S = ponny. M = cob L = storhäst.

Just ländtäcken brukar inte behöva mer mått då de är så utformade som de är med kardborrebanden som anpassar längd utöver det.

Sk ”skrittäcken” som ska löpa hela vägen fram till manken och dessutom passa över sadel så krävs det ju mått som för täcken i cm istället på annat sätt .
 
Som fd ägare till ett par lång rumpade hästar så är mitt enda råd att mäta från sadel till svansrot och sen ha med måttbandet till butiken och mäta på alla ländtäcken :/.

Det skiljer ofta en hel del mellan märken och 2 innetäcken i L kan det skilja en dm mellan :(.

T ex hade c ponnyn jag red ett ländtäcke i L (största storleken) som satt jätte fint, på ena 170cm stora halvblodet så låg det också perfekt, men på andra lika stora halvblodet så var det en 15cm glipa mellan sadel och ländtäcke och allt satt på det yttersta.

Dvs mät för att vara på säkra sidan om du är osäker på om din häst är innom standardmått :p
 
Mina hästar har 135 i vanliga täcken och har alltid large i länd/skrittäcke. Jag upplever att musklingen över rumpan och bredden på bäckenet är det som avgör mer än längden på ryggen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag ska beställa nytt övergångstäcke och fastnade för Hansbo PRO 150g med separat hals. Nu behöver jag hjälp med att välja storlek...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: sweep
·
Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
984
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Vad betyder de olika prisklasserna på t.ex Hästnet? M, L osv?
Svar
4
· Visningar
930
Senast: sweep
·
Utrustning Hei, Jeg skal kjøpe horseware amigo ländtäcken, men er usikker på storleken. Har 130 i täcken, og det står at S er for 125 og 130 i...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp