Tabu att måla "husväggar" i ett uterum?

Tabu att måla "husväggarna"?

  • Ja

    Röster: 5 25,0%
  • Nej

    Röster: 15 75,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    20

Draumsyn

Trådstartare
Jag och sambon köpte en mysig enplansvilla förra året och håller på för fullt med att renovera det invändigt. Huset är byggt på 70-talet och vissa delar är renoverat på 90-talet inkl fula tapeter och bårder överallt! ;)

Nu skall jag ta mig an projektet uterummet, vi har ett uterum med en vägg med glasdörrar, en med stora fönster ut mot tomten och två som är in mot huset. Huset är klassiskt rött med vita knutar, även uterummet är målat i samma färg som huset både invändigt och utvändigt. Även taket är rött (=mörkt och murrigt!).

Jag ska måla taket vitt och även de två väggarna som vätter ut mot tomten men jag är lite kluven med innerväggarna som är mot huset. Visst det är "husväggar" men samtidigt byggdes uterummet samtidigt som huset och är alltså inget tillbygge.

Jag tänker att det finaste vore att måla alla väggar vita samt taket, sen skall vi lägga in ett mörkare golv för att bryta av och såklart mycket fina växter, lite lampor, någon tavla osv. Så det känns mer enhetligt och mer som ett rum,
Sambon menar att man egentligen inte "får" måla husväggarna i en annan färg för att det ser konstigt ut och att det är lite "fel" att göra så. Självklart gör vi ju som vi tycker själv,

Jag blir så kluven :P Och då jag tänkt börja måla till veckan så vill jag komma på hur vi ska ha det, om jag skall måla allt vitt underlättar det även takmålningen då jag inte behöver tejpa/vara rädd för att kladda ner den röda väggen så vill gärna ha bestämt hur jag ska göra innan jag börjar.

Hur resonerar ni? Är det tabu att måla husväggarna? Vad är egentligen snyggast?
Valet är såklart mitt och sambons men det är alltid kul att bolla lite.

Ni får jättegärna posta lite bilder på era uterum också så man ser hur ni andra har gjort! :)
 
vi har ett uterum med en vägg med glasdörrar, en med stora fönster ut mot tomten och två som är in mot huset.

Som jag förstår det så är det ganska mycket vägg och inte så mycket glaspartier? Sitter också och spånar på uterum eller inglasad veranda här och min spontana känsla är väl typ att om det är enbart glasväggar, dvs mer åt "inglasad veranda"-hållet skulle jag vilja behålla färgen på huset (vi har också rött med vita knutar) medan om det är en mer inbyggd känsla skulle jag gärna ha vita väggar inuti. Däremot skulle jag inte vilja ha någon annan färg på väggarna, som kan skära sig med huset, men det vita är ju, förutom väldigt neutralt, något som redan finns på knutar osv.
 
Jag tror att jag hade målat vitt.
Kan du inte visa bild? Lättare att tänka sig då om vad som skulle vara snyggast.
Men spontant tänker jag vitt.
 
Har tyvärr inte haft möjlighet att fota men om man tänker sig så är den ena längre innerväggen mellan hus/uterum med 3 vanliga fönster som vätter in mot vårt vardagsrum. Den korta innerväggen har ett fönster och en altandörr med fönster som vätter in mot vårt kök. Den korta ytterväggen har glasparti nästan hela vägen utom lite ovanför ca 30 cm och den längre ytterväggen har fönster hela vägen utom lite trä under och över fönsterna.

Nu har jag dock pratat mer med sambon och han vill inte alls måla husväggarna vita även om jag är inne på det. Så får måla ytterväggarna+taket så länge. Om jag inte spiller så mycket på husväggarna så de får bli vita ändå ;)
Får hoppas det blir bra! :)
 
Nu har jag dock pratat mer med sambon och han vill inte alls måla husväggarna vita även om jag är inne på det. Så får måla ytterväggarna+taket så länge. Om jag inte spiller så mycket på husväggarna så de får bli vita ändå ;)
Får hoppas det blir bra! :)

Det är anledningar som denna som gör att jag inte frågar sambon längre och bara gör som jag tycker :angel:
Å kommer han på mig så säger jag 'Visst blir det fiiiiiiint?:D :love:' å då måste han ju säga ja ;).
 
Haha smart där ;) Jag har nu lyckats få till att övre delen skall målas vit iaf, vi har vitt "fönsterfoder" (eller vad man kallar det) och ovanför det en vit "kant" som går runt hela väggen. Så ner till den vita kanten skall det vara vitt också, blir mycket lättare att måla då och det kommer göra att det ser större/luftigare ut tycker jag. Det tar sig ;)

Nästa gång får jag väl köra på och saga att "titta så fint jag gjort idag när du varit iväg! " :angel:

Jag köpte en ny plastmatta som är vit/rosa/grön/blå-randig. Tanken är att den skall vara i förtältet till husvagnen men kan ju också funka fint i uterummet... om man bortser från att den skär sig med röda väggar....
Försökte ha min nya fina matta som argument till att vi faktiskt måste måla allt vitt men tyvärr köptes det inte av min envisa sambo :p

Vi får väl se vart det slutar än är ju inte uterummet färdigt! :angel:
 

Liknande trådar

Hemmet Vi har ett rum som vi inte vet hur vi ska inreda riktigt. Det som måste få plats är minst ett skrivbord och våran träningsbänk...
Svar
3
· Visningar
1 423
Senast: Tjôta
·
Hemmet Vi har ett sött litet hus från 1963 i en liten ort i NV Skåne, hyggligt nära några större städer på gränsen till maxavstånd för att...
2
Svar
32
· Visningar
3 419
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp