Täcke ....ibland?

Shaggy

Trådstartare
Nu när den kalla årstiden närmar sig så kommer ju den vanliga frågan upp täcke eller inte täcke. Förra året gick min häst utan täcke och det gick aldeles utmärkt hon frös inte och satte inte isbjörnspäls. I det stall hon stod i förra året så gick dom ute 6 timmar/dag (jag vet det är för lite) i det stall hon står i nu så är dom ute ca 11 timmar/dag (inget vindskydd). Det jag funderar på nu är kan man lägga på hästen ett täcke dom dagar det snöar, regnar eller blåser kallt. Jag vill inte att hon ska ha täcke mer än nödvändigt bla för att hon inte gillar täcken sådär jättemycket.
Det täcke som gäller är i så fall ett tjockt vintertäcke. Gillar inte att lägga på regntäcken vid kallgrader eftersom dom trycker ihop pälsen så och hästen bör därför inte ha chans att hålla värmen (min teori).
 
Ja visst, varför skulle inte det fungera? Mina hästar har bara täcke vid snö/regn eller om det är kallare än -5.

Men än så länge har jag inte lagt på några täcken alls - här är det fortfarande +10.
 
Jag har givetvis inte heller nåt täcke nu men jag måste ju hinna köpa ett om jag ska ha det :). Ville se om det var nån som gjorde så och det är det ju så då kan jag nog göra likadant.
 
Hej!

Visst kan du ha täcke på bara ibland om det är regn/snö/jättekallt.
Jag har aldrig haft täcke på mina hästar varje dag under hela vintern, bara om det varit kallare än -10 eller om det snöat mycket. De har inte heller satt isbjörnspäls. Jag har de inte heller täckta inne i stallet. :)
 
Regn täcke vid kall grader är inte bra:)Om det tex snöar och lägger sig på ryggen på hästen blir den både kall och kan å ont i ryggen av att den belastas med ett ständigt tryck... ett vinter äcke är alltid bra.. speciellt om det inte inns något aternativ för hästarna att söka skydd....
Kom bara ihåg att hålla det varmt och torrt.... Eftersom dom får en lite tjockare päls utan täcke tror jag nog inte hon behövr dubbla.. Så släng på ett vinter täcke du!!! :bump:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Funderat lite extra på hur olika det kan vara mellan raser och individer på när och om hunden behöver ha tröjor, täcken och skor och...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 513
Senast: fejt
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 932
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 254
Senast: Takire
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 944
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp