Bukefalos 28 år!

Tacka som stångas

Amk

Trådstartare
Vi har en tacka som alltid varit oerhört kelig och social, vilket vi uppskattat mycket. Hon är först fram av flocken när man kommer, och viftar glatt på svansen när vi kliar henne (vi har inte kliat i pannan, utan underhakan och bakom öronen för att inte stimulera någon stång-reflex).

Nu har vi fått lamm under julhelgen, vilket gör att hon inte får lika mycket kel och gos om förut. Igår och idag har hon först buffat ordentligt på oss när vi stått och tittat på lammen. Hon har också backat ett par steg, sänkt huvudet och försökt stånga oss :confused: Det gör ju inte ont eftersom vi är vaksamma och hinner putta bort huvudet, samt att hon inte tar så mycket sats. Men det är helt klart obehagligt att behöva ha koll på henne.

Har ni någon erfarenhet av tackor som börjar stångas, eller en teori om vad det kan bero på? Finns det något att göra för att hon ska sluta med det här beteendet?
 
Sv: Tacka som stångas

Har hon fått några lamm själv eller är hon dräktig?
Vi har en tacka som förvandlas till djävulen själv när lammen börjar ploppa ut:devil:
 
Sv: Tacka som stångas

Det beror på att ni hållit på så pass mycket med henne som ni gjort och nu inte längre ger henne samma uppmärksamhet.
 
Sv: Tacka som stångas

Håller med. Så där gör våran snällaste tacka också när hon känner sig osedd.

AMK: Jag uppfostrar gärna mina med en snärt på nosen om de försöker stångas. Tycker det funkar bäst.

Det beror på att ni hållit på så pass mycket med henne som ni gjort och nu inte längre ger henne samma uppmärksamhet.
 
Sv: Tacka som stångas

Ja, det verkar onekligen så. Till er andra: Nje, hon har inga lamm själv, och verkar inte bry sig nämnvärt om de andras lamm heller. Ren och skär surhet, alltså, om man ska tro Gnist och tessiem.
 
Sv: Tacka som stångas

Hon är nog sotis...

Vi hade en bagge som var konstant kelsjuk och klappade man inte honom så började han stångas.
 
Sv: Tacka som stångas

hon är nog som de andra säger avundsjuk och vill ha eran uppmärksamhet. jag har en dvärgget som kan bli sotis på mina hästar om dom pratar med mig och då små stångas han men han har ju skägg så fick tips av en gamal man atta tag i skägget när han stångas å faktiskt de fungerar e han riktigt vrång ska man pussa han på nosen då kommer han helt av sig haha knas get ;). men din dam e nog avis;)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag läste här i forumet en teknik för ensamhetsträning och skulle vilja tacka för tipset men minns inte vem som skrev det. Läste det i...
Svar
7
· Visningar
795
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 393
Senast: Lager
·
Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 602
Hundhälsa Jag blir så jävla less ang min sjuka hund. Det började här i vår att min hund (efter långvarig trötthet som inte visade sig bero på alla...
Svar
19
· Visningar
4 580
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp