Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Täcke eller inte?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte hur jag ska göra när min häst är svettig och det är ca 5-10 plusgrader. Han har ganska mkt vinterpäls men vi försöker få tag i någon som kan klippa honom. Men hur ska jag göra nu när han blir svettig. Ska han torka innan han släpps ut? Eller kan man släppa ut honom med täcke eller inget täcke alls?

MVH Sanna

Jag tycker bästa är om han kan få torka lite innan han släpps ut.
Om du vil släppa ut honom direkt tycker jag du kan lägga på ett tunt täcke om du tycker det känns kallt, men om det var 10 plusgrader och vindstilla och fint väder (inte regn) skulle jag nog inte ta på något täcke..

S

strumpan

Lägg på en flece filt,skit bra.
Dom torkar snabbt,man ser på filten ovanpå som blir fuktig.
Bara att skaka av filten även den torkar snabbt.
Jag är så pjoltig när det gäller att släppa ut svettiga hästar.

Jag som inte har hästen hemma släpper ibland ut honom svettig med täcke. Jag brukar då lägga på mitt Horseweartäcke som andas och "suger upp" svetten. Detta skulle jag nog göra om det är 10+ och under. Det beror lite på hur pass svettig han är också. Är det typ 10+ och sol och han bara är lite svettig släpper jag ut utan täcke.

Hästar torkar inifrån och ut så ofta kan de snabbt bli torra längst in vid huden även om det är fuktigt längst ut på pälsen. Är hästen bara ordentligt avskrittad och inte dyngsur är det bara att släppa ut.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 6459 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästvård Jag har aldrig haft en helklippt häst men får nu hem en i veckan som redan är helklippt. Jag har lösdrift. behöver helklippta täcke när...
Svar
5
· Visningar
400
Hästvård Hej! blev en diskussion med en kollega på jobbet igår som jag tänkte drifta lite med er. En av våra hästar har gått med ett lätt...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 614
Utrustning Hej! Jag har en halvklippt häst. Hon är 23 år gammal. De är 2-4 minusgrader på mornarna men temperaturen ligger på 5-10 plusgrader på...
Svar
8
· Visningar
436
Hästhantering Hej. Jag har för någon vecka sedan flyttat & då tagit med min ena häst som jag har haft i ungefär 5 år & även en ny häst som sällskap...
Svar
0
· Visningar
211

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Betäckningar 2021
  • Föl 2021

Omröstningar