Täcke eller inte?

Johannasvenssonnnn

Trådstartare
Hej!
Jag har en halvklippt häst. Hon är 23 år gammal.
De är 2-4 minusgrader på mornarna men temperaturen ligger på 5-10 plusgrader på dagen. Skulle ni låta eran häst gå utan täcke eller skulle ni sätta på ett?
hon går nu utan men är lite orolig att de ska bli kallt åt henne, så hon blir stel.

Tack för hjälpen i förhand:)
 
Ser det ut som att hon fryser? Det brukar ju vara ganska tydligt :)
Sålänge hästen verkar nöjd funkar det säkert jättebra. Du kan ju lägga på täcke om det ska regna eller blåsa storm.
 
Ser det ut som att hon fryser? Det brukar ju vara ganska tydligt :)
Sålänge hästen verkar nöjd funkar det säkert jättebra. Du kan ju lägga på täcke om det ska regna eller blåsa storm.
Tack för svaret!
Hon värkar inte frysa vad jag kan se.
Jag har skrivit på hennes täckes tavla att hon ska ha täcke på vid regn och blåst.
hon har dessutom fri tillgång till halm.
de är nog bara jag som är lite fjantig.
 
Tack för svaret!
Hon värkar inte frysa vad jag kan se.
Jag har skrivit på hennes täckes tavla att hon ska ha täcke på vid regn och blåst.
hon har dessutom fri tillgång till halm.
de är nog bara jag som är lite fjantig.
Då klarar hon sig säkert jättebra. En annan sak om hon varit helklippt, men det låter ju som att hon ändå har en del päls på känsliga ställen.
 
Då klarar hon sig säkert jättebra. En annan sak om hon varit helklippt, men det låter ju som att hon ändå har en del päls på känsliga ställen.
Ja hon har ju päls över ryggen en klassisk halvklippning. Hennes vinterpäls är dock inte jätte tjock. Men de är nog ingen fara som du skriver:))
De finns ju ett helt hav av olika åsikter hos oss hästmänniskor, andra sätter på lager av täcken vid redan 2- medans andra kanske bara sätter på täcke vid 20- och snöfall. Vilket kan göra i mig en gnutta osäker, hur man ska göra med täcken.
 
Ja hon har ju päls över ryggen en klassisk halvklippning. Hennes vinterpäls är dock inte jätte tjock. Men de är nog ingen fara som du skriver:))
De finns ju ett helt hav av olika åsikter hos oss hästmänniskor, andra sätter på lager av täcken vid redan 2- medans andra kanske bara sätter på täcke vid 20- och snöfall. Vilket kan göra i mig en gnutta osäker, hur man ska göra med täcken.
Det är ju för att hästarna är individer. De är olika frusna precis som vi människor.
Man får se till ens egna häst och anpassa sig efter vad som passar just den hästen.
 
Min 23 åring är pigg och fräsch men sätter aldrig tjock päls så hon har täcke eftersom hon visar att hon inte gillar att bli kall om ryggen. Du kan ju prova låta din häst vara utan, du lär märka om den blir känslig i tex ryggen, då kan den behöva sitt täcke i alla fall.
 
Tack för svaret!
Hon värkar inte frysa vad jag kan se.
Jag har skrivit på hennes täckes tavla att hon ska ha täcke på vid regn och blåst.
hon har dessutom fri tillgång till halm.
de är nog bara jag som är lite fjantig.
Tycker du gör rätt i teorin. Få hästar fryser av kyla men desto fler av blåst och regn.
Skakar hästen eller blir öm i ryggen så har det varit för kallt.
 
Min 23 åring är pigg och fräsch men sätter aldrig tjock päls så hon har täcke eftersom hon visar att hon inte gillar att bli kall om ryggen. Du kan ju prova låta din häst vara utan, du lär märka om den blir känslig i tex ryggen, då kan den behöva sitt täcke i alla fall.
Jag har känner igenom henne dagligen och hon visade ingen ömhet i ryggen så tror hon klarar sig utan täcke vid denna temperatur.Tack för svaret.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp