Täcka shettis?

P

plastik

Nu när det börjat bli lite kallare funderar jag på att ha min 18-åriga shettis täckad (tunt regntäcke) nattetid för att han inte ska sätta sådan hemsk vinterpäls.

I år lyckades han inte bli av riktigt med vinterpälsen förrän i omkring juli. Han gick utan täcke fram t.o.m januari-februari och sedan iom att han flyttade till fodervärden började han få gå täckad.

Han motioneras inte så mycket att han blir svettig, så att pälsen bara är i vägen för det, utan jag tänker mest på att han ska slippa lägga en massa energi på att sätta och fälla all päls.

Så gör jag rätt som täckar honom nu (i början endast regntäcke nattetid, sedan även dagtid och sedan, när det är riktigt kallt, vintertäcke) för att han ska slippa all den jäkliga pälsen eller borde han få gå otäckad iaf?

Hur hade ni gjort?
 
min shettis hade sommarpäls i två veckor i år... men jag hade kanske övervägt att ta på honom täcke, om han inte har mycket päls redan så han blir för varm
 
Min shettis blev nog åxå lagom av med all sin vinterpäls i slutet av juni..*sucka* :( tyckte så synd om honom.

Nu har han börjat sätta vinterpäls,men han har regntäcke på sig på dagen och står inne i stall på natten.
Sen blir det tjockare täcke som gäller...kanske ska klippa honom, beror lite på!!

Lycka till

//Becky
 
Jag är helt övertygad om att man inte kan påverka pälsmängden med täcke. Min islandshäst sätter lika mycket vid ungefär samma tidpunkt varje år oavsett om han har täcke på sig och oavsett om han står inne på natten eller ej.
 
Jag tror också att det är i princip omöjligt att täcka en shettis så att man får önskad effekt. Lite mindre päls blir det säkert, men inte så det gör någon skillnad vad gäller hur jobbig fällningen är.

Skulle hellre satsa på att helklippa på vårkanten, innan sommarpälsen börjar komma !
 
Tack för svaren!

Men jag är iaf inte "dum" mot honom (dvs försämrar den naturliga pälssättningen/pälsfällningen) om jag har täcke på honom nattetid? Det är rätt kallt nu och jag har än så länge inget stall och inte heller tillgång till att kunna ge shettisen fri tillgång på mat...
Iofs fryser han kanske inte alls, men ändå, om man bara spekulerar lite. Det försämrar ingenting om jag har på honom täcke?
 
Med täcke på kan hästen inte resa håren/pälsen för att hålla sig varm. Täcker täcket värmebehovet är det ingen fara.

men hästar med naturlig päls "reser" hårstråna vid kyla, för att hålla kvar mer isolerande luft närmast kroppen. Man ser det ganska tydligt mitt i vintern när det är KALLT, då står pälsen rakt ut på vissa hästar. Finns ju en anledning att vinterpälsen är tjockare =)

Men sålänge täcket ger tillräckligt skydd för att kompensera detta så förstör du ingenting.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Vår reducerade familj försöker hitta en vardag i det nya... Det går väl rätt bra ändå, efter omständigheterna. Men en sak har stressat...
Svar
9
· Visningar
1 806
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag behöver köpa ett nytt täcke, men vet inte vilket jag ska ta. Det ska vara regntätt. Runt 50g foder Finnas avtagbar hals Blankt...
Svar
6
· Visningar
877
Senast: Sirap
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp