Bukefalos 28 år!

Tacka ja till osedd stallplats?

ztsu

Trådstartare
Nu kommer här ännu en fråga om stallplatser från mig. Tack för alla svar på de tidigare!

Jag har nu hittat två stall där vi kan få en box. Stallen har båda olika för- och nackdelar, och jag har inte bestämt än vilket jag skall välja. Det största problemet är att jag inte har någon möjlighet att besöka något av stallen då jag befinner mig i Umeå hela juli och behöver stallplatsen i Göteborg från augusti. Är det helt och hållet puckat att boka upp en stallplats utan att ha sett den först? Jag har varit i kontakt med båda stallägarna och de verkar trevliga och har utan knussel svarat på alla mina miljoner frågor. De har också båda gått med på att jag skickar en väninna att besöka dem i mitt ställe.

Just nu står min häst hos min brorsa som har en hästgård utanför Kalmar, och egentligen kan hon stå där hur länge som helst. Men jag vill ju såklart ha hem henne så snart som möjligt när jag själv kommit hem.

Om jag återgår till stallen så får ni gärna komma med åsikter om det också.

Stall 1
+
Stora hagar.
10 min skrittavstånd till ridklubben där jag rider på ridskola (vilket innebär att jag skulle kunna rida min egen häst på lektionerna, jag har tillgång till mina vanliga tränare och vi kan rida på varierat underlag då ridklubben har flera olika ridhus, paddock, skrittmaskin och galoppslinga).
Rörligt pris på så sätt att var och en betalar sitt eget hö, spån osv = det blir billigare på sommarhalvåret.
Det är ganska litet, bara fem boxar.
Det ligger i direkt anslutning till anlagda ridvägar.
Hon kan fortsätta skos av samma hovslagare som hon haft sedan förrförra ägaren.
Nära busshållplats.

-
Det finns ingen toalett, ingen plats för fika, osv.
Det är gammalt.
Det rörliga priset, det kan bli dyrt om det blir en lång vinter.
Åtaganden med in- och utsläpp + fodringar varannan helg.
Ingen paddock eller liknande på gården.


Stall 2
+
Nytt och fräscht med alla faciliteter för både häst och ryttare.
Inga åtaganden.
Fast pris varje månad (hösilage, spån osv ingår) = inga tråkiga överraskningar.
Paddock på gården.
De arrangerar en del egna träningar och tävlingar.
Större = socialt (för mig som gillar att prata) = man kan få hjälp om det krisar.

-
Ligger så att jag måste betala biltull för att komma dit när jag åker bil.
Bussen dit går inte så ofta och det blir en del byten när jag åker buss.
Inget ridhus varken på gården eller i närheten.
Mindre hagar.
Det fasta priset gör det onödigt dyrt på sommaren.



Gaaah! Beslutsångest. :banghead:
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag skulle skickat kompisen att rekognosera bägge ställena, men i mina ögon låter stall 1 bäst.
Kissa kan man alltid göra i en box om det behövs, eller ute bakom en buske. Och fika kan man väl göra på gräsmattan, eller bara ta en macka i sadelkammaren.
Det är ändå fem boxar, så krisar det kan man säkert få hjälp ändå.
Du kan rida för samma tränare och ha kvar samma hovslagare och det är nära till kommunalt färdsätt.
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Om inte kompisen säger något annat så tycker jag också att nummer 1 verkar bäst. Vill du vara mer social än vad det blir i det lilla stallet så ligger ju inte ridklubben så långt bort, så det är bara att ta hästen dit för en "social ridtur" ;)
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Skicka kompisen så får väl hon ge dig info om hur det verkar vara och kunna fråga frågor du vill ha svar på.

Helt osett/utan referenser hade jag aldrig vågat..många stallägare har förskönat sitt stall lite väl mycket i annons..visar det sig ibland när man kommer fram till själva stället och får en smärre chock över hur det ser ut.
Sen vill man ju gärna ha en titt hur övriga hästar ser ut att må etc.

Av den infon du har hade jag valt stall nr 1, det verkar ha fler fördelar än stall nr 2 även ekonomiskt.

Toa har jag aldrig haft på något av mina stall - är det akut funkar boxen
Fikarum inte det heller - en macka i farten liksom..
Rörligt/inviduellt pris är en stor fördel tycker jag
Åtaganden för 5st hästar så lite ofta borde inte vara jobbigt
Du har 10 min skritt till klubben, det tar inte lång tid
 
Senast ändrad:
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag hade aldrig vågat ta en stallplats utan att själv sett det och träffat stallägaren. Huvva, det kan bli hur fel som helst.

Eftersom hästen kan stå i Kalmar till du tar hem den, hade jag inte stressat igenom en så viktig sak som stallplats.
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag skulle antagligen ha valt alternativ ett utifrån det du skriver. Att kostnaden kan bli hög som vintern är lång (förstår inte riktigt hur du tänker här) är väl rimligt? Det är väl du som ska försörja hästen, inte stallägaren?
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Först och främst hade jag aldrig tagit en osedd stallplats utan att känna personen i fråga alt. att en vän står i stallet och kan rekommendera det.

Men i ditt fall så hade jag valt alternativ 1.

Om du inte har bråttom att fixa en stallplats då din häst står hos din bror så skulle jag säga att du kan ta det lite lugnt och leta efter en stallplats när du är där och kan besöka dom.
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag som står på andra Sidan och själv har inackorderingar hade inte velat ha in ngn som inte själv sett stället och träffat mig . Lika mkt för bägges skull .
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Hej!

Rent spontant hade jag tagit stall 1, men helst hade jag såklart skickat nån att kolla att det verkar vettigt.

När jag pluggade i annan stad 1 år hade jag ingen möjlighet att först åka dit och titta på stallplatser. Ville man ha en nära skolan gällde först till kvarn, så jag chansade (skolan skickade med en lista på stall som låg i närheten).

Inga av de problem man upptäckte i stallet hade kunnat upptäckas på ett besök där, eller i samtal med stallägaren (jag pratade såklart med henne i telefon innan).

Jag hade kunnat chansa igen om det mesta låter vettigt och jag åtminstone pratat med stallägaren på telefon.

/Lavinia
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag hade aldrig sagt ja till en stallplats utan att se den själv! :eek:
Jag letar själv plats till vintern och varit och kollat på åtskilliga stall som verkar intressanta och jättebra och fått svar på 1000 frågor osv men när jag väl kommit dit så har det inte alls varit så fantastiskt som beskrevs i telefon :banghead: Flera gånger inte ens i närheten :o Nu står jag i valet och kvalet över 2 olika och det av totalt 8 besök på olika "fantastiska" ställen. :crazy:
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Haha, påminner om när vi var och tittade på en stallplats väldigt nära som annonserades som "fantastisk uppstallning i herrgårdsmiljö".

När vi kom dit var det en fallfärdig gård med hagar som inte ens dög till konvalcenthagar. Hemsnickrade boxar som stod uppställda i ladan och allt var bara så himla eländigt att det var skrattretande. Ingen paddock, inga ridvägar - och människan trodde på fullt allvar att det var fantastisk uppstallning i herrgårdsmiljö! (Och tog betalt därefter)
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Jag tar hellre hem en häst osedd (vilket har skett flera gånger) än väljer stallplats osett :crazy:
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Är det en kompis som jag litar på och som har samma hästtänk som mig själv så hade jag litat på henne.

Rent spontant så hade jag tagit alternativ 1, låter mkt bättre och smidigare trots helgerna.
 
Sv: Tacka ja till osedd stallplats?

Haha, påminner om när vi var och tittade på en stallplats väldigt nära som annonserades som "fantastisk uppstallning i herrgårdsmiljö".

När vi kom dit var det en fallfärdig gård med hagar som inte ens dög till konvalcenthagar. Hemsnickrade boxar som stod uppställda i ladan och allt var bara så himla eländigt att det var skrattretande. Ingen paddock, inga ridvägar - och människan trodde på fullt allvar att det var fantastisk uppstallning i herrgårdsmiljö! (Och tog betalt därefter)

Låter som det jag kollade på häromdagen, ;) "fantastisk fin stor lösdrift med stor ligghall, begränsad fri tillgång på foder, väldränerad och välfungerande flock"....verkligheten var en "ligghall" som ej mockas ut denna sommar eftersom det rinner in så mycket vatten i "ligghallen" på hösten/våren, väggarna inne i lösdriften bestod av slak hängande eltråd som satt fast stolpar som stod i cementhinkar runt om, ca 4 boxar stort och fodring skedde inne och dennes ranghöga häst åt alltid först ur portionerna som delades ut 1-3 gånger / dag, han jagade ut dom andra tills han var mätt......:eek::banghead:

Ursäkta trådkapet :o
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 053
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 358
Senast: Ajda
·
L
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
3 341
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag började rida Tant, stod hon på stall O. Det var nära mig, fanns litet ridhus (20*40m) och STOR paddock (40*70m, typ). Dock var...
Svar
12
· Visningar
2 674
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp