Täck problem.

Weatherbeeta har modeller med memory fram vid manken, några modeller ser ut att ha lite högre hals och möjlighet att sätta dit en lös hals.

Manken hamnar ”mellan” kuddarna på Weatherbeeta tyvärr. (Jag har ett med halvhals till min, det funkar okej men modellen har utgått. Kuddarna gör dock varken till eller från) Då har t ex trinity högre kuddar.
 
Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen, vilket betyder att vi måste se till att halsen inte utsätts för vind och regn :(. Men.... de flesta täcken oavsett märke och passform skaver på hennes manke. Det enda som fungerar och inte ger tryck är täcken med hög hals/nacke! Men jag har inte sett några med hög nacke som man kan sätta hals på? Finns det överhuvud taget?

Täcke med fast hals är något bätter, men absolut inte bra nog. Hun får fortfarande tryck av dem. Så jag letar febrilsk efter täcken med hög hals/nacke med avtagbar hals?? Om det finns?
Jag tänker på Premier Equine lucanta som de designat specifikt för hästar med tryck på manken. Jag har ingen egen erfarenhet. Det liknar trinity men jag tänker bättre kvalitet och mer genomtänkt.
 
Jag tänker på Premier Equine lucanta som de designat specifikt för hästar med tryck på manken. Jag har ingen egen erfarenhet. Det liknar trinity men jag tänker bättre kvalitet och mer genomtänkt.
Tack... kollar och ser vad det är! :)
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Jag har PE täcken. Upplever att de har en annan skärning än de flesta andra täcken. Som ngn nämnde ovan så har Lucanta en ännu högre skärning. Den är dessutom vadderad i manken och det går att sätta hals på. Tycker Lucanta är en jättebra modell och PE har aldrig skapat tryck eller suttit illa på mina hästar så kan verkligen rekommendera det. Att beställa går snabbt och smidigt, tar ca 1 vecka och de är alltid bra på att svara på kundtjänst om det skulle vara ngt man undrar över.
 
Min dotters D-ponny är hopplös med täcken (och sadlar) pga en mycket markerad manke. Hon är en fryslort, med gigt i 2 facetled i halsen, vilket betyder att vi måste se till att halsen inte utsätts för vind och regn :(. Men.... de flesta täcken oavsett märke och passform skaver på hennes manke. Det enda som fungerar och inte ger tryck är täcken med hög hals/nacke! Men jag har inte sett några med hög nacke som man kan sätta hals på? Finns det överhuvud taget?

Täcke med fast hals är något bätter, men absolut inte bra nog. Hun får fortfarande tryck av dem. Så jag letar febrilsk efter täcken med hög hals/nacke med avtagbar hals?? Om det finns?
Kika på täckena från Trust, dom finns med avtagbar hals.
 
Min H.H har en rejäl 8 cm manke. Såväl Fairfields (Hööks) med fast helhals som Börjes Himalaya med såväl fast som löstagbar hals har fungerat helt problemfritt för honom, och då är han ändå en skavkänslig häst! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa ett nytt täcke, men vet inte vilket jag ska ta. Det ska vara regntätt. Runt 50g foder Finnas avtagbar hals Blankt...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sirap
·
Utrustning Börjar tröttna på täcken då de aldrig sitter "som de ska" på hästen. Han är smal över hals och bog, 135cm i rygg med en hög manke. Äldre...
Svar
10
· Visningar
1 159
Utrustning Hejsan! Är det någon som vet var det finns täcken med ryggsöm? Min häst är stor, har bred hals, mycket resning och hög manke= Skav på...
Svar
5
· Visningar
760
Senast: Rimfaxe
·
Utrustning Äntligen har jag hittat 300 gr täcke med hals som inte är tråkigt marinblå, svart eller rutigt :up: Det ena är shires typhoon combo...
Svar
1
· Visningar
935
Senast: maoulina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp