Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Status
Stängd för vidare inlägg.
N

Ninniw

Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning. Äntligen tänker många. Och det tänker även Täby galopp. Men det största problemet är inte riktigt att få igång verksamheten, utan snarare vad den skall gå ut på!

Vad är ungdomar intresserade av?
Vad skall ungdomssatsningen gå ut på?

Funderingar ligger på att skapa en ungdomssektion som skall komma alla ungdomar som är intresserade av galopp till gagn. Det skall fungera som en mötesplats för ungdomar som intresserar sig för galopp men inte riktigt vet vart de skall vända sig. Som ett ”Ungt Täby galopp”, där redan aktiva kan möta nya intresserade människor.

Kanske det finns ett intresse från ungdomar som inte redan har en fot i ett stall att endå få möjligheten att lära sig om galopp och få hjälp in i ett stall för att tex arbeta som funktionärer och/eller börja ”träcka”? Kanske det finns ungdomar som är nyfikna på andra delar i sporten?

Täby Galopp är nyfikna på vad ni ungdomar är nyfikna på… =P Någon som har några förslag??

Med vänlig hälsning Ninni Westerlund
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Skulle tro att många är intressarade av att helt enkelt få komma in i ett galoppstall och se hur det fungerar och får hjälpa till vid till exempel en tävlingsdag! Minns första gången jag träckte, man kände att man var med "på riktigt".

Finns ju ganska mycket "teoretiskt" på internet nuförtiden så många skulle säkerligen vilja känna på det rent praktiskt!

En fundering från mig iaf! Men iof, jag är 18 så vet inte riktigt om jag är rätt ålder.. :angel: :confused:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Det spekuleras i att vända sig till ungdomar i åldern 14 till 20... Så du är i perfekt ålder!
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

jag tror de flesta ungdomarna är intresserade av ridningen, men även de praktiska delarna i stallet. De skulle nog också vilja veta olika termer inom galoppen, så de kan förstå vad som sägs. Kanske få träffa en jockey eller annan intressant person.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Ok :) Men då vet du vad jag tror. Är man intresserad har man säkerligen redan läst allt vad man kommit över och då vill man testa det rent praktiskt med
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jo av erfarenhet så vet vi att det finns många som är intresserade av att komma in i ett stall och komma åt den ”praktiska” biten inom Galoppen. Vad som vi funderar över är hur detta skall gå till och denna ungdomssektion skulle kunna hjälpa till och verka som en överskridande brygga mellan de aktiva och ungdomar som kommer utifrån.

En inkörsport till ev aktiv tränare som vill ta mot ungdomar i sin verksamhet.

Denna sektion skulle då leda en form av ”klubb”, ett typ ”Ung Täby Galopp” som skulle kunna träffas någon gång i månaden. Dels för att ungdomar runt om i Stockholm med samma intresse skulle kunna lära känna varandra, men framför allt för att man skulle kunna arrangera något i stil med föredrag och kurser av aktiva ”galopp människor”.

För att kunna slussa vidare ungdomar in i sporten krävs ju antingen att de själva hittar dit, eller att vi hjälper dem. Kanske det är lättare att ta steget in hoss en tränare när man fått lite teoretisk bakgrund och faktiskt träffat trevliga aktiva som glatt svarar på frågor och gärna hjälper till?

Förhoppningarna skulle ju kunna vara att man kanske skulle kunna knyta någon ”galoppskoleverksamhet” till men då krävs det ju ett intresse från ungdomar som faktiskt vill ha detta. Det viktigaste är alltså att luska ut vad ungdomar vill få hjälp med.

Naturligtvis förstår vi att i princip alla vill rida, men förutom det måste det ju finnas något som ni tror att en ungdomssektion skulle kunna bidra med?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Låpter väldigt bra, de måste få möta glada vänliga typer som de kan vara säkra på och känna sig trygga hos först. Annars har ungdomar lätt för att bli blyga och tillbakadragna. Eller så är det osäkra på vad och hur det ska göra för att komma in i sporten och då kan det vara bra med lite guidning på vägen.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag tror att det skulle vara jättebra, för det är ju inte alltför lätt att komma in på galoppen. Jag hade tur att jag kände en som kände en tränare och visste hur jag red så det gick väldigt lätt. Men när han slutade som tränare så hade jag nästan inga kontakter och det är ju inte alltid som 16 åring man vågar gå till en tränare och fråga om man får rida liksom.

Så för de som inte har de rätta kontakterna kan ju bara glömma att komma in, då kan man få mocka i stallet liksom och det kan man ju likagärna göra på ridskolan man rider på..
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

du får gärna lära mig rida finish;)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jag tror att ungdommar vill rida. Det är det som lockar. Men det är ju förstås svårt att orda en massa hästar som man ska kunna rida på. Så att få följa med och titta in i galoppstallen på Täby och få träcka skulle nog många tycka var ett bra sätt att komma in i sporten. Då får man ju träffa, framförallt tränare men också jockeys och arbetsryttare.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jezzy_flyer skrev:
Jag tror att ungdommar vill rida. Det är det som lockar. Men det är ju förstås svårt att orda en massa hästar som man ska kunna rida på. Så att få följa med och titta in i galoppstallen på Täby och få träcka skulle nog många tycka var ett bra sätt att komma in i sporten. Då får man ju träffa, framförallt tränare men också jockeys och arbetsryttare.

För de som vill rida är såklart målet att de skall få göra det! Målet med satsningen är att hjälpa ungdomar till rätta i sporten, men även att knyta upp någon närliggande ridskola som skall kunna ha "galopp-lektioner" vilken åtminstone några skall kunna gå på.

Fokusen är inte ponnygaloppsryttare med egna hästar (även om de är välkomna såklart!) utan de ungdomar som faktiskt inte har egen häst men vill komma in i sporten endå.

Som sagt, förslag är välkomna!

Säg att vi utökar målgruppen upp till 25, fler intreserade?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Ninni!

Skulle ni inte kunna starta en "träckar-pool". Det är total brist på träckare till tävlingsdagarna, det kanske skulle vara ett sätt att introducera nya ungdomar i stallarna. Naturligtvis skulle ungdomarna genomgå någon slags "utbildning" först t.ex. lära sig hantera hästarna på ett säkert sätt, slänga upp jockeyn korrekt och se upp för hästarna bakom när man har släppt ut sin egen på banan.

Hästarna som träcks med tillhörande tränare skall även de vara civilicerade!

Du kommer väl ihåg om hur vi slogs om träckningarna när vi var små! Men ärligt talat så har nog alla de tränarna jag lärde känna när jag träckte som 15 åring, varit de som har varit lättast att ta kontakt med i senare skeden av min karriärr och som har hjälpt mig med ritter och goda råd under åren.
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Annika Källse skrev:
Skulle ni inte kunna starta en "träckar-pool".

Jätte bra ide!
Vi har diskuterat ”träckarbristen” och definitivt. Vi pratade också om hur man rent praktiskt skulle kunna styra upp typ ”träckar kurser” med lite praktik i stallar på helger och liknande. Vi talade om att ha kontaktpersoner typ ”faddrar” i stallet som kan ta i mot intresserade ungdomar som knutits till ungdomssatsningen. Sektionen skulle där kunna hjälpa till som stöd och introducering…

På detta sätt styra upp ducktigga träckare som samtidigt kommer in i stallarna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

TYcker träckar-pool låter som en bra idé! Som jag sa tidigare första gången jag träckte "min" häst till kvalet kände jag mig delaktig på ett helt annat sätt! Tror många skulle uppskatta det! :)
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Är det ingen som är intresserad att bidra med fler förslag på aktiviteter för ungdomar??? Passa på att påverka när ni har chansen, Ninni antecknar noga! Om Täby Galopp drar igång en ungdomssatsning så är det bra om pengarna läggs på saker som intresserar er. Ta en funderare på t.ex. vad ni skulle vilja lära er eller göra!
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Förvånansvärt lågt intresse! Speciellt med tanke på alla som brukar efterlysa denna form av verksamhet!!!
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

kurser på plastic, med "riktiga jockeysar"?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Jockeyjoe skrev:
kurser på plastic, med "riktiga jockeysar"?

haha lisa i mitt stall sa för någon månad sen till mej, du ska få följa med och rida på plastic wonder ngon dag, jag: öh okej är den snäll?:angel: Lisa: :rofl: de är en plast häst så de borde inte va någon fara:angel: :D :rofl:
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

jag tror säkert de fler som är intresserade men de vet inte om dessa sidor m.m så det kanske skulle vara bättre att lägga ut "affischer" och sprida detg mer, tex att ni sätter upp någotliknande på täbygaloppsponnyklubb ? för de som vill bli jockey när de blir större ? och kanske mälardalensponnygaloppklubb ?
 
Sv: Täby Galopp tänker dra igång en ungdomssatsning.

Eldoria skrev:
haha lisa i mitt stall sa för någon månad sen till mej, du ska få följa med och rida på plastic wonder ngon dag, jag: öh okej är den snäll?:angel: Lisa: :rofl: de är en plast häst så de borde inte va någon fara:angel: :D :rofl:
haha visste du inte de? :rofl: snäll o snäll den sticker inte me en iaf.....;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: cassiopeja
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 811
Senast: Fibusen
·
Träning Halloj! Har en helt fantastisk 3åring som verkligen är mitt allt! Jag har haft honom i snart 6 månader och jag red in honom för 5...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 552
Senast: Eliteanka
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 357
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp