Täcke eller inte?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Jag vet inte hur jag ska göra när min häst är svettig och det är ca 5-10 plusgrader. Han har ganska mkt vinterpäls men vi försöker få tag i någon som kan klippa honom. Men hur ska jag göra nu när han blir svettig. Ska han torka innan han släpps ut? Eller kan man släppa ut honom med täcke eller inget täcke alls?

MVH Sanna
 
Jag tycker bästa är om han kan få torka lite innan han släpps ut.
Om du vil släppa ut honom direkt tycker jag du kan lägga på ett tunt täcke om du tycker det känns kallt, men om det var 10 plusgrader och vindstilla och fint väder (inte regn) skulle jag nog inte ta på något täcke..
 
Lägg på en flece filt,skit bra.
Dom torkar snabbt,man ser på filten ovanpå som blir fuktig.
Bara att skaka av filten även den torkar snabbt.
Jag är så pjoltig när det gäller att släppa ut svettiga hästar.
 
Jag som inte har hästen hemma släpper ibland ut honom svettig med täcke. Jag brukar då lägga på mitt Horseweartäcke som andas och "suger upp" svetten. Detta skulle jag nog göra om det är 10+ och under. Det beror lite på hur pass svettig han är också. Är det typ 10+ och sol och han bara är lite svettig släpper jag ut utan täcke.
 
Hästar torkar inifrån och ut så ofta kan de snabbt bli torra längst in vid huden även om det är fuktigt längst ut på pälsen. Är hästen bara ordentligt avskrittad och inte dyngsur är det bara att släppa ut.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
678
Senast: skiesabove
·
Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
947
Senast: Sirap
·
Foder & Strö Hej! Efter en tid i sjukhage har min häst tyvärr tappat en del i hull (varit lite stressad och då ätit dåligt) och behöver få upp henne...
Svar
11
· Visningar
383
Senast: Elo
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp