Tacosås, recept utan paprika

gul_zebra

Trådstartare
Är det någon som sitter på ett bra recept på tacosås utan paprika? Alltså, inte ens krydda som kan innehålla paprika pga allergi. Tips?
 
Spiskummin och lite chili tycker jag smakar hyfsat som taco krydda. Jag tycker färdiga blandningar är alldeles för salta så brukar ha ovan med krossad tomat, köttfärs och bönor, tycker det blir gott :)
 
Antar att du vill ha klassisk tacosås som är lite stark då? Ett alternativ är ju att köra på tomatsalsa, mangosalsa eller guacamole. Är ju gott det också. Jag brukar annars köra på detta: 1 burk krossade tomater och ca 1 dl vatten, 1-2 msk vitvinsvinäger, spiskummin efter smak, ca 1 tsk vardera av lökpulver och vitlökspulver och 0,5 tsk av chilipulver (funkar nog med flakes också) och cayennepeppar. Bara att slänga ihop i en kastrull och låta koka en stund. Man kan justera kryddningen efter smak. Jag brukar lägga till en nypa socker, salt och peppar i slutet.
 
Vid paprikaallergi, då går ju chili bort också.


Jag hade gjort helt tomatbaserat, lök, vitlök, spiskummin, kanske använda peppar för lite hettan man inte får från chilin. Nåt sött, farin eller honung kanske.

Vinäger eller balsamvinäger kan nog vara gott i också.
 
Vid paprikaallergi, då går ju chili bort också.


Jag hade gjort helt tomatbaserat, lök, vitlök, spiskummin, kanske använda peppar för lite hettan man inte får från chilin. Nåt sött, farin eller honung kanske.

Vinäger eller balsamvinäger kan nog vara gott i också.

Såklart , det med chilin🤦


Kom på att jag brukar ha till creme Fraiche med riven vitlök i till, det är gott.
 
Är det någon som sitter på ett bra recept på tacosås utan paprika? Alltså, inte ens krydda som kan innehålla paprika pga allergi. Tips?

ALL Mexicansk mat anvander cummin, chili pulver (inte stark, men mycket smak), chili peppar, lok, garlic och cilantro (vad heter det pa Svenska?). Sedan har manga lite paprika, men det ar sa lite att man latt kan utesluta.

Har ar ett "recept" pa Taco kryddor fran allrecipes ... det forsta jag hittade. :p Mexicanska saser bygger normalt sett pa tomat i nagon form och kryddas ungefar som har under.
  • 1 tablespoon chili powder
  • ¼ teaspoon garlic powder
  • ¼ teaspoon onion powder
  • ¼ teaspoon crushed red pepper flakes
  • ¼ teaspoon dried oregano
  • 1 ½ teaspoons ground cumin
  • 1 teaspoon sea salt
  • 1 teaspoon black pepper
 
ALL Mexicansk mat anvander cummin, chili pulver (inte stark, men mycket smak), chili peppar, lok, garlic och cilantro (vad heter det pa Svenska?). Sedan har manga lite paprika, men det ar sa lite att man latt kan utesluta.

Har ar ett "recept" pa Taco kryddor fran allrecipes ... det forsta jag hittade. :p Mexicanska saser bygger normalt sett pa tomat i nagon form och kryddas ungefar som har under.
  • 1 tablespoon chili powder
  • ¼ teaspoon garlic powder
  • ¼ teaspoon onion powder
  • ¼ teaspoon crushed red pepper flakes
  • ¼ teaspoon dried oregano
  • 1 ½ teaspoons ground cumin
  • 1 teaspoon sea salt
  • 1 teaspoon black pepper
Cummin = spiskummin, cilantro = koriander
 
Är det någon som sitter på ett bra recept på tacosås utan paprika? Alltså, inte ens krydda som kan innehålla paprika pga allergi. Tips?
Det är relativt ovanligt med allergi mot kryddan paprika. Oftast är det den eteriska frukten man reagerar mot. Är det (även) korsallergi, innebär det att det är fler kryddor än bara paprikan du kan reagera mot i taco, typ nästan samtliga...
 
Testa att gå enligt ett vanligt recept men utesluta paprikapulver och chili. Om du vill ha den stark så kanske det kan funka något sånär med vanlig peppar och lite färsk ingefära. Beroende på hur känslig du är kanske det annars går med en minidroppe av sån idiotstark chilisås.
 
Man kan ocksa gora en gron salsa som sas och skippa chili och Jalapenos. Allt man behover ar:

grona tomater eller (helst) tomatillos, de ar godare.
ratt mycket vit (silver?) lok
flera vitloks klyftor :p
en hel massa koriander blad, gillar man inte koriander kan man ta Thai
ganska mycket fask pressad lime juice
Vanligtvis har man Jalapeno eller serrano peppers ocksa, men du tar vad du kan ata.
salt
farsk ingefara blir bra i den har.

skar tomatillos pa mitten och lagg med skurna sidan ner pa ugns plat (den man gor ugnspankaka i ar nog bast och det ar definitivt enklare om man lagger ungs papper eller folie i botten :p) i runt 7 minuter pa hog varme (kanske lite mindre eller lite mer, jag minns inte). Nar skinnet ar lite lagom svart ar de klara. Stoppa allt i en mixer eller i en food processor mixa och at och njut. :d
 

Liknande trådar

Mat Detta übersvenska fenomen är ju en klassiker. Jag har aldrig riktigt lyckats få det till något återkommande men jag tänker att halva...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
4 915
Senast: Account
·
Mat Jag ska göra köttbullar till jul. De brukar bli bra när jag kör mitt gamla vanliga "tager vad jag haver" och geggar ihop. Men nu tänkte...
Svar
3
· Visningar
315
Senast: sthu
·
Mat Någon som har tips på bra app med olika recept? Vill ha tips om enkla rätter och där man kan göra veckomenyer och inköpslistor...
Svar
9
· Visningar
592
Senast: skogaliten
·
Mat Eftersom priset på bröd är helt galet och många av oss kämpar för att hålla hushållskassan i schack, så tänkte jag att vi kanske kunde...
8 9 10
Svar
195
· Visningar
5 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp