Täcke för bred bog?

Itzyditzy

Trådstartare
försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals.
Han kan ha horsewares v-front knäppning men amigo täckena sitter inte alls bra och han har hela tiden skav på bogen av det.

Finns det andra sorter som är lite större? Vill inte ha med halvhals annars hade jag velat prova hööks trinity.. vill inte betala en hel förmögenhet på ett täcke. Behöver även ett flugtäcke till sommaren..

Tack på förhand!
 
försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals.
Han kan ha horsewares v-front knäppning men amigo täckena sitter inte alls bra och han har hela tiden skav på bogen av det.

Finns det andra sorter som är lite större? Vill inte ha med halvhals annars hade jag velat prova hööks trinity.. vill inte betala en hel förmögenhet på ett täcke. Behöver även ett flugtäcke till sommaren..

Tack på förhand!

Börjes är stora och breda! Min Herr häst har rätt "grovt ansatt" hals och breda bogar. Dessa sitter som en smäck på honom. Enda märket som sitter bra förövrigt. Mattes plånbok blir glad också eftersom att de inte är allt för dyra :D
 
Prova att bara sätta övre bogfästet. Jag har ju fjordingar med en del hals i förhållande till rygglängd och bog men har aldrig haft problem med skav sedan jag helt struntat i undre spännet fram på bogen.

Det är ju inte säkert det hjälper för dig men kanske.

Jag har inte heller specialtäcken eller vissa märken.
 
Prova att bara sätta övre bogfästet. Jag har ju fjordingar med en del hals i förhållande till rygglängd och bog men har aldrig haft problem med skav sedan jag helt struntat i undre spännet fram på bogen.

Det är ju inte säkert det hjälper för dig men kanske.

Jag har inte heller specialtäcken eller vissa märken.

Det hade nog tyvärr inte hjälpt så mycket. Täcket viker sig inåt upptill så isåfall får jag ha det understa knäppt men det känns lite risky. Vill ha det fäst ordentligt.
 
försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals.
Han kan ha horsewares v-front knäppning men amigo täckena sitter inte alls bra och han har hela tiden skav på bogen av det.

Finns det andra sorter som är lite större? Vill inte ha med halvhals annars hade jag velat prova hööks trinity.. vill inte betala en hel förmögenhet på ett täcke. Behöver även ett flugtäcke till sommaren..

Tack på förhand!

Jag köper gärna täcken med höga bogveck till min bredbogade och skavkänsliga. Vecken måste vara höga nog för att tyget inte ska ligga och dra över bogen alls.
 
XL är markant större.

Men har du provat Rambo? De är rymligare än Amigo, oftast iaf.

Både jag och elever med hästarsom har lite bredare bogar utan att vara monster kan inte ha Rambo.
Min kunde då han var yngre. Men nu har han breddat sig i fronten och alla hans Rambo som är lagom långa är för trång i just bogen.
Så jag skulle inte rekommendera Rambo faktiskt. Synd på så bra täcken..
 
Både jag och elever med hästarsom har lite bredare bogar utan att vara monster kan inte ha Rambo.
Min kunde då han var yngre. Men nu har han breddat sig i fronten och alla hans Rambo som är lagom långa är för trång i just bogen.
Så jag skulle inte rekommendera Rambo faktiskt. Synd på så bra täcken..

Rambo är ju smalare nu än förr. Men sitter Amigo nästan bra kan Rambo bli bra. Sitter amigo som ett ålskinn blir nog inte Rambo bra.
"Ganska bred bog" är ju rätt luddigt utan att ha sett hästen.
 
Rambo är ju smalare nu än förr. Men sitter Amigo nästan bra kan Rambo bli bra. Sitter amigo som ett ålskinn blir nog inte Rambo bra.
"Ganska bred bog" är ju rätt luddigt utan att ha sett hästen.

Ja, men hon skriver att Amigo verkligen inte sitter bra. Då känns det inte som Rambo lär funka. :)
 
@tuaphua @Alexandra_W jo Rambo funkar. Där får halsen plats! Jag har ett 200g Rambo och så har jag ett 0grams amigo med v-front knäppning. Han är ju inte jätte bred men stor hals så den får inte riktigt plats. Jag ska prova ett 155 amigo och se hur det sitter. Han är ganska lång över lag.

Jag tänkte mest om det fanns något täcke som liknande dom som inte kostar 2000kr.

En i stallet hade en frieser och dom är ju breda och hon hade en rejäl hals också. Då gick det bra med 155.
 
@tuaphua @Alexandra_W jo Rambo funkar. Där får halsen plats! Jag har ett 200g Rambo och så har jag ett 0grams amigo med v-front knäppning. Han är ju inte jätte bred men stor hals så den får inte riktigt plats. Jag ska prova ett 155 amigo och se hur det sitter. Han är ganska lång över lag.

Jag tänkte mest om det fanns något täcke som liknande dom som inte kostar 2000kr.

En i stallet hade en frieser och dom är ju breda och hon hade en rejäl hals också. Då gick det bra med 155.

Ok, jag trodde själva bogen var den breda delen och problemet, inte halsen.
 
@tuaphua @Alexandra_W jo Rambo funkar. Där får halsen plats! Jag har ett 200g Rambo och så har jag ett 0grams amigo med v-front knäppning. Han är ju inte jätte bred men stor hals så den får inte riktigt plats. Jag ska prova ett 155 amigo och se hur det sitter. Han är ganska lång över lag.

Jag tänkte mest om det fanns något täcke som liknande dom som inte kostar 2000kr.

En i stallet hade en frieser och dom är ju breda och hon hade en rejäl hals också. Då gick det bra med 155.

Du kan ju kolla beg annars? Jag har lite samma problem. Frökens Rambo wug lite kostade mig 700 kr beg. Från @the_connemara faktiskt. Är skitbra. Hon köper täcken som inte riktigt passar hennes häst och så köper jag dem ;P
 
Du kan ju kolla beg annars? Jag har lite samma problem. Frökens Rambo wug lite kostade mig 700 kr beg. Från @the_connemara faktiskt. Är skitbra. Hon köper täcken som inte riktigt passar hennes häst och så köper jag dem ;P
Ja det kan man göra! Annars får jag spara och investera. Dom håller ju länge!

Ska se vad jag hittar för flugtäcke. Köper inte ett för 2000kr iallafall.. så bra kan dom ju inte vara.
 
Ja det kan man göra! Annars får jag spara och investera. Dom håller ju länge!

Ska se vad jag hittar för flugtäcke. Köper inte ett för 2000kr iallafall.. så bra kan dom ju inte vara.

Jag gav upp flugtäcke. Strypt häst, bogskav och mankskav (vi kör en monstermanke till lite bred bog och bred hals...)
 
Ja det kan man göra! Annars får jag spara och investera. Dom håller ju länge!

Ska se vad jag hittar för flugtäcke. Köper inte ett för 2000kr iallafall.. så bra kan dom ju inte vara.
Själv lade jag pengar på Rambo just när det gällde flugtäcke eftersom min häst skulle ha det dygnen runt på bete. För oss är flugtäcket det absolut viktigaste.
 
Och jag la 2000 på ett nättäcke med regnskyddad rygg. Pga att det (Rambo summer series turnout) var det minst dåliga sättet att lösa för varmt för regntäcke men för kallt om ryggen att gå utan om det börjar regna.

Jag har blivit avtrubbad. Plötsligt är 2' för ett täcke normalt. Gränserna flyttas när inget passar...
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
931
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Jag har en SWB med brett ansatt hals och bred/djup bål. Hon har Rambo i det mesta ute men kan även klämmas in i Amigo när det krisar...
2
Svar
24
· Visningar
1 295
Senast: Corax
·
Utrustning Hej, Jag har en unghäst med smalt bogparti. Hon bör ha 155 i täcken (helst 150). Men problemet är att alla täcken blir för stora kring...
Svar
9
· Visningar
2 034
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp