Täcke på ??

Sv: Täcke på ??

Hej! Min häst är filtklippte

http://web.telia.com/~u11702908/bild/filtklipp.jpg

Hon är lite frusen av sig, tycker ni det är okej att ta av henne täcket vid ca 10 grader?? eller ska hon gå med ett tunt regn täcke??

Om vädret är okej, solen skinner, Dock väldigt blöt i marken....

Om det är piss väder, regnar och blåser, inte spöregn då... Men tycker ni hon ska ha ett fleece täcke under regntäcket??

Vinter täcke är för varmt nu, det är ju ändå 5-10 grader ute...

Hon står ute från ca 9:00 - 17:00, Hon blir riden imellan också...

Vad tycker ni??

Tacksam för svar!!

MvH//theHunted1
 
Sv: Täcke på ??

Har två oklippta. Båda har dock varit täckade under vintern. Valacken för han är en FRYSlort. Jag hade en dröm om att ha honom otäckad i vinter men fick lägga ner den då han höll på att frysa häcken av sig. TROTS fri tillgång på mat i hagen etc.

Tvårrsstoet är täckat sen dec pga muskelproblem. Fryser dock i princip aldrig.

Om jag bara är hemma så går de utan täcke från nollan och upp OM det är sol och vindstilla. Annars ofodrat regntäcke på. Under noll vintertäcke på. Regn, snö etc vintertäcke på.

Om jag jobbar är det knepigare. DÅ måste jag på morgonen bestämma mig för vilket täcke. Och som nu i början på veckan var det MINUS FEMTON på morgonen, och på dagen var det plus fem och sol. Då blev det ju tvunget att slänga ut dem i vintertäcken. Idag var det nollgradigt och mulet på morgonen (snö/regnrisk) så då fick de ofodrade regntäcken. Det var 20 grader i solen på dagen och hur varmt som helst. Men de gick där i sina regntäcken (kan inte åka från jobbet och ta av).

Sen, när det blir LERIGT så går valacken täckad (ofodrat regntäcke) OAVSETT vad termometern visar på. Han är en rulloman, vi har Upplandslera som biter sig fast och är omöjlig att bli av med utan att spola med slang och jag har inget runnande vatten i stallet. Unghästen går otäckad, hon rullar ALDRIG i lera.

På sommaren går valacken täckad vid ihållande regn, han fryser annars och då kapsejsar hans rygg (sen tycker jag inte han ska behöva gå och skaka heller alldeles oavsett)
 
Sv: Täcke på ??

Min ena pålle..gamlingen tappar hull nu när han fäller osv så han har täcke på morgonen när han går ut men se åker det av på dagen när det är så varmt som det är nu.sen har han en pyjamas på natten(KALL STALL)hAN FÅR VÄLDIGT ONT I RYGGEN OM HAN BLIR FÖR KALL.Min andra häst har gått utan hela vintern och ser ut som en björn.Båda är araber.
 
Sv: Täcke på ??

Jag tar av täcket på min häst när det är uppehåll och runt nollan och över. Han är nyligen spårklippt men har massor av päls där han är oklippt.
Är det ostadigt blir det regntäcket och först när graderna blir bortåt tion minus är det vintertäcket som åker på.


Han har innan han blev klippt gått utan täcke i vinter förutom vid blötsnö eller regn, då han spänner sig när det blir blött, (dock går "vanlig" snö bra, eftersom han har bra isolationsförmåga så smälter inte den snön och gör honom blöt..)
 
Sv: Täcke på ??

*lånar*

Jag har haft min spårklippta nordis utan täcke hela denna veckan eftersom det har så varmt och fint väder!
 
Sv: Täcke på ??

ingen nederbörd eller kraftig blåst = inget täcke, har inte direkt med temp att göra...

Ser ingen anledning att täcka när det inte finns risk för nedkylning...
 
Sv: Täcke på ??

Använder i princip aldrig täcken. Givetvis får de täcken om de verkar frysa eller är sjuka, men jag kan nog räkna antalet gånger i vinter på en hand.
 
Sv: Täcke på ??

Varför har du täcke. Ger du hästen bara tillräckligt med foder behövs nog inte täcket ska du se. Eller det kanske är du som fryser? :banana:
 
Sv: Täcke på ??

Jag har en oklippt unghäst som får ta av sig täcket när det är 10 15+ grader
 
Sv: Täcke på ??

Min häst har täcke för att jag vill inte att hon ska få ont i ryggen!
 
Sv: Täcke på ??

Alla våra fyra hästar är oklippta i år och har inte haft täcke på sig på hela vintern. Har klarat sig utmärkt :) trots den kyla/storm/snö/regn som har varit här i vinter! (två halvblod, en connemara och en shettis)

När ja hade en av mina ponnyer helklippt förra året så tog ja av täcket när det va + grader ute!
Halvblodet som var "halvklippt" gick utan täcke förutom vid sträng kyla/vind/snöoväder.
 
Sv: Täcke på ??

Min är helklippt två gånger i vinter. Har i princip bara jätte tunn päls nu för han har gått ordenligt täckad i vinter.
Han går fortfarande med sitt 400 grams täcke på sig.
Han står gärna och solar och är inte ens varm udner det så förvarmt tycker han det inte är.

Är fortfarande kallt på mornarna och i skuggan så han får behålla det på ett tag.

I vintras gick han när det var som kallast med 2 täcken , helhals och magplatta på täcket. Han blir så lurvig annars och är lite frusen av sig.
 
Sv: Täcke på ??

Oklippt unghäst får gå utan täcke oavsett väder. Dock med någon form av vind / väderskydd i hagen. Träd och buskar fungerar om de bara är ute halvdagar, men går de ute dygnet om ska det vara ett bra lösdriftsstall med torr bädd och fri tugg-tillgång.

Oklippt häst i träning får regntäcke på vid blåst, regn och kyla från september till maj. Vintertäcke blir det när det närmar sig nollgradigt, och byts till regntäcke när det stiger över 5 grader ungefär. Kalla nätter (minusgrader eller runt nollan i stallet) får de ha något värmande i stallet också, men efftersom där varken regnar eller blåser och de har halm att tugga på i stallet, anser jag inte att det behövs något annars.

Soliga dagar klär jag gärna av dem vår och höst. Ibland även på vintern, vid minusgrader, fast då kanske bara någon / några timmar åt gången. Märker att de tycker det är skönt att vara utan täcken när solen lyser i pälsen - men märker också att de tycker det är skönt att få täcke på sig när vädret är ruggigt.

Jag täckar delvis för att det är praktiskt ur ler-synpunkt: hästen blir mindre skitig. Delvis märker jag att de sätter mindre tjock päls och då svettas mindre under träning vintertid = behöver inte klippa = behöver heller inte täcka överdrivet mycket. Det är också för att de inte ska frysa om musklerna, har märkt att de blir stela över rygg och länd om de utsätts för regn och blåst. Regntäcke räcker då som skydd eftersom de har päls där under.

Betet är täckesfritt, utom enstaka tillfällen när det spöregnar dagar i sträck och jag vill ge dem en chans att torka upp för att kunna hålla värmen.

Klippta hästar tycker jag att man ska vara försiktigare med, för där har man faktiskt skalat av deras huvudsakliga skydd mot kyla, regn och blåst. Där ser jag ett fodrat täcke som en självklarhet både dag och natt, när temperaturen sjunker. Täcket behöver ju inte göra mycket mer än att hålla torrt, spärra mot blåst och ge ett lätt fodrande skydd - om hästen har att äta och det inte är extremkallt. Så lätt fodrat räcker i de flesta stall och neråt en 5 minusgrader - åter, om hästen har att äta.
Svårt att sätta exakta temperatur-riktmärken, men jag anser att under 5 plus grader ska hästen ha foder i täcket om den saknar päls. Uppåt 10 grader kan enbart regntäcke räcka ute. Soliga dagar kan de klippta också få gå utan och sola sig lite - fast inte så långa stunder om det är kallare än 5-10 plus.

15 grader är faktiskt hyfsat varmt. Då sitter jag själv och solar tunnklädd. Det klarar nog alla hästar, även med lätt blåst och duggregn. 15 grader och ösregn, hagel och stormvindar däremot - då är det läge för regntäcke iallafall i mitt tycke.
 
Sv: Täcke på ??

När solen lyser å det är varmt som det varit nu i påsk låter jag min häst gå utan täcke på dagen (8-16)... där efter får hon på sig ett regntäcke...
På natten har hon ett halv tjockt stalltäcke...

Om det därimot regnar, blåser eller är mulet åker regntäcke eller halvtjockt vintertäcke på på dagen...
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 666
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 202
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 494
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
742
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp