Täcke för vår/sommar

Jag hade kört på ett vanligt 0 gr i din situation, så tillvida att hästen verkligen inte var svettig (blöt!) under.
Min har gått med 0 gr i flera veckor nu. Han är förvisso oklippt, men här i "kallast-blåsigast-jvligast-väder-i-Sthlms-län" är det neråt -5.C på nätterna/morgnarna, men går uppåt +5-8.C på dagarna. Då tycker jag att ett 0 gr blir perfekt. Det värmer lite de kallare timmarna innan det blivit plus, men det är fortfarande inte för varmt även om det blir en handfull grader mitt på dagen.

Om du läst hela tråden kan du se att hästen inte varit blöt av svett.
 
Så konstigt det du upplevt ang storlekarna ? 😳
Just Amigo Bravo är ett märke jag använt i 10 + år nu, olika fodring osv och aldrig nånsin att storleken varit varierande 😳
Köper just Amigo av anledningen att täckena passar hästen fläckfritt - bara att klicka hem vanliga storleken så vet man att det passar .

Känns som du måste fått felmärkta täcken två (!) gånger - även det känns som du måste haft rejäl otur deluxe 😳😅

Både jag och butiken kliade oss i huvudet... 🤔 hästen är 4 år och har bara hunnit samla på sig två utetäcke plus ett stalltäcke så är det två felmärkta har jag haft en osannolik otur!
 
Både jag och butiken kliade oss i huvudet... 🤔 hästen är 4 år och har bara hunnit samla på sig två utetäcke plus ett stalltäcke så är det två felmärkta har jag haft en osannolik otur!

När var det? Det hände något med storlekarna kring 2016. Plötsligt var de mindre än innan. Hästar som man likt mackan beskriver bara kunnat klicka hem ett täcke i rätt storlek till kunde inte ha sin gamla storlek. Många upplevde samma sak.
Om. Det blev normalt igen vet jag inte då jag bytte från Amigo till Rambo på den stora i samma veva och den lilla inte fick några nya innan han åkte ut på foder.
 
När var det? Det hände något med storlekarna kring 2016. Plötsligt var de mindre än innan. Hästar som man likt mackan beskriver bara kunnat klicka hem ett täcke i rätt storlek till kunde inte ha sin gamla storlek. Många upplevde samma sak.
Om. Det blev normalt igen vet jag inte då jag bytte från Amigo till Rambo på den stora i samma veva och den lilla inte fick några nya innan han åkte ut på foder.

De två han har köptes 2017/2018, det som skulle vara större köpte jag inför vintern nu men lämnade tillbaka.
När han kommit över sin orala fas och att tugga på allt ska han få Rambo istället, OM den dagen kommer 🙄
 
Håller verkligen med!

@sorbifolia jag förstår inte alls det påståendet och resonemanget , ang täcket du avser.

Inte heller rådet ang fleece i sammanhanget.
Fler hästar far illa pga för mycket täcken än de som fryser så mycket att de blir spända . I sammanhanget utifrån TS tråd finns det typ noll möjlighet att hästen skulle frysa så mycket då det handlar om väder med noll nederbörd och +10 grader.
Är det några svalare timmar på morgonen innan solen ligger på mer så blir ingen frisk häst så kall och spänd.

Nu var det så vitt jag läste talan om nollgradigt OCH blåst på morgenen, det kan garanterat få en varmblodig häst som är van att stå täckad att frysa och spänna sig. Men jag visste inte att det fanns en liner till rambos meshtäcke, det låter ju super. Själv använder jag endast mina meshregntäcken (har bucas och hööks, som är ofodrate) under sommaren då temperaturen håller sig på minst 10-12 grader dygnet runt.

Ang att fara illa så har jag under mina drygt 25 år i hästvärlden träffat måååånga både över- och undertäckade hästar. Men ingen av de som varit för varma har fått några problem utöver att kanske bli lite loja. Hur menar du att de far illa? Hästar tål att träna och tävla i +30 grader, min erfarenhet är att stela ömma muskler pga kyla är ett större problem.
 
Nu var det så vitt jag läste talan om nollgradigt OCH blåst på morgenen, det kan garanterat få en varmblodig häst som är van att stå täckad att frysa och spänna sig. Men jag visste inte att det fanns en liner till rambos meshtäcke, det låter ju super. Själv använder jag endast mina meshregntäcken (har bucas och hööks, som är ofodrate) under sommaren då temperaturen håller sig på minst 10-12 grader dygnet runt.

Ang att fara illa så har jag under mina drygt 25 år i hästvärlden träffat måååånga både över- och undertäckade hästar. Men ingen av de som varit för varma har fått några problem utöver att kanske bli lite loja. Hur menar du att de far illa? Hästar tål att träna och tävla i +30 grader, min erfarenhet är att stela ömma muskler pga kyla är ett större problem.

En häst som fryser kan i viss mån göra något åt det. En som är för varm under täcket kan det inte riktigt. Måste jag välja väljer jag för kall än för varm - men försöker hitta medelvägen.

Följer med en 100 gr liner för ryggen. Åtminstone förr kunde man skaffa en fleeceliner med men vet inte om det går numera. Men rygglinern är super.

Min oklippta mammut fick njurarna ultraljudade i september och rakades då över njurarna. Jättekul. Inte har det växt ut heller. Gått täckad hela vintern. Rejält täckad. Fryser inte i nättäcket vid noll (med rygglinern). Trots värsta blåshålet. Blir däremot för varm i ofodrat regntäcke om det kryper upp åt 8-10 grader. Såpass att hon punktsvettas och blir väldigt hängig. Kaminvarm för handen under täcket.
Det är samma problem varje år på våren/hösten - även när hon varit helklippt, och var en sån lisa hitta summer series (hon är jättesvår med täcks passform så inte kunnat köpa någon av de andra märkena som finns tyvärr.)
 
Nu var det så vitt jag läste talan om nollgradigt OCH blåst på morgenen, det kan garanterat få en varmblodig häst som är van att stå täckad att frysa och spänna sig. Men jag visste inte att det fanns en liner till rambos meshtäcke, det låter ju super. Själv använder jag endast mina meshregntäcken (har bucas och hööks, som är ofodrate) under sommaren då temperaturen håller sig på minst 10-12 grader dygnet runt.

Ang att fara illa så har jag under mina drygt 25 år i hästvärlden träffat måååånga både över- och undertäckade hästar. Men ingen av de som varit för varma har fått några problem utöver att kanske bli lite loja. Hur menar du att de far illa? Hästar tål att träna och tävla i +30 grader, min erfarenhet är att stela ömma muskler pga kyla är ett större problem.
Ja, det är linern som är helt grym och skiljer summer series från andra täcken med nätsida. Det blir verkligen det bästa av två världar, varmt på ryggen men ändå ventilerat :)

Gällande att fara illa av att vara för varm så har jag en häst som verkligen gör det. Har han sitt ofodrade optimo på i sol och 10 grader så svullnar hans ben tillstockar, han får höjd andningsfrekvens samt puls vilket såklart i förlängningen sliter på systemet. Plus att han blir hängig som om han hade influensa.

Är han istället lite för kall blir han lite stel i ryggen, något som löser sig med 10 minuter extra framskrittning. Valet är lätt för mig.

Rambo Summer series gör dock att jag inte måste välja.
 
En tankeställare som i alla fall fick mig att tänka om kring täcke på våren:

Ibland när jag fryser efter ett par timmar i stallet går jag och lägger mig på soffan under en renfäll. Det är underbart varmt och mysigt.

Det händer att jag somnar och när jag vaknar två timmar senare är jag överhettad med puls som slår i bröstet. Det är fruktansvärt obehagligt och ingenting jag skulle utsätta min hjälplösa häst för.

Tilläggas bör att jag sällan hunnit börja svettas så när hästen väl börjat svettas i solen har den redan varit obehagligt varm en lång stund.

Och jag reser mig helt enkelt upp och tar av fällen, hästen sitter fast i sin tvångströja hela dagen.
 
Ang för varm häst så stallet jag står i sätter på täcke på morgonen men tar inte av på kvällen om inte ägaren redan varit där. Dvs man får ta av när man kommer.

Några gånger när jag kommit har min fröken varit jättehängig. Jag har trott hon varit tvärsjuk utifrån utseendet. Hade jag temat hade hon säkerligen haft "feber". Det har dock handlat om att hon inne blivit för varm med täcket och farit illa av det i form av blivit väldigt medtagen. Hon har inte svettats men känts kaminvarm. En annan häst i stallet reagerar likadant. De andra 15 inte.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Nu var det så vitt jag läste talan om nollgradigt OCH blåst på morgenen, det kan garanterat få en varmblodig häst som är van att stå täckad att frysa och spänna sig. Men jag visste inte att det fanns en liner till rambos meshtäcke, det låter ju super. Själv använder jag endast mina meshregntäcken (har bucas och hööks, som är ofodrate) under sommaren då temperaturen håller sig på minst 10-12 grader dygnet runt.

Ang att fara illa så har jag under mina drygt 25 år i hästvärlden träffat måååånga både över- och undertäckade hästar. Men ingen av de som varit för varma har fått några problem utöver att kanske bli lite loja. Hur menar du att de far illa? Hästar tål att träna och tävla i +30 grader, min erfarenhet är att stela ömma muskler pga kyla är ett större problem.

Täcket i fråga, även utan extra liner, är tätt över ryggen och som sagt eftersom det är lättvikt så utifrån förhållandena att det är varmt annat än lite kyligare några timmar på morgonkvisten funkar ett sånt täcke väldigt bra .

Jag vände mig emot att du påstod att hästen skulle vara bättre helt otäckad för täcket gör den kallare osv. Det stämmer inte.

Ang antal år med häst så vet jag inte om det spelar så stor roll, men om det gör det utifrån ditt svar så har jag haft hästar i 40 år nu . Jag måste säga att jag bevittnat långt mer övertäckande hästar än frysande hästar . I min erf finns det på många håll extremt dålig kunskap om hästars värmereglage, och i kombo med det, en oerhört snedvriden förmänskling av hästarna ang ”kläder” på dem. En ytterligare ”topping” på det problemet är att det blivit norm hos väldigt många att helklippa hästarna.

En övertäckad häst i varma grader mår OERHÖRT dåligt . De dricker inte mer under de förutsättningarna heller , som jag tolkat ditt inlägg att du känner att har de vatten i hagen så löser de det med att dricka osv . Det är snarare tvärtom .

Det har skrivits mycket av veterinärer senaste årtjugondet om övertäckande av hästar och varför det är dåligt för hästarna. Jag tycker det är rätt självklart även utan det - hästen är gjord för att själv reglera sin kroppsvärme . En övertäckad häst har noll möjlighet att göra det.
 
Vädret är ju lite lurigt så här års. Jag använder Bucas Sun Shower, det är tunt och ljust för att hästarna inte ska bli för varma. Det fungerar faktiskt väldigt bra :)

Om vädret slår om vill jag ändå ha ett täcke på i april, jag har inte möjlighet att åka till stallet på dagen och byta täcke utan försöker gå en medelväg. Upplever passformen som bra på Sun Shower också.
 
Vädret är ju lite lurigt så här års. Jag använder Bucas Sun Shower, det är tunt och ljust för att hästarna inte ska bli för varma. Det fungerar faktiskt väldigt bra :)

Om vädret slår om vill jag ändå ha ett täcke på i april, jag har inte möjlighet att åka till stallet på dagen och byta täcke utan försöker gå en medelväg. Upplever passformen som bra på Sun Shower också.

Sunshower har jag haft tidigare och varit mycket nöjd med. Det har dock inte bra passform för nuvarande häst och blir lite för varmt om solen gassar. Men så är hon väldigt lätt att överhetta med. Men det var ett av det första jag provade när nuvarande behövde ett täcke i övergångsperioden. Sun shower är väldigt mycket svalare än ett vanligt ofodrat regntäcke.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
815
Senast: MiniLi
·
Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 128
Hästvård Har du också ångesten över hästens täcken? Nuvarande vintrar gör det vanskligt att veta vilken temperatur både inne och ute, dag för...
Svar
10
· Visningar
1 337
Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 025
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp