Täcka eller inte täcka eller klippa?

Ajabaja

Trådstartare
Nu står jag och kliar mig i huvudet. Jag har en äldre ponny som tidigare har tränat hårt och därför alltid varit helklippt, får lätt svamp annars för att han har så enormt mycket päls. Har tjock mycket tjock päls, dubbla mot de unga shettisarna. Jag har tidigare försökt filtklippa, men då han är en häst som svettas mycket i ansiktet så har det slutat med att bästa sättet att hålla svampen i schack har varit helklippning.

I år går han väldigt mycket lugnare efter en skada. Jag klippte därför bara mage, mellan framben 1/4 av halsen och halva huvudet. Det har funkat ok när det var lite kallare ute (mindre än 10C ute). Dock så står han på stall på natten, kallt stall där jag ser till att temperaturen aldrig blir över 10grader (pga vattnet och tävlingshästar vill jag ha temperaturen över nollan).

Jag har tyvärr inget vindskydd i hagen, mer än glesa träd. Ponnyn är dessutom lite i tunnaste laget, lite svårt att se hur tunn pga all päls, men revbenen känns tydligt. Kan inte ha fri tillgång på hö pga att alla de andra är för tjocka, dock finns halm både ute och inne, men det har han aldrig ätit. Han fodras extra med kraftfoder.

Så till problemet, vid nederbörd vill jag att han har täcke, men med all päls så snurrar det bara, vilket gör honom enormt grinig.
När det är kallt ute men uppehåll bör jag då täcka honom? För att han inte ska behöva använda energin till att hålla värmen? Han hatar ju dock täcken just nu...
Efter köldknäppen klarar han inte en temperatur på över 5 grader inne i boxen utan att bli svettig. Vi hoppas på ny köldknäpp! Det är dock svårt att hålla temperaturen så perfekt som inom intervallet 0-5grader..
Borde jag helklippa honom istället? Om jag klipper så slipper han att täckena snurrar och han slipper stå svettig inne i stallet. Jag har mycket täcken som sitter bra på honom, men han förlorar ju de tillfällena som han kan vara naken på, tex när det är uppehåll eller inne i boxen. (uppehåll har det inte varit på de senaste två veckorna....) Dock om jag ändå bör täcka honom för att han ska hålla värmen pga hullet, så blir det ju bara nätterna som han får vara utan täcke och då står han ändå och svettas... Jag vill ju att han ska få vara "häst" i år när han ändå inte tränas så hårt. Men det kanske inte är rimligt på äldre tunna hästar?:confused: känns som om vi hela hösten har väntat på kylan och då är den här ett tag bara för att sedan återigen gå och vänta på den.. Än så länge har han inte fått svamp. Han har alla tidigare år fällt pälsen bra och satt ny så den här enorma mängden päls är inte sjukdomsrelaterat. Kollad för cushing för två år sedan. Kan tillägga att tänderna kollas regelbundet hos väl utbildat veterinär och de är i bra skick!
 
Sv: Täcka eller inte täcka eller klippa?

Låter som klippning är en bra grej. Han är ju van att vara helklippt så det lär inte störa honom. Låter bängligare som det är nu.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 976
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 338
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 243
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp