Täcke på lösdrift

jozzan1234

Trådstartare
Mina två valacker går på lösdrift och har för tillfället inget vindskydd och äter endast gräs. Funderar nu på när det behövs täcke och ej?

Den ena är welshcob/Shire, normalfödd och helrakad sedan 1v tillbaka. Kommer inte rakas igen iår.
Den andra är en fjording, lättfödd och börjar sätta vinterpäls..

Vid vilket väder skulle ni sätta på täcken?
 
Vid snålblåst och ihållande regn.

Men om hästarna är friska och mår bra brukar de överlag klara sig bra utan täcke.
Och så beror det såklart på hur hagen ser ut och vart i landet ni är.
 
Ingen här känner väl dina hästar så strunta i ett visst datum osv utan titta på dem och se när de verkar vilja ha. Hos mig går hästar just både täckade och otäckade just för de har olika behov och vill ha det olika.
Själv tycker jag att när mina hästar är helt klippta (sällan) och det ska regna en hel dag så sätter jag på regntäcke för jag vill inte de ska bli kalla/spänna sig/få ont i ryggen pga jag valt att klippa bort deras naturliga päls. Nästa gång är ett tips att spara päls på ryggen och bara klippa där hästen blir som svettigast så slipper man "problemet" med att behöva täcka hästen tidigt om man absolut inte vill täcka dem..
 
När de fryser och i förebyggande syfte när det är kallt och regn/snöblandat regn och liknande, och när det är oväder (typ storm eller värre) oavsett temperatur. Helst vill jag plocka in dem om det är extremt busväder.

Den rakade hade jag haft extra koll på tills pälsen växt ut.
 
Har precis flyttat till jättefin lösdrift med stor ligghall med halm. Igår var det störtregn och blåst. Ingen stod i hallen, alla stod ute regnet. Då har jag ett halvblod som inte sätter någon särskilt tjock päls.
Vi får inte glömma att dåligt väder för oss och dåligt väder för en häst inte är samma sak. Jag hade inte täckat för ens det är regn och ett par plusgrader.
 
Jag hade definitivt täckat den helklippta hästen vid regn/blåst och kallgrader. Du har tagit bort all möjlighet för den att själv reglera värmen via pälsen.
 
Går hästarna på lösdrift har de möjlighet att välja att gå in vid dåligt väder.
Dina har inte den möjligheten utan går troligtvis på sommarbete, då hade jag absolut skyddat den klippta hästen vid dåligt väder med ett täcke då det naturligaskyddet är bortklippt.
 
Håll koll på den klippta hästen, så du lär dig när den börjar bli kall.

Jag har en arab med vääääldigt lite päls, som liksom din just nu går ute utan hus. Jag täckar vid regn, speciellt nattetid då det är svalare och det tar tid innan det blir varmt på dagen. Hennes hagkompis har normal päls och går glatt utan. Hon blir inte blöt igenom.
 

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 500
Senast: Pilot
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 933
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp