Täcke för smalt bogparti och tunn hals

AnnaLC

Trådstartare
Hej,
Jag har en unghäst med smalt bogparti. Hon bör ha 155 i täcken (helst 150). Men problemet är att alla täcken blir för stora kring bog och hals. De glider bakåt och hänger då ner över rumpan, plus ger skav på bogen. Några tips på täcken som går att justera kring bogen alt, har en smalare passform? Kan tex. täcken med V-knäppning (Rambo) vara ett alternativ?
 
Jag tycker att HWs v-knäppning passar för många hästar. För min unghäst har det iaf funkat jättebra både när hon var tre år och tunnis och nu när hon är fem och breddat sig. Har dock fått gå upp i storlek när hon breddat sig då täckena blivit något korta (pga bredden fram, tror inte hon har blivit längre).
HW har den knäppningen både på rambo, rhino och vissa amigo. Jag har främst amigotäcken. De är ju lite mer rymliga i storleken än många andra märken dessutom så din kanske till och med kan ha 145?
Min unghäst hade 145 när hon var 3, förra året började jag byta ut alla till 155.
 
Jag har en häst med smal bog som får skav av i princip allt.. 😫

Men Horseware funkar trots att de är rymliga i bogen och jag tror det beror på att de ligger så bra på resten av kroppen att de inte dras bakåt :)
 
...

Men Horseware funkar trots att de är rymliga i bogen och jag tror det beror på att de ligger så bra på resten av kroppen att de inte dras bakåt :)
Delvis KL
Ursäkta, men jag håller inte med om att Horseware är rymliga i bogen...
De går inte ens ner ordentligt över bogarna på min häst; det närmaste jag har kommit ett som han kan ha är ett Amigo Mio stalltäcke, men då höll bogspetsarna på att sticka hål på det!
För alla utetäcken från dem ser det ut som om att han har sadeln under... (Hästen är korsning eng fbl/holsteiner)

Glider täckena bak kan det bero på att de är "långa framtill"; att halsringningen är för stor. Så blir det med JH-täcken på min häst.
Lippos och Finn-tacks täcken brukar vara poppis på de hästar med smala bogar som jag känner.
 
Delvis KL
Ursäkta, men jag håller inte med om att Horseware är rymliga i bogen...
De går inte ens ner ordentligt över bogarna på min häst; det närmaste jag har kommit ett som han kan ha är ett Amigo Mio stalltäcke, men då höll bogspetsarna på att sticka hål på det!
För alla utetäcken från dem ser det ut som om att han har sadeln under... (Hästen är korsning eng fbl/holsteiner)

Glider täckena bak kan det bero på att de är "långa framtill"; att halsringningen är för stor. Så blir det med JH-täcken på min häst.
Lippos och Finn-tacks täcken brukar vara poppis på de hästar med smala bogar som jag känner.
Du får gärna tycka det men jag håller fortfarande fast att jag tycker de är rymliga i bogen :)
 
Horseware var alltid för tight för de breda hästar jag sett med de täckena. Men jag har inte haft häst i Sverige pån7 år nu så kanske det märket blivit bredare med åren


Bucas var ett annat "tight" märke
 

Liknande trådar

Utrustning Måste köpa ett nytt Rambo summer series i större storlek. Hästen Har ett 145 idag där nästan halva rumpan sticker ut 😆 Jag har bytt ut...
Svar
15
· Visningar
1 211
Senast: Lollitza
·
Utrustning Min häst har behov av flug-/insektstäcke. Under sommaren har jag haft ett Rambo Protector till honom och det har suttit bra och skyddat...
Svar
12
· Visningar
1 605
Senast: Wembley
·
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 461
Utrustning Sliter mitt hår snart! Min häst fryser när det blåser, och blåser gör det mycket här. Han har mat, han är frisk, han är inte...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 218

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp