Bukefalos 28 år!

Tåbroddar till shettis!!??

M

MoonLady

Jag kör min shettis varje dag, och hon behöver verkligen mer fäste än bara traktbroddar!! Enl. min hovslagare finns det inte nog med plats för tåbroddar oxå! Men jag undrar jag ;) ÄR det nån som vet om det alls går att fixa? Och man kan ju undra hur shettisarna på ponnytravet kan ha så bra grepp :confused: tips önskas snarast!
 
Jag ska få 4 broddhål till mina........... Kolla upp det igen!!
 
Shettisarna som tävlar ponnytrav har viloperiod på vinterhalvåret... Det finns inga tävlingar alls för dem från slutet av oktober till mars-april nån gång, då enstaka tävlingar kommer igång.

Det GÅR att sätta tåbrodd även på så små skor som till shetland. Det bästa är om man kan välja 5/16"-broddar, där hålen är lite mindre. Dessa finns också i "lägre" modeller, så att ponnysarna slipper bli cm högre bara för att man broddar dem... :crazy:
 
Tackar...ska ringa dit och höra...Enklast vore det ju om hovis kunde ha med sig när han kommer! Men är det verkligen INGEN som har broddar runt om på sin shettis?
 
men men....han SA jue att det INTE går :mad:Fast jag sa att jag funderat på att 5/16 kanske funkar! NÄ nu tar jag borren och borrar själv! :devil: Men sömhålen blir ju så himla nära då!? tänk om han inte kan slå i sömmen då?
 
Det är nog inte så många som håller igång sina shettisar för fullt på vinterhalvåret. Och många shettisar fungerar ju utmärkt barfota också.
Hade jag haft mina igång så hade de haft 4 broddar/sko, men de vilar vintertid - av flera skäl...
 
Jag vet inte hur små tassar dina shettisar har, men jag har definitivt sett mer än en shettis med 4-broddat - dock ej skott med det själv eftersom ingen efterfrågar skor till shettisar vintertid där jag bor.

Man måste inte sätta söm i främsta sömhålen, det går faktiskt att fästa skorna ändå, om man improviserar lite! :)
 
Jag brukar ha 4 brodd i mina shettisskor.Det tänker jag ha i år med( har inte vinterskott än). Det har funkat utmärkt. :D
 
jag har då 4 broddar på min shettis .. konstig hovis som säger att det inget går. min har även snösulor .. skulle inte klara av att köra honom utan "full mundering"
 
Tjohoooo!! :D Jag och sambon gick in garaget! Borrade och gängade!!! Fick precis plats för 2 st tåbroddar med 3/8 gängor! Gissa om hovis blev snopen när han kom :cool: Snösulor fick hon oxå! Nu jäklar ska här köras :rofl:
 
Visst finns det de! Jag har ju både snösulor och brodd (4 i varje) till mina. Hur klarar man annars av träningen under vinterhalvåret?

Ett år hade jag även 6 broddar i shettisens skor. Fungerar även det utmärkt. Har man dock en ponny som slänger i tån i backen så kan de spricka precis vid broddhålet, men det har visserligen aldrig hänt mig.

Det finns färdigborrade på solvalla.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 824
Senast: Juli0a
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 418
Senast: Miiikaela_
·
Fritid När jag var ungefär 12-13år gick jag något år eller två kurser i tävlingssimmning, det dödade effektivt all glädje även i den...
2
Svar
20
· Visningar
1 082
Senast: Badger
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp