Tack för oönskad hjälp?

Någonting till trädgården om ni bägge bor i villa kanske kan vara trevligt? Typ en tomatplanta eller liknande, det blir ju inte så mycket en dekorationsgrej som något faktiskt användbart.
Och ett "Tack vad skönt, nu slipper jag göra detta på min semester" om du vill förtydliga att du ändå inte var helt hjälplös i situationen utan hade en plan för det :)
 
Jag frågar. ”Tack så hemskt mycket för hjälpen, vad blir jag skyldig?”
Det hade jag också kört på! Man vet liksom aldrig annars med folk, de kan ju sura om de får för sig att man tackar för dåligt för hjälp även om man inte bett om det.. Om man ställer frågan är det upp till personen att välja nivå.
De flesta kommer ju svara "nej då, inget alls!" eller liknande och så är saken ur världen.
 
Fast det hade jag velat veta innan. Inte roligt om personen kommer med en summa som jag inte tycker att arbetet var värt.
Om han då säger en summa som är rimlig för materialet betalar jag rakt av. Kommer det däremot en summa som mer verkar vara på yrkesmässig nivå så skulle jag be om en faktura. Det tror jag inte personen vill krångla med. Sedan vet jag vilken sorts granne det är inför framtiden.
 
han redan tänkt ut en lösning som han vill genomföra
Det där gav mig lite dåliga vibbar. Han går där och funderar på dina problem och hur han ska lösa det.

Jag vet precis vad du menar med män som ska "hjälpa". Jag har nog sett hela spektrat. De som vet var gränserna går och de som är helt gränslösa. Han som bryr sig och ger mig ett handtag på begäran och han som ringde över hela sin familj efter utfört uppdrag och förväntade sig middag för sällskapet. Du får gå på magkänslan och sätta dina gränser.
 
Fast det hade jag velat veta innan. Inte roligt om personen kommer med en summa som jag inte tycker att arbetet var värt.

Jag tycker att om en tackat ja till hjälp (som inte alls var oönskad, bara obedd), frågar en vad en blir skyldig. Om motparten säger: "en kopp kaffe hade varit gott" tycker jag det är fullt rimligt. Och om inte, så får en väl ta den diskussionen då.
 
Jag hade gett honom ett tack och kanske bjudit på kaffe och fika om du tror det uppskattas? Det hade jag absolut tyckt räckt, det är ju inte du som bett om hjälp utan han har själv erbjudit sig. Är det någon som man vet gillar vin/öl är det alltid ett tips att ge bort som tack annars, men det kan ju slå fel om personen i fråga inte dricker alkohol. I detta fallet tycker jag inte heller att det behövs något mer än att du är tacksam och trevlig :)
Jag skulle vilja påstå att det alltid är fel att ge alkohol i present till någon som inte är typ förälder/bästa vän.
Det är trots allt ett rusmedel som många har problem med.
Män kan också ta det som en invit, de kommer tillbaka med en flaska vin och vill ha "Netflix n chill"
 
Någonting till trädgården om ni bägge bor i villa kanske kan vara trevligt? Typ en tomatplanta eller liknande, det blir ju inte så mycket en dekorationsgrej som något faktiskt användbart.
Och ett "Tack vad skönt, nu slipper jag göra detta på min semester" om du vill förtydliga att du ändå inte var helt hjälplös i situationen utan hade en plan för det :)

Vill inte gå in på detaljer men jag undviker saker till trädgården i detta fall, åtminstone tills jag lärt känna honom mer.

Men ett jättebra förslag att säga så, det känns helt rätt och lagom! Den ska jag använda, tack. Jag är tacksam men hade också fixat det själv annars.
 
Det där gav mig lite dåliga vibbar. Han går där och funderar på dina problem och hur han ska lösa det.

Jag vet precis vad du menar med män som ska "hjälpa". Jag har nog sett hela spektrat. De som vet var gränserna går och de som är helt gränslösa. Han som bryr sig och ger mig ett handtag på begäran och han som ringde över hela sin familj efter utfört uppdrag och förväntade sig middag för sällskapet. Du får gå på magkänslan och sätta dina gränser.

Tack för att du förstår vad jag känner. Jag är rädd för att jag överdriver och vill såklart inte vara the bad guy som tolkar honom utifrån hur andra har betett sig, jag vill vara en öppen person som låter alla vara ett blankt papper som får visa vilka de är osv. Jag har bara lite för mycket i bagaget och vet hur otroligt energikrävande det kan vara att hantera män som misstolkar eller bara tror att de är snälla som hjälper alla stackars kvinnor som inte klarar sig utan dem. Jobbar i en mansdominerad bransch och har t o m till slut byttt jobb pga av en "snäll" men väldigt kontaktsökande man, väldigt trist eftersom det jobbet var så kul men det blev alltför dränerande.
 
Det finns ju små chokladaskar från marabou som det står "Tack" på, det skulle ju kunna vara nåt att ge efteråt. Kanske inte på en gång om du inte är sugen på att prata mer efteråt när det är klart. Men det går ju att lägga i brevlådan nån dag efter (förutsatt att det som behövde fixas blev bra liksom).
 
Jag tycker att om en tackat ja till hjälp (som inte alls var oönskad, bara obedd), frågar en vad en blir skyldig. Om motparten säger: "en kopp kaffe hade varit gott" tycker jag det är fullt rimligt. Och om inte, så får en väl ta den diskussionen då.

Ja oombett är ett bättre ord än oönskatt i situationen :up: Sen gick jag egentligen och funderade på en större lösning, men i och med att detta blir fixat så kan jag faktiskt vänta lite med det och göra annat innan. Finns alltid saker att göra med hus!
 
Skulle precis skriva samma själv. Skall jag betala vill jag veta innan vad det kostar.
Det går ju att fråga innan vad du blir skyldig för tjänsten.

En släkting till min partner går fortfarande ca 20 år senare och stör sig på grannen som inte fattade att han ville ha betalt för att han körde bort snön från deras parkering. Scenariot var att han kom förbi med sin maskin, såg att grannen puttade snö, stannade och frågade om han skulle köra över parkeringen och de tackade ja. Efter sa grannen, tack så mycket! Min partners släkting blev vansinnig över att han inte fick betalt men sa inte heller varken före eller efter att och isåfall hur mycket han ville ha men han ältar än hur snål grannen var som inte betalade för sig.

I de fall jag har fått hjälp betalar jag alltid för mig. Alltid. En hundring för att bli uppdragen ur diket, en kaka för någon minitjänst osv. och jag frågar alltid vad jag blir skyldig. Säger personen inget ja då blir det betalning som ovan, annars vad de begär. Jag gör så mycket hellre det än bli anklagad för att vara snål och det värsta jag vet är folk som tar förgivet att andra vill dela med sig av sina kunskaper, maskiner eller vad det nu kan vara helt gratis. Med god grannsämja betalar man för sig, man frågar iallafall vad hen vill ha.

I ditt fall hade jag nog sagt att du vid närmare eftertanke hellre fixar det själv. Att andra går och funderar över hur de ska kunna lösa något de ser som problem för mig ogillar jag starkt. Sådan hjälp vill jag i normalfallet inte ha.
 
Det finns ju små chokladaskar från marabou som det står "Tack" på, det skulle ju kunna vara nåt att ge efteråt. Kanske inte på en gång om du inte är sugen på att prata mer efteråt när det är klart. Men det går ju att lägga i brevlådan nån dag efter (förutsatt att det som behövde fixas blev bra liksom).

Ja det kan vara något! Frågan är om man jinxar genom att köpa den på förhand så att man är redo :D Nej, det kommer att bli helt okej är jag övertygad om. Ska se vad de har när jag åker och handlar. (Och ska undvika den med "Älskar dig" på...kommer kontrolläsa flera gånger :nailbiting:)
 
I de fall jag har fått hjälp betalar jag alltid för mig. Alltid. En hundring för att bli uppdragen ur diket, en kaka för någon minitjänst osv. och jag frågar alltid vad jag blir skyldig. Säger personen inget ja då blir det betalning som ovan, annars vad de begär. Jag gör så mycket hellre det än bli anklagad för att vara snål och det värsta jag vet är folk som tar förgivet att andra vill dela med sig av sina kunskaper, maskiner eller vad det nu kan vara helt gratis. Med god grannsämja betalar man för sig, man frågar iallafall vad hen vill ha.

Är precis likadan. Har ett hum om vad det kostar att ha maskiner osv igång så jag förväntar mig aldrig nåt gratis. Tjänster och gentjänster i all ära, men om det inte är uppenbart att jag kan hjälpa med nåt gengäld så ersätter jag på nåt vis.
 
Jag hade bjudit på kaffe och gofika.
Jag bakar inte men hade köpt något lite lyxigare i fika och tackat för hjälpen. Inte mer än så.

Även hintat om att det var en bra lösning nu behöver jag inte tänka på det ett tag utan kan göra annat på semestern eller något sådant. :)
 
Är precis likadan. Har ett hum om vad det kostar att ha maskiner osv igång så jag förväntar mig aldrig nåt gratis. Tjänster och gentjänster i all ära, men om det inte är uppenbart att jag kan hjälpa med nåt gengäld så ersätter jag på nåt vis.
Precis och för min del ska det vara jag som kan göra gentjänsten isåfall, inte min sambo.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 640
Senast: ako
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 673
Senast: lundsbo
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 312
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Har fött upp en kull med valpar, där den valpen jag valde att själv behålla alltid haft väldigt dålig aptit. Jag fick "tvinga"...
Svar
8
· Visningar
1 620
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp