Täcke för vår/sommar

Eloise

Trådstartare
Min häst är av den varmare typen och när temperaturen går över 10-12 grader upplever jag att han blir varm i sitt 30g täcke. Står han i solen blir han svettig under.
På morgon/kväll är temperaturen dock lägre än så och jag vill inte ha honom utan täcke så han blir kall.
Såg att det nu finns ett täcke från horseware med mesh på sidorna och regntätt foder på ryggen.
Någon som har provat ett sådant eller har annat tips på bra täcke som både håller varmt men också är bra ventilerat för när det är lite varmare under dagen?
 
Jag använder mitt sånt regn/flugtäcke mycket då min behöver skydd från regn det samtidigt är för varmt med heltäckande täcke. :)
 
Säger som @Problematisk , blir det varmt på dagen bryr jag mig inte om lite tillfällig kyla morgon/kväll. Våra har dessutom mat i hagen att tugga på och hålla värmen med.
 
Hur kallt är det på morgon/kväll om hästen behöver täcke då? Blir den svettig under täcket vid 10 grader är den förmodligen rätt varm av sig, så jag skulle gissa att den skulle klara sig bra utan täcke även morgon och kväll.

Säger som @Problematisk , blir det varmt på dagen bryr jag mig inte om lite tillfällig kyla morgon/kväll. Våra har dessutom mat i hagen att tugga på och hålla värmen med.

Ner mot nollan vid utsläpp.
Lägg på lite skånsk blåst på det och häst med tunn, fin päls.
Täcket han idag har och blir svettig av i solen om temperaturen stiger över 10 grader är mörkt i färgen, vilket ju såklart påverkar också.
Även om det är varmare under dagen är det faktiskt för kallt att gå utan täcke vissa tider på dygnet ännu. Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka hem från jobb för att ta av täcke mitt på dagen.
Fri tillgång till grovfoder i hagen finns.

Jag låter honom helst gå utan täcke men just nu är det inte riktigt väder för det ännu.
 
Jag resonerar så här: Dygnet har 24 timmar, av dessa står min häst på box 15 timmar. Alltså 15 timmar där täckesbehovet är lika med noll.
Kvar är nio timmar då hon går ute. Hon får frukost ute, då kan jag räkna med att minst två timmar med ökad energitillgång innan hon "blir kall", sen får hon lunch vid 12, ytterligare två timmar energitillförsel.
Kvar blir i runda slängar fyra-fem timmar av dygnets 24 där min häst riskerar att frysa.
Ska jag klä henne för dessa fyra-fem timmar, dvs täcke på. Eller typ 20 timmar, där täckesbehovet är litet eller inget?
Om hästen själv fick välja? För mig är det enkelt, ibland regnar det helt sant, men det tycker inte jag är en anledning att klä henne dygnet runt, för då är hon, sett över dygnet, mer för varm än för kall.

Ibland får jag en känsla av att alla hästar i Sverige står och fryser dygnet runt på nån prärie.
 
Min häst är av den varmare typen och när temperaturen går över 10-12 grader upplever jag att han blir varm i sitt 30g täcke. Står han i solen blir han svettig under.
På morgon/kväll är temperaturen dock lägre än så och jag vill inte ha honom utan täcke så han blir kall.
Såg att det nu finns ett täcke från horseware med mesh på sidorna och regntätt foder på ryggen.
Någon som har provat ett sådant eller har annat tips på bra täcke som både håller varmt men också är bra ventilerat för när det är lite varmare under dagen?

Om vi pratar om dagar när det regnar så kan absolut ett regntäcke med mesh på sidorna funka bra, om hästen blir kall just för att den blir blöt, men är varm annars (min häst är sådan, känslig för regn). Men annars är det ju så att ett täcke trycker ner pälsen på hästen, så hästen inte kan reglera temperaturen själv genom att resa hårstråna, så ett helt ofodrat täcke gör ju att det blir kallare än att gå helt utan täcke.
Så om din häst fryser på morgonen även om det är torrt så behöver den ju ett fodrat täcke, som kan ge åtminstone lika mycket värme som hästens päls, om inte pälsen hade hindrats av täcke (eller egentligen mer värme än så, annars kan ju hästen lika gärna gå utan täcke). Jag kan använda ett ofodrat regntäcke med mesh på sidorna på sommaren, om det regnar, men jag anser att det måste vara minst 12-13 grader varmt då, är det kallare så får det bli ett 50-gr regntätt täcke istället.
Normalt sett behöver inte en frisk häst täcke vid 0 grader och uppehåll, om den inte är helklippt. Om den fryser så är det mer effektivt att öka högivan med 1 kg än att lägga på täcke.
 
Jag resonerar så här: Dygnet har 24 timmar, av dessa står min häst på box 15 timmar. Alltså 15 timmar där täckesbehovet är lika med noll.
Kvar är nio timmar då hon går ute. Hon får frukost ute, då kan jag räkna med att minst två timmar med ökad energitillgång innan hon "blir kall", sen får hon lunch vid 12, ytterligare två timmar energitillförsel.
Kvar blir i runda slängar fyra-fem timmar av dygnets 24 där min häst riskerar att frysa.
Ska jag klä henne för dessa fyra-fem timmar, dvs täcke på. Eller typ 20 timmar, där täckesbehovet är litet eller inget?
Om hästen själv fick välja? För mig är det enkelt, ibland regnar det helt sant, men det tycker inte jag är en anledning att klä henne dygnet runt, för då är hon, sett över dygnet, mer för varm än för kall.

Ibland får jag en känsla av att alla hästar i Sverige står och fryser dygnet runt på nån prärie.
Vad fint att din klarar sig utan täcke!
 
Nån typ av skaltäcke borde väl passa om den blir för varm?
Alltså 0g foder?

Jag har ett från horseware som inte är så kraftigt i sitt tyg, kan tänka mej att det är ett äldre men något av de billigare varianterna. Mio eller hero typ.
Det är ’jättetunnt’ och väldigt smidigt i materialet men håller vätan borta, upplever det ’svalare’ än de andra skaltäckena jag har.
 
Jag har ett ofodrat regntäcke på min nu, lösdrift och skåne väder :). Hade gärna haft ngt lite mer under natten men då de har fri tillgång på hö, gärna är i ligghallen och det inte varit minus på ett bra tag (jobbar natt ute så har full koll på det ;).) Så räcker regntäcket ;). Vill inte köra fram/tillbaka för täckesbyten heller så ngt annat vore för varmt under dagen.
 
Nån typ av skaltäcke borde väl passa om den blir för varm?
Alltså 0g foder?

Jag har ett från horseware som inte är så kraftigt i sitt tyg, kan tänka mej att det är ett äldre men något av de billigare varianterna. Mio eller hero typ.
Det är ’jättetunnt’ och väldigt smidigt i materialet men håller vätan borta, upplever det ’svalare’ än de andra skaltäckena jag har.

Får se om jag kan hitta något 0g i ljusare färg som inte absorberar värme som det mörka täcket han har idag.
 
Jag har ett ofodrat regntäcke på min nu, lösdrift och skåne väder :). Hade gärna haft ngt lite mer under natten men då de har fri tillgång på hö, gärna är i ligghallen och det inte varit minus på ett bra tag (jobbar natt ute så har full koll på det ;).) Så räcker regntäcket ;). Vill inte köra fram/tillbaka för täckesbyten heller så ngt annat vore för varmt under dagen.

Min har fri tillgång i hagen också, men rör sällan sitt hö ute. Han smågnabbar i det lilla gräs som finns att peta i sig...
tänker att det inte kan vara så stor skillnad på 30g och 0g, därav min fundering om ett täcke som är lätt fodrat över ryggen men med mesh på sidorna hade funkat då han uppenbarligen är varm mitt på dagen men behöver mer under tidig morgon..
svår balansgång såhär års.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
825
Senast: MiniLi
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 140
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 339
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 034
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp