Täcke- Horseware-Rhino

G

gusfri

Jag funderar på att köpa ett täcke från Horseware, något jag aldrig gjort förut men jag har läst på många forum att de ska vara av bra kvalitet:)
Jag tänker köpa "Rhino Wug", ett utan fodring och ett med 200 g fyllning. Min fråga handlar om storlek. Min häst är en fjording, C-ponny med lång rygg, därför måste jag köpa så pass stor stl att det räcker över ryggen, och då brukar det bli för stort runt halsen/bogen. Jag köper alltid stl 135 från Hööks, Börjes och liknande, de sitter sådär. Bucas i stl 135 sitter PERFEKT! Men jag är väldigt osäker i Horseware Rhinos storlekar, och undrar om någon där ute har några tips?!
Tack på förhand
// Frida
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Min erfarenhet är att Rhino just är lite små i sina storlekar, men vet ej hur de är i den senaste kollektionen. Jag hade nog satsat på ett 140.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Min häst mäter 140 i ryggen och 6'3 = 140 passar perfa.

Tänk på att storlekarna utgår i från feet (ex 6'3), alltså skiljer det lika mycket mellan 6'0 och 6'3 som 6'3 till 6'6 även om översättningarna till cm avrundas till närmsta 5 cm. Dvs kan ofta avrundas (i HWs egna tabell tex http://horseware.com/site_flash/rugsizing.html) till 6'0 = 130 cm, 6'3 = 140 cm och 6'6 = 145 cm.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Tror nog också på 6,3/140.
Min häst har 145 på sitt Rhino utetäcke, 168cm med kort rygg, har ett Bucas i 145 som är för stort, Hööks 145 är alltid förstora överallt..
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Har själv ett Rhino Wug 200g och 360(?)g. Tycker dom är aningens smalare i bogen än Rambo och Amigo-täcken.

Däremot har jag fått höra att ofodrade Rhinotäcken inte är bra. De ska tydligen vara kalla då det vattentäta tyget inte är yttertyg utan det innanför yttertyget. Då det är ofodrat så hamnar fukten så nära hästen att det upplevs som kallt. Detta system är det inte på Amigo och Rhino.

Hur pass det här stämmer vet jag inte då jag själv inte äger något ofodrat Rhino.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Har själv ett Rhino Wug 200g och 360(?)g. Tycker dom är aningens smalare i bogen än Rambo och Amigo-täcken.

Däremot har jag fått höra att ofodrade Rhinotäcken inte är bra. De ska tydligen vara kalla då det vattentäta tyget inte är yttertyg utan det innanför yttertyget. Då det är ofodrat så hamnar fukten så nära hästen att det upplevs som kallt. Detta system är det inte på Amigo och Rhino.

Hur pass det här stämmer vet jag inte då jag själv inte äger något ofodrat Rhino.

Vad har du för källa på det? Låter väldigt intressant. Spec som min har ofodrat Rhino Wug ner till nollan och nederbörd utan att bli kall. Men han är dock en liten kamin som klarar sig på sitt California med 100 g resten av vintern :p Han är dock inte klippt över ryggen med den täckningen.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Tror bara att du kommer få en massa olika svar från alla håll för nu kommer jag med ett helt annat svar än vad de andra sagt;)
Min häst har 165 i andra märken på utetäcken men alla från Horseware både Rhino och Amigo har hon 160 i. Så därmed så tycker jag att du ska ta den storlek som du brukar ha på täcke dvs 135 men å andra sidan så är det inte stor skillnad mellan 135 och 140 det är bara en halv storlek så det beror på hur du vill att täcket skall sitta lite...ska det passa perfekt eller ska det gå ner lite mer på sidorna osv
Lycka till!
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

En återförsäljare av Rambo-Rhino-Amigo täcken.
Enligt honom var det tyget innanför yttertyget i Rhinotäcken som var vattentätt.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Fast det stämmer inte riktigt. Rhino har ett extra lager (vattentätt) under det vattentäta yttertyget. Fördelen med det är att även ifall yttermaterial får en reva så når inte regnet ner till fodret.
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Min pålla som är stor D-ponny (smäcker med kort rygg) brukar ha 125 i Amigo (worseware) fast 135 i hööks sortiment. Så jag köper alltså mindre storlek när jag köper horseware. Men min brukar ha samma storlek på horseware som bucas....
 
Sv: Täcke- Horseware-Rhino

Är rädd för att jag inte blivit ett dugg klokare :confused: Är det inte lite konstigt att de inte har stl 135?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 765
Senast: blayenka
·
Utrustning Letar 0g-50g regntäcke till ett kraftigt halvblod med hög manke, något låg halsansättning och mycket bog. Hon funkar inte i Amigo Hero...
Svar
6
· Visningar
1 097
Senast: Jeps
·
Utrustning Jag söker bilder på era hästar/ ponnys som använder horsewares täcken i modellen ponny. Vi är i ett mellanläge känner jag. Islandshästar...
Svar
16
· Visningar
1 851
Senast: peperoni2
·
Utrustning Står i valet och kvalet att köpa ett Bucas Celtic som stalltäcke men har tidigare bara haft Horseware så jag undrar hur Bucas är i...
Svar
11
· Visningar
3 278
Senast: ascha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp