Täcka gammal häst

Miljon

Trådstartare
Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh:

Hur som helst. Gammelman, som passerat 30-strecket, börjar med ålderns rätt bli lite tunn och omusklad. Fodras givetvis extra med hänsyn till åldern och det ökade energibehovet, det jag börjat fundera på är täcke.
Han har alltid varit den lurviga sortens ponny, inte klippts utan gått naken i ur och skur. Bara vid riktigt ruskväder runt 0 grader har han kunnat frysa lite, men klarat sig bra med ett fleecefodrat regntäcke som skydd mot rusket.

Nu, med första vintern i nya stallet där hagarna ligger mitt i ett öppet, blåsigt landskap, funderar jag på om han kanske bör ha täcke på sig oftare? Det jag tänker då är att han då slipper lägga samma energi på att hålla värmen, i synnerhet eftersom inte grovfodergivan kan ökas allt för mycket dagtid p.g.a. lättfödd, tjock hagkompis :cautious:
Men alltså, samtidigt är jag rädd för att han ska bli överhettad. Han har ju ändå rejäl päls! Ska jag nöja mig med fleecefodrat regntäcke vid ruskväder, annars naken ner tills det är RIKTIGT kallt och jävligt (typ -15 och blåsigt) och då sätta på typ 150 gram?
Eller ha ett lätt fodrat (50-100 gram?) på ute från 0-strecket och kallare (varmare än så har han regntäcke om vädret är blött)?
Eller fortsätta ha honom naken som tidigare? På ett sätt känns det rimligt eftersom han alltid gått naken, men samtidigt är han (väldigt!) gammal, inte i lika god form som i sina yngre dagar och har en mer blåsig och oskyddad hage än tidigare...

(Och ursäkta alla mina täckesfrågor! :o Som sagt första vintern i nya stallet, och med de förhållandena som råder där är jag heeeelt lost, total nybörjare!)
 
Jag skulle avvaktat. En torr vinter så räcker det nog med lätt fodrat täcke vid behov. Jag har haft två gamla damer som mått riktigt gott i lättfodrade vintertäcken. Fleecefodrat är för stallbruk enligt mig och regntäcken får mig att rysa. Andas dåligt och är prassliga o stela.
 
Nu får jag sluta göra täckestrådar hela tiden :o Kommer på nya saker direkt när jag postat en annan tråd, verkar det som :meh:

Hur som helst. Gammelman, som passerat 30-strecket, börjar med ålderns rätt bli lite tunn och omusklad. Fodras givetvis extra med hänsyn till åldern och det ökade energibehovet, det jag börjat fundera på är täcke.
Han har alltid varit den lurviga sortens ponny, inte klippts utan gått naken i ur och skur. Bara vid riktigt ruskväder runt 0 grader har han kunnat frysa lite, men klarat sig bra med ett fleecefodrat regntäcke som skydd mot rusket.

Nu, med första vintern i nya stallet där hagarna ligger mitt i ett öppet, blåsigt landskap, funderar jag på om han kanske bör ha täcke på sig oftare? Det jag tänker då är att han då slipper lägga samma energi på att hålla värmen, i synnerhet eftersom inte grovfodergivan kan ökas allt för mycket dagtid p.g.a. lättfödd, tjock hagkompis :cautious:
Men alltså, samtidigt är jag rädd för att han ska bli överhettad. Han har ju ändå rejäl päls! Ska jag nöja mig med fleecefodrat regntäcke vid ruskväder, annars naken ner tills det är RIKTIGT kallt och jävligt (typ -15 och blåsigt) och då sätta på typ 150 gram?
Eller ha ett lätt fodrat (50-100 gram?) på ute från 0-strecket och kallare (varmare än så har han regntäcke om vädret är blött)?
Eller fortsätta ha honom naken som tidigare? På ett sätt känns det rimligt eftersom han alltid gått naken, men samtidigt är han (väldigt!) gammal, inte i lika god form som i sina yngre dagar och har en mer blåsig och oskyddad hage än tidigare...

(Och ursäkta alla mina täckesfrågor! :o Som sagt första vintern i nya stallet, och med de förhållandena som råder där är jag heeeelt lost, total nybörjare!)


Jag täckar - våra vinterhagar är också öppna före regn och rusk, det finns ingenstans för hästarna att ta skydd. Min gamle står lätt och spänner sig och blir stel i ryggen. Han får ha (med eller utan foder) regntäcke om det är blött och vintertäcke när det går nedåt nollan.

Nu på sommaren har de ju betet, de kan gå in i skogen, och de rör sig mer naturligt. Då är jag inte lika orolig. Men sedan när de hamnar i stå-o-hänga-fasen på vintern så vill jag att han är skyddad över rygg och kors.
 
Jag täckade min gammelman. Han hade visserligen mammutpäls, men behövdes klippas pga sin PPID. Helklippning sommar. Halvklippning höst-vinter-vår.
Så han hade flugtäcke och fodrat regntäcke på sommaren, stod även inne om nätterna de sista somrarna. Utan vid sol och ingen risk för regn.
Fodrat regntäcke ute höst och vår. Inne fleece beroende på innetemperatur.
Vintertäcke med/utan hals vinter och minusgrader. Inne pyjamas - fleece eller thermo
 
Jag skulle nog täcka med ett ofodrat regntäcke till att börja med, bara som "vindskydd" av den anledningen du skriver - att minska värmeförlusten pga blåsten. Om han fortfarande får en bra päls.
När det gäller de varmare täckena så får du nog hålla koll på hästen och se hur den klarar av att tillgodogöra sig fodret och se på allmäntillståndet varje dag.
 

Liknande trådar

Utrustning Kanske helt fel säsong nu, men tänkte vara ute i god tid. Vad använder ni för täcken till era hästar? Ni behöver inte skriva ut märken...
Svar
7
· Visningar
1 441
Senast: Gimlan
·
Hästhantering Har en welsh 21 år gammal, en skogsmulle som rids ett par ggr i veckan! Han kommer gå på lösdrift dygnet runt även nu i vinter. Fri...
Svar
8
· Visningar
997
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Jag har funderingar kring vilka täcken jag bör ha hemma till min ponny. Det finns ju mängder med trådar och olika svar till denna typ av...
Svar
7
· Visningar
1 180
Senast: stjarnfrugt
·
Foder & Strö Sitter och utvärderar vinterfodringen. Min häst har tidigare hållit sig rund på en foderstat som lättfödd från 2.5 års ålder till 8.5...
Svar
0
· Visningar
770

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp