Täcke för lösdrift?

Gurk katt34

Trådstartare
Jag ska snart flytta min häst till att privatstall där han ska gå på lösdrift och ha en liggvagn under vinterhalvåret. Han tappar lätt vikt på vintern och därför brukar jag ha täcke på honom men tidigare har jag bara tagit av täcke när jag tagit in honom på kvällen men kan hästen ha täcke på lösdrift? Att inte ha täcke alls känns inte så bra för att jag vet att han lätt går ner i vikt men jag kanske har fel. Vilket sorts täcke är i alla fall bäst att ha? Hur avgör man hur varmt täcke hästen ska ha osv?
 
Jag ska snart flytta min häst till att privatstall där han ska gå på lösdrift och ha en liggvagn under vinterhalvåret. Han tappar lätt vikt på vintern och därför brukar jag ha täcke på honom men tidigare har jag bara tagit av täcke när jag tagit in honom på kvällen men kan hästen ha täcke på lösdrift? Att inte ha täcke alls känns inte så bra för att jag vet att han lätt går ner i vikt men jag kanske har fel. Vilket sorts täcke är i alla fall bäst att ha? Hur avgör man hur varmt täcke hästen ska ha osv?
Det går utmärkt att ha täcke på hästen, i en lösdrift. Vilket täcke som är bäst är individuellt. Bra passform är ju självklart viktigt, sen får du vara lyhörd för om din häst fryser eller är för varm. Min häst är en fryslort så hon har mellan 200 och 300 grams fyllning i täcket, större delen av höst/vinter. Hon är oklippt. Jag har flera täcken att byta mellan så jag slipper lägga på ett blött täcke efter skötsel eller ridning.
 
Jag ska snart flytta min häst till att privatstall där han ska gå på lösdrift och ha en liggvagn under vinterhalvåret. Han tappar lätt vikt på vintern och därför brukar jag ha täcke på honom men tidigare har jag bara tagit av täcke när jag tagit in honom på kvällen men kan hästen ha täcke på lösdrift? Att inte ha täcke alls känns inte så bra för att jag vet att han lätt går ner i vikt men jag kanske har fel. Vilket sorts täcke är i alla fall bäst att ha? Hur avgör man hur varmt täcke hästen ska ha osv?

Klart den kan ha täcke på lösdrift. Köp ett täcke med bra passform så den inte får skav och lufta den när du är där och tex ska rida osv. Känn på hästen både ute och inne hur varm den är så vet du om den behöver ha varmare eller tunnare täcke.
 
Visst kan du ha täcke på en häst som går på lösdrift, en fördel om man ska kunna rida utan att torka hästen i evigheter först. Vi byter efter väder, regntäcke när det regnar. Ett lite tjockare vintertäcke när det behövs. Har inte gjort någon skillnad på användningen av täcke från när hästarna var uppstallade, till nu när de går på lösdrift. Bra att ha några täcken att byta emellan ifall något blir genomblött och för att minska risken för skav.
 
Jag har en fryslort till häst som bor på lösdrift och det fungerar utmärkt. Byter täcke efter väder.
Har ett skalregntäcke som grund, och sen lägger jag till olika tjocka liner beroende på väder.
Vid Fint och vindstilla är hon utan täcke :)

Men man får vara lite extra noggrann med passformen eftersom de går så länge med täcke.
 
Det är klart att det går att ha täcke, se till att ha så att du kan vädra och torka täckena vid behov. Det kan t ex vara bra att växla mellan vanligt täcke och halvhals så att inte framkanten av täcket ligger och trycker på samma ställe 24/7/365...
 
Självklart kan man ha täcke på lösdrift!

Gillar att kunna variera - använder tåliga skaltäcken och sen anpassar med liners utifrån väderlek/behov. 0-100g vanliga höstdagar, 200g på vintern och möjligen upp till 400g om de fryser när temperaturen droppar som mest.
 
Klart du kan ha täcke, hur tjockt är individuellt men jag hade 100 gram till mina hästar, lättfödda av ponnyras, jaktklippta. Hade täcke på när det var "blött väder" men om det bara var kallt behövde de inga.
Jag hade 2 täcken till varje så att jag kunde byta om nåt var blött, lerigt eller trasigt.

Halvhalstäcken då det hade bättre passform och inte tryckte på manken och skavde manen...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 101
Senast: Ridinglady
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 064
Senast: Twirro
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
849
Senast: Oknytt
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 974
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp