Täcke eller inte täcke?

J

josse

Jag vet, ingen islandsspecifk fråga, men....de stora bruna ägarana har ibland en annan syn på hästhållning än isisägarna.
Jag har kilppt min Pålla på halsen och under magen pga att hon blir så svettig. Efter ridning så får hon stå med fleecetäcke (hon svettas ju på de okilppta delarna också)tills hon blir torr.
men...när hon är torr och går ute, när är det dags att slänga på ett täcke mot kyla?
Hur är det med regn?
 
Just nu har jag bara en pålle tillgänglig, planeringen för honom ser ut så här. Just nu får han ha regntäcke på sig vid ihållande regn, spridda skurar är nude in live.
Vi har ju inte så många plusgrader vid regn, och har hittat honom huttrandes i hagen så därför blir det plastkläder vid mycket vatten ovanifrån.

Han kommer att klippas på hals och bog, men är han torr och vädret inte blött så får han gå otäckad. Det klarar dom galant, däremot är de våta lite si och så med.

Åker graderna ner till många minus, kommer han att få ett tunnare fodrat täcke på sig. Men det beror på att han rids, och det naturliga skydd på ryggen försvinner av sadeln.

Skulle han däremot hamna på lite längre vila, så får han nog gå nude in live igen efter någon veckas rehab av håren. :D
 
Jo, har även investerat i ett vind och vattentätt täcke med fleecefoder, som jag tänkte använda vid ihållande regn, blötsnö mm. Vid -15 och uppåt så får man väl slänga på ett till fleecetäcke under. Bara att hålla tummarna att andra pållar inte tuggar sönder täcket...kan bli dyrt med en klippt häst... men inte en vinter till med svettdyblöt päls på hals och bringa. :(
 
Aldrig dags. Dom klarar det BRA , både kyla och regn för jag förutsätter att dom får bra med mat när det blir vinter. :)
 
Vi klipper halsens undersida samt bringan och har inga täcken på en häst som är torr när vi släpper ut den. Däremot läggs ett andastäcke med lämpligt foder i förhållande till temperatur på, om hästen släpps ut fuktig.

Nu har vi täcken på hästarna ändå ibland, tunna regntäcken, när det är lerigt i hagarna, men det är inte för hästens skull utan helt enkelt för att vi inte orkar stå och skrapa lera från hästarna innan vi rider. När det är torrt eller minus=fruset så åker täckena av.
 
Vadå aldrig???

Klart att hästen måste ha täcke om man klipper den!
Och rider man och tränar under vintern så blir hästen svettig. Då sätter kroppens torkningsprocess igång och hästen får svårare att lägga sig energi på det arbete man kräver av den. Tänk dig själv att jogga i två dunjackor...

Men om man då klipper hästen tar man ju av dess "dunjacka" permanent, vilket innebär att den kommer frysa då det är kallt och den inte jobbar. Därför mäste den ha täcke!

Men om man rider lättare på vintern, inte tränar i ridhus osv. kanske man väljer att inte klippa den, och då behövs ju inget täcke. Men det är en annan sak.

MVH Lina
 
Re: Vadå aldrig???

Nja det är inte självskrivet med ett täcke bara för att man klipper sin häst, mest beror det på hur klippningen ser ut. En spårklippt häst behöver kanske inte ha täcke på sig, det finns ju även gott om oklippta pållar som faktiskt måste ha ett täcke över sin rygg. ;)
 
Klippte hals, bog och under mage i fjol och i princip aldrig täcke när han var helt torr.
De hade vindskydd (alltid med ren och torr halm samt fri tillgång på hö) ute i hagen som jag såg att han faktiskt gick in i (blev lite förvånad, min erfarenhet är att de hellre står ute och "huttrar" tillsammans..) när det var "skånsk-vinter-väder: med mycket regn och blåst då slängde jag på ett lite tunnare, vattentätt, vintertäcke vid de tillfällena. Det tjocka vintertäcket åkte på då vi fick rejält med snö och temperaturen sjönk under 20 minusgrader (vi hade en ganska bister vinter i skåne i fjol, det e sällan det blir så kallt) Självklart fick han stå inne med fleecetäcke efter ridtur, om han var svettig. Han var frisk hela vintern och såg ut att må bra och var en pigg och glad häst. Så klippning och lösdrift funkar det me!
/mojo!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 891
Senast: Fiorano
·
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 320
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 902
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp