Täcke på orakad unghäst?

Fast nästan ALLA hästar helklipps idag, även rena hobbyhästar. Jag täckesklipper mina på vintern för jag vill ha päls kvar över rygg, länd och kors och ben. Jag blir typ utskrattad och alla tycker det är jättefult och ingen jävel tänker på att hästens päls har en funktion. De flesta i mitt stall började helklippa redan för en månad sedan och går med tjocka täcken redan. Vi hade sol och 20 grader i helgen..... De unga vet och kan allt bäst idag och de rider LC dressyr och 90 cm hoppning typ 🙄

Vad gör man när deras idoler alltid är någon tonårsunge på Instagram som är totalt hjärndöd?
Helt enig! Varför i hela friden ska varenda häst helklippas???

Och jag, som hänger en del på shetlandsrelaterade grupper på fejjan, ser alltför många som tror att ponnyerna lider av att de blir lite varma vid den här tiden på året, när ponnyerna påbörjat tillverkningen av vinterns yllekofta samtidigt som temperaturen är sensommarvarm. Då helklipper de och lägger på täcke istället. Men varför, liksom?? Okej om det är hårt arbetande tävlingsponnyer, det kan jag köpa. (den helklippta jag fick hem hade tävlat på travet) Men hobbyponnyer som i bästa fall motioneras lätt - klipp dem lite på undersidan och saken är biff! Hela yllekoftan kvar över ryggen, håller både värme och väta från hästen hela vintern samtidigt som det minskar svettningen betydligt.
 
@ameo :bow:



Vill lägga till en faktor/parameter/vinkel/detalj:
MATEN
Hästägare idag, SOM STOR GRUPP, har låg kunskap om och fattigt med erfarenhet av hur hästar bör utfodras. En häst som äter hö alstrar mycket värme.

Och vi har glömt att fråga oss vad hästen vill ha när vi byggt stallen.

Jag slänger hellre ut en extra påse med hö nu när det är kallt på natten/morgonen och sen varmt på dagen.
Min häst klipps inte och får täcke vid regn för bekvämlighetens skull (även hästens).
 

Liknande trådar

Utrustning Hejhej! Vad är era tankar till att ha utetäcke inne under natten? Täckesbyte ingår inte, varken på med ett eller av med ett. Och vissa...
Svar
8
· Visningar
1 407
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Hej! I min stallplats ingår inte täckesbyte. Så jag vill för enkelhetens skull ha samma täcke ute och inne på min häst i höst och i...
Svar
18
· Visningar
3 949
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 574
Senast: Fetaost
·
Hästvård Jag har tidigare stått i kallstall (samma luft och temp ute som inne) eller i varmstall där det alltid hållit cirka 10 grader inne. Nu...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
9 578
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp