Tacka ned till julfirande?

iNHALE

Trådstartare
Hur tackar man nej till att fira jul med sin respektives familj?

Min respektive har bjudit in mig att fira jul med hans familj. Problemet är dock att jag dels inte firar jul, och även om jag skulle dra mig till att göra det så har jag inte råd att köpa några presenter. Det kommer bli en jävligt jobbig situation om alla sitter där och byter paket, medan jag sitter i ett hörn och inte ger något. Jag vill inte ha presenter, men jag vet av erfarenhet att jag nog kommer få något litet ändå, och då kommer det bli jävligt jobbigt om jag inte har något att ge tillbaka. Visst kan man köpa något "till hela familjen", typ en flaska vin, lite choklad eller något sånt, men då hamnar man ju i ett läge att om jag inte får något, och ändå ger något till dem, så kommer de känna sig dumma som inte gav något till mig.

Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär? Hans familj är jättetrevlig på alla sätt och vis, så det är inte det, men jag känner spontant att jag helst slipper. Men det är ju svårt att tacka nej till sånt utan att man känner sig elak... Förra julen när jag tillfälligt bodde hos min respektive i väntan på ny lägenhet så åkte han iväg till sin familj som samlades hos en annan familjemedlem och firade jul där medan jag satt ensam hemma med hunden.
 
Jag och min partner diskuterar tillsammans var vi vill fira jul och är så att säga alltid inbjudna till båda våra familjer. Jag har inga problem alls att tacka nej och känner mig faktiskt inte elak överhuvudtaget. Jag behöver heller inget direkt skäl, skulle bara säga att jag inte kände för det.

För oss är jul helt oladdat; jag tycker förvisso om julen men orkar inte med nån stress eller så och min partner är rätt ointresserad. Vi firar med den familj vi känner för att fira med, eller inte alls om vi känner för det.

Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär?
Självklart!
 
Jag och min partner diskuterar tillsammans var vi vill fira jul och är så att säga alltid inbjudna till båda våra familjer. Jag har inga problem alls att tacka nej och känner mig faktiskt inte elak överhuvudtaget. Jag behöver heller inget direkt skäl, skulle bara säga att jag inte kände för det.

För oss är jul helt oladdat; jag tycker förvisso om julen men orkar inte med nån stress eller så och min partner är rätt ointresserad. Vi firar med den familj vi känner för att fira med, eller inte alls om vi känner för det.


Självklart!
Kanske bara är jag som lägger onödigt mycket laddning på hela sammanhanget. Jag får för mig att de ska tro att jag inte gilla dem och inte vill vara med dem om jag tackar nej, iom att vi i princip aldrig träffas annars heller. Är väldigt enstörig som person och går sällan ut.

Tror nog att jag skulle kunna tänka mig att gå så länge jag är säker på att jag inte får några presenter, men det känns ju lite dumt att säga säga "jag kommer, men jag vill absolut inte ha presenter", känns lite i stil med "era presenter duger inte åt mig".
 
Hur tackar man nej till att fira jul med sin respektives familj?

Min respektive har bjudit in mig att fira jul med hans familj. Problemet är dock att jag dels inte firar jul, och även om jag skulle dra mig till att göra det så har jag inte råd att köpa några presenter. Det kommer bli en jävligt jobbig situation om alla sitter där och byter paket, medan jag sitter i ett hörn och inte ger något. Jag vill inte ha presenter, men jag vet av erfarenhet att jag nog kommer få något litet ändå, och då kommer det bli jävligt jobbigt om jag inte har något att ge tillbaka. Visst kan man köpa något "till hela familjen", typ en flaska vin, lite choklad eller något sånt, men då hamnar man ju i ett läge att om jag inte får något, och ändå ger något till dem, så kommer de känna sig dumma som inte gav något till mig.

Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär? Hans familj är jättetrevlig på alla sätt och vis, så det är inte det, men jag känner spontant att jag helst slipper. Men det är ju svårt att tacka nej till sånt utan att man känner sig elak... Förra julen när jag tillfälligt bodde hos min respektive i väntan på ny lägenhet så åkte han iväg till sin familj som samlades hos en annan familjemedlem och firade jul där medan jag satt ensam hemma med hunden.

Jag firar inte heller jul, inga julklappar eller julmat!

Hade bara vänligt förklarat till min pojkvän att jag inte var sugen på att följa och sen myst på själv hemma med hunden istället :)
 
Det där med julklappar spelar mindre roll. Jag köper aldrig julklappar nästan förutom till möjligtvis mamma för jag har inte råd alls. Det man ska komma ihåg med julklappar är att det för dom flesta är att det ger mer tillfredsställelse att ge bort än att få vilket gör att det sällan blir sura miner för att man själv inte hade råd att köpa något. Det är lika roligt att kunna ge bort något ändå. Det är min erfarenhet iallafall. Så det tycker jag man kan unna dom som vill köpa.

Tycker inte man behöver haka upp sig på att man firar jul, se det som ett tillfälle att träffa släkten på en trevlig fest, eller du kanske tackar nej till alla sammankomster med familj och släkt? Då är det ju en annan sak. Jag själv är lite sådär när det gäller sånt själv. Dock tycker jag julen är mysig.
 
Det där med julklappar spelar mindre roll. Jag köper aldrig julklappar nästan förutom till möjligtvis mamma för jag har inte råd alls. Det man ska komma ihåg med julklappar är att det för dom flesta är att det ger mer tillfredsställelse att ge bort än att få vilket gör att det sällan blir sura miner för att man själv inte hade råd att köpa något. Det är lika roligt att kunna ge bort något ändå.

Tycker inte man behöver haka upp sig på att man firar jul, se det som ett tillfälle att träffa släkten på en trevlig fest, eller du kanske tackar nej till alla sammankomster med familj och släkt? Då är det ju en annan sak. Jag själv är lite sådär när det gäller sånt själv. Dock tycker jag julen är mysig.
Jag tackar nej till alla sammankomster. Det enda jag inte tackar nej till av förklarliga skäl är min pojkväns födelsedag, men även det tycker jag är jobbigt, men jag genomlider det ju för hans skull. Minns själv hur ledsen jag blev när mitt ex sket i min födelsedag och åkte hem till en kompis istället, men i övrigt så är det nej tack till allt. Får bara ångest och ont i magen så fort det är sociala sammankomster.
 
Kan du inte säga till din respektive hur det ligger till?

"Jag kan tänka mig att följa med och fira jul, men jag har verkligen inte råd att köpa några julklappar och vill därför inte ha några heller."
 
Kan du inte säga att det var väldigt gulligt men du föredrar att inte fira jul, och föreslå att ni ska ses en annan gång istället, när det inte känns lika laddat för dig? :)

Edit: Såg nu att du inte uppskattar sociala sammankomster, tycker du bara kan tacka nej då. :)

Jag tycker definitivt att du kan tacka nej till att fira jul.
 
Kan du inte säga till din respektive hur det ligger till?

"Jag kan tänka mig att följa med och fira jul, men jag har verkligen inte råd att köpa några julklappar och vill därför inte ha några heller."
Jo, det skulle jag iof kunna. Är bara rädd att det inte respekteras utan att de köper något till mig ändå och sedan säger "det är okej att vi inte får något, det gör inget, du behöver inte", osv.
 
Hur tackar man nej till att fira jul med sin respektives familj?

Min respektive har bjudit in mig att fira jul med hans familj. Problemet är dock att jag dels inte firar jul, och även om jag skulle dra mig till att göra det så har jag inte råd att köpa några presenter. Det kommer bli en jävligt jobbig situation om alla sitter där och byter paket, medan jag sitter i ett hörn och inte ger något. Jag vill inte ha presenter, men jag vet av erfarenhet att jag nog kommer få något litet ändå, och då kommer det bli jävligt jobbigt om jag inte har något att ge tillbaka. Visst kan man köpa något "till hela familjen", typ en flaska vin, lite choklad eller något sånt, men då hamnar man ju i ett läge att om jag inte får något, och ändå ger något till dem, så kommer de känna sig dumma som inte gav något till mig.

Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär? Hans familj är jättetrevlig på alla sätt och vis, så det är inte det, men jag känner spontant att jag helst slipper. Men det är ju svårt att tacka nej till sånt utan att man känner sig elak... Förra julen när jag tillfälligt bodde hos min respektive i väntan på ny lägenhet så åkte han iväg till sin familj som samlades hos en annan familjemedlem och firade jul där medan jag satt ensam hemma med hunden.

Kunde ha varit jag som skrev. Har löst det i alla år med partner genom att helt sonika säga "jag firar inte jul" och sen inte vikt mig.

För självklart får man låta bli att delta i firande av högtider. Men det kommer gnällas och tjatas!
 
Jag tycker också att du kan tacka nej - vill du inte så vill du inte liksom! Ingen blir ju glad av att du gör något du känner dig "tvingad" till och inte riktigt uppskattar.

Själv har jag valt att inte fira jul med min sambos familj se senaste åren (trots att han firar jul med min på juldagen). Inte för att jag inte tycker om hans familj (iaf större delen av den), utan för att jag varken vill eller orkar. Funkar finfint, även om han såklart tycker det är trist så tycker han det är betydligt tråkigare att jag gör något jag verkligen inte vill. Så ja, prata om det är mitt tips. Kanske kan ni hitta en lösning som funkar där du är med, men känns det inte riktigt bra att fira jul så gör det inte.
 
Jo, det skulle jag iof kunna. Är bara rädd att det inte respekteras utan att de köper något till mig ändå och sedan säger "det är okej att vi inte får något, det gör inget, du behöver inte", osv.

Ja, det är så klart inte roligt om de inte respekterar dina önskemål om att inte få julklappar :/
Kanske går det erbjuda sig att ta med något till julbordet? Baka lussekatter eller rulla köttbullar? Det går ju komma billigt undan i så fall, och då kanske det inte känns så dumt om du skulle få julklappar ändå?

Känns det obekvämt i vilket fall tycker inte jag att det är något konstigt alls att säga nej tack, och sedan vara hemma :)

Tillägg: Vi har löst paketfrågan genom att köra julklappsspel hos både sambons och min familj, där alla köper ett paket för ett värde av ca 100kr. Kanske kan du lägga fram det som ett förslag om det är kring julklapparna som det känns mest jobbigt?
 
Det är klart att du kan tacka nej! :)

Men om du väljer att tacka ja så ser jag inte alls något problem med att du köper något till hela familjen. Du kommer dit och tar med dig ett paket och har inte de något till dig så är ju inte din gåva för mycket eftersom det ändå är artigt att ta med sig något när man är bjuden. Ingen behöver känna sig dum alls.

Visst kan man köpa något "till hela familjen", typ en flaska vin, lite choklad eller något sånt, men då hamnar man ju i ett läge att om jag inte får något, och ändå ger något till dem, så kommer de känna sig dumma som inte gav något till mig.
 
För självklart får man låta bli att delta i firande av högtider. Men det kommer gnällas och tjatas!
Jag har aldrig blivit gnälld eller tjatat på angående högtider, varken från min eller min partners familj :).
 
Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär? Hans familj är jättetrevlig på alla sätt och vis, så det är inte det, men jag känner spontant att jag helst slipper.
Jag tror inte man får det om hans familj är jättetrevlig. Det vore skillnad om familjen var otrevlig
 
Jag ser inte problemet öht taget.
Säg bara nej tack.

Jag HR aldrig firat jul med min exmans familj, gick inte när hans bror gifte sig.
Jag gör det jag vill, inte det som förväntas av mig.
 
Hur tackar man nej till att fira jul med sin respektives familj?

Min respektive har bjudit in mig att fira jul med hans familj. Problemet är dock att jag dels inte firar jul, och även om jag skulle dra mig till att göra det så har jag inte råd att köpa några presenter. Det kommer bli en jävligt jobbig situation om alla sitter där och byter paket, medan jag sitter i ett hörn och inte ger något. Jag vill inte ha presenter, men jag vet av erfarenhet att jag nog kommer få något litet ändå, och då kommer det bli jävligt jobbigt om jag inte har något att ge tillbaka. Visst kan man köpa något "till hela familjen", typ en flaska vin, lite choklad eller något sånt, men då hamnar man ju i ett läge att om jag inte får något, och ändå ger något till dem, så kommer de känna sig dumma som inte gav något till mig.

Får man ens lov att tacka nej till att fira jul sådär? Hans familj är jättetrevlig på alla sätt och vis, så det är inte det, men jag känner spontant att jag helst slipper. Men det är ju svårt att tacka nej till sånt utan att man känner sig elak... Förra julen när jag tillfälligt bodde hos min respektive i väntan på ny lägenhet så åkte han iväg till sin familj som samlades hos en annan familjemedlem och firade jul där medan jag satt ensam hemma med hunden.
Det är klart du får tacka nej. Jag förstår inte varför man ens måste ange något skäl.
Däremot är det ju trist om du tackar nej pga att du inte har råd till julklappar. Så om du vill gå men säger nej pga pengar så tycker jag du kan vara ärlig mot partnern och så löser man det på något sätt.
 
Om du är ärligt: om julklappsproblmet hade varit löst, hade du tyckt det var OK att gå?

OM det hänger på klappbytandet: säg som det är till din respektive. Att du inte vill ha något och känner dig väldigt bekrymad över att behöva byta gåvor.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 335
Senast: Whoever
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 856
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 462
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 740

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp