Täcke för vår/sommar

Finns för 1500kr på ebay! Skynda innan Brexit :rofl:

Tack! Jag vågar dock inte beställa från utlandet. Tycker HW kan vara lite märkliga med storlek ibland.
Hans amigo bravo 30g sitter som en smäck i 155, men täcket med 250g i samma storlek är för litet.. Köpte ett likadant i 160 men det var ännu mindre?
Behöver kunna skicka tillbaka enkelt om det jag köper inte passar ordentligt.
 
  • Gilla
Reactions: Lii
Jag har ett sådant täcke med nät på sidorna, o tunt regntäcke på ryggen. Ett av mina bästa köp! Dock inte HW, utan Haglunds fr Ridersport. De brukar ha sådana, men lite olika varje år. Förra året var det helhals på, o det hade jag inte velat ha. Kolla där!
 
Tack! Jag vågar dock inte beställa från utlandet. Tycker HW kan vara lite märkliga med storlek ibland.
Hans amigo bravo 30g sitter som en smäck i 155, men täcket med 250g i samma storlek är för litet.. Köpte ett likadant i 160 men det var ännu mindre?
Behöver kunna skicka tillbaka enkelt om det jag köper inte passar ordentligt.
Det är väl värt 2000 kr. Mitt 140 är lite mindre än Rambo original i samma storlek och samma pålle har 145 i Amigo hero så jag skulle börja med att testa 155 om jag var du.
 
Ett täcke med 0 foder ger ingen värme, de med mesh på sidorna kommer snarare göra hästen kallare vid 0-gradigt och vind än inget täcke.

Jag är hönsmamma deluxe och vill absolut inte ha frusna hästar, så jag skulle lägga på ett fleecefodrat regntäcke som andas bra, och se till att hästen har massor med vatten. Tar heller att de svettas lite än att de fryser och blir spända i kroppen.
 
Jag har oxå Rambo Summer Series till min frusna pålle. Just nu är det ännu för kallt för honom med det täcket men snart åker det nog på. Det är ju perfekt iom att det även har en liten löstagbar liner på 100 g i ryggdelen. Så även i lite mer ihållande regn så håller det tätt trots nätet på sidorna. Tycker det är lite litet i storleken. Köpte 140 men skulle ha behövt 145. Vågade inte byta till större storlek för jag hade ett Rambo flybuster som tänjde ut sig och blev för stort. Men med facit i hand så har detta hållt formen så en storlek större hade varit bra. Kommer nog så småningom köpa ett nytt då detta börjar bli lite slitet efter tre säsonger, använder det ju i stort sett dygnet runt hela sommaren..
 
Men alltså nästan 2000 spänn för det täcket 😲😲😲

Om man har en kamel som inte passar i annat än Rambo betalar man och grinar. Hållbarheten är dock förbluffande jämfört med andra täcken med nät jag stött på. Men det är sjukt dyrt ja. Min kamel har två... (fast det ena är köpt på rea)
 
Tack! Jag vågar dock inte beställa från utlandet. Tycker HW kan vara lite märkliga med storlek ibland.
Hans amigo bravo 30g sitter som en smäck i 155, men täcket med 250g i samma storlek är för litet.. Köpte ett likadant i 160 men det var ännu mindre?
Behöver kunna skicka tillbaka enkelt om det jag köper inte passar ordentligt.

Jag upplever de som snålare i storleken än tex Rambo wug och Amigo bravo. Inte en hel storlek snålare men snålare
 
Jag hade kört på ett vanligt 0 gr i din situation, så tillvida att hästen verkligen inte var svettig (blöt!) under.
Min har gått med 0 gr i flera veckor nu. Han är förvisso oklippt, men här i "kallast-blåsigast-jvligast-väder-i-Sthlms-län" är det neråt -5.C på nätterna/morgnarna, men går uppåt +5-8.C på dagarna. Då tycker jag att ett 0 gr blir perfekt. Det värmer lite de kallare timmarna innan det blivit plus, men det är fortfarande inte för varmt även om det blir en handfull grader mitt på dagen.
 
Ett täcke med 0 foder ger ingen värme, de med mesh på sidorna kommer snarare göra hästen kallare vid 0-gradigt och vind än inget täcke.

Jag är hönsmamma deluxe och vill absolut inte ha frusna hästar, så jag skulle lägga på ett fleecefodrat regntäcke som andas bra, och se till att hästen har massor med vatten. Tar heller att de svettas lite än att de fryser och blir spända i kroppen.

Nej de blir inte kallare med det. Nätet hindrar inte pälsen från att resa sig. Är man rädd ofodrat blir för kallt medföljer ett foder man kan sätta i över ryggdelen.
 
Jag hade kört på ett vanligt 0 gr i din situation, så tillvida att hästen verkligen inte var svettig (blöt!) under.
Min har gått med 0 gr i flera veckor nu. Han är förvisso oklippt, men här i "kallast-blåsigast-jvligast-väder-i-Sthlms-län" är det neråt -5.C på nätterna/morgnarna, men går uppåt +5-8.C på dagarna. Då tycker jag att ett 0 gr blir perfekt. Det värmer lite de kallare timmarna innan det blivit plus, men det är fortfarande inte för varmt även om det blir en handfull grader mitt på dagen.

Fast hästarna som lätt blir för varma kan bli för varma även av ett 0 gram. Även om stallkompisen inte blir det.
Så har man en sådan häst är det klokt och ansvarsfullt att faktiskt reagera på det och försöka lösa det. Även om andra hästar inte blir för varma.
 
Nej de blir inte kallare med det. Nätet hindrar inte pälsen från att resa sig. Är man rädd ofodrat blir för kallt medföljer ett foder man kan sätta i över ryggdelen.

Håller verkligen med!

@sorbifolia jag förstår inte alls det påståendet och resonemanget , ang täcket du avser.

Inte heller rådet ang fleece i sammanhanget.
Fler hästar far illa pga för mycket täcken än de som fryser så mycket att de blir spända . I sammanhanget utifrån TS tråd finns det typ noll möjlighet att hästen skulle frysa så mycket då det handlar om väder med noll nederbörd och +10 grader.
Är det några svalare timmar på morgonen innan solen ligger på mer så blir ingen frisk häst så kall och spänd.
 
Senast ändrad:
Har du något bra exempel på ett sådant täcke?
Bucas har ett väldigt lätt täcke. Tunt regntäcke.

Ang fleecefoder i utetäcken har jag svårt att se vettigt användningsområde längre. Väldigt ”kompakt” täcke utan att vara speciellt värmande. Ger tryck och hästen blir mer orörlig om man jämför med andra fyllningar.
Ingen nymer köper vad jag vet men en del äldre hänger kvar. Irriterande även när många äldre täcken har knäppen åt fel håll och dessutom dåliga snabbknäppen.
 
Jag använder gärna sådana kombitäcken med regnrygg och mesh sidor. Tycker de funkat jättebra. Har både horseware , shires och haglunds. Använder mest haglunds.
 

Bifogade filer

  • 20170507_185157.jpg
    20170507_185157.jpg
    221,1 KB · Visningar: 44
Ett täcke med 0 foder ger ingen värme, de med mesh på sidorna kommer snarare göra hästen kallare vid 0-gradigt och vind än inget täcke.

Jag är hönsmamma deluxe och vill absolut inte ha frusna hästar, så jag skulle lägga på ett fleecefodrat regntäcke som andas bra, och se till att hästen har massor med vatten. Tar heller att de svettas lite än att de fryser och blir spända i kroppen.
Det är ju här man gärna gör en tankevurpa. Det är inte bättre med en överhettad häst än en något kall. Sen är den här årstiden rätt svår men överlag tycker jag folk oftare övertäckar än tvärtom.
 
Tack! Jag vågar dock inte beställa från utlandet. Tycker HW kan vara lite märkliga med storlek ibland.
Hans amigo bravo 30g sitter som en smäck i 155, men täcket med 250g i samma storlek är för litet.. Köpte ett likadant i 160 men det var ännu mindre?
Behöver kunna skicka tillbaka enkelt om det jag köper inte passar ordentligt.

Så konstigt det du upplevt ang storlekarna ? 😳
Just Amigo Bravo är ett märke jag använt i 10 + år nu, olika fodring osv och aldrig nånsin att storleken varit varierande 😳
Köper just Amigo av anledningen att täckena passar hästen fläckfritt - bara att klicka hem vanliga storleken så vet man att det passar .

Känns som du måste fått felmärkta täcken två (!) gånger - även det känns som du måste haft rejäl otur deluxe 😳😅
 
Det är ju här man gärna gör en tankevurpa. Det är inte bättre med en överhettad häst än en något kall. Sen är den här årstiden rätt svår men överlag tycker jag folk oftare övertäckar än tvärtom.

Håller med, och dessutom trycker inte meshen ner någon päls liksom 😅 Det är ju hela grejen med täcket i fråga - att just bara ryggplattan är isolerad. Det är ju där den fundamentala värmeregleringen är på hästen dessutom, så täcket i fråga är väldigt väl konstruerat och framtaget utifrån hur hästar fungerar .
 
@mackan Jag kollade innan ditt svar då jag inte sett fleecefodrade.
Å nu förstår ju ännu bättre varför de minskat i hndeln :laugh:.

Ok 😅

Ang ”din gamla märr” så är det ju även en reflektion utifrån ditt tidigare inlägg, varför hon ska helklippas om hon är frusen, går ute många timmar och är en vanlig hobbyhäst. Även det är ju något att ta i beaktning utifrån ämnet .

Helklipper du hästen tar du bort exakt all dess egen naturliga förmåga att värma sig vid kyla och väder och även att isolera sig naturligt mot värme . Då blir det minutiös avvägning från människan att utifrån det erbjuda lämplig kompensation utifrån alla väderlägen. Väldigt mycket mer jobb och fix krävs från människans sida då .
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 129
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 338
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 026
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp