det mesta men inte hur det med lön fungerar-PINSAMT!! :crazy:
 
Om du har en enskild firma så är ju allt överskott i firman din lön.
Skattemyndigheten har i övrigt ingen synpunkt på om bara dina anställda tar ut lön, men tänk dig noga för, skulle du bli sjuk eller något är den ersättning baserad på löneuttag.
Sen bör du kolla upp om din anställde är med i facket, för man får inte anställa folk på bara provision utan någon form av garantilön måste förekomma. Glöm inte heller bort de avtalsenliga pernsionkostnaderna och sjukförsäkringar. Undantaget är om killen har egen F skattsedel men då fakturerar han dig, er avtalade provision istället.
 
Glöm inte räkna arbetsgivaravgifter och försäkringar för din firmas del - det kostar betydligt mer än ren lön att ha anställda.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Förhoppningsvis finns det någon/några här med erfarenhet av egen firma som kanske kan svara på mina cirka tusen (förmodligen dumma)...
2
Svar
32
· Visningar
3 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Sommarföräldrar 2024
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp