Täcke på ??

tott

Trådstartare
Vad har ni för gräns för att ha täcke på i hagen på oklippta hästar ?
Hur varmt skall det vara enligt er innan täcket tas av?
 
Sv: Täcke på ??

När det gäller min nuvarande häst så är det inte temperaturen som styr när täcket åker av på våren.
Det som styr är när leran torkat. För grisigare häst än min nuvarande (som dessutom avskyr allt vad rykt heter...) har jag aldrig träffat i hela mitt hästliv!
Men när temperaturen börjar vara konstant minst 5-10 grader dygnet runt, då har han ett ofodrat täcke i hagen tills "vårleran" torkat upp.

Gammelpålle däremot blir helt av med täcket när temperaturen ligger vid minst 5-10 grader dygnet runt.
 
Sv: Täcke på ??

på oklippt häst klär jag av täcket när jag själv börjar skala av mig kläderna..
idag ahr vi nästan 10 plusgrader här, så nu är han naken! :D
Klär dock på täcke på natten om det ska bli kallt.
 
Sv: Täcke på ??

Mina har bara täcke vid dåligt väder,regn o blåst,eller mycket kallt,annars får de va utan täcke.

,vhR
 
Sv: Täcke på ??

Min hel klippta häst brukar bli av med sitt täcke när det börjar ligga runt 10-15 grader på dagen om det inte spö regnar och blåser mycket. Bor där det blåser väldigt mycket.
 
Sv: Täcke på ??

Våran fjording som e klippt före vintern iåf, går utan täcke vid 0-strecket.
Hon klarar sig utmärkt.
 
Sv: Täcke på ??

Har mina ute dygnet runt, senaste tiden när det varit ca 10 plus i solen varje dag har jag klätt av dem.
På kvällen har täckena åkt på igen när det går under nollan.
Nu har det varit kring nollan i flera dygn även nattetid så nu är de "nakna" dygnet runt så länge det är uppehåll.
 
Sv: Täcke på ??

Mina klippta hästar har täcke av i dag, det är 5 grader och sol som värmer. visserligen vore det kanske bättre för musklerna om de fick ha täcke på sig ävenunder dagen, det är kanske lite svalt men jag tror inte att de fryser. Men jag tror att det är bra för hud, päls och humör att de får lite luft och sol på sig! Och jag ska ju inte rida igen förrän i morgon, så då har de täckesvarma muskler igen.
 
Sv: Täcke på ??

Min pålle har haft vintertäcket på tills nu, men idag när det var riktigt varmt och skönt (ca 10+) så kändes det lite väl...
Så nu ska han få ha på sig sitt regntäcke (iofs ganska tjockt) när det är varmare än +5 grader på morgonen.
Pga att han för tillfället har problem med ryggen så får han inte bli kall på ryggen.

Annars hade han fått gått naken dom dagarna det är finväder och härligt.
 
Sv: Täcke på ??

En av mina hästar är oklippt, hon får täcke på sejj om det är snöblandat och svinkallt annars går hon utan!När det var -25 och solsken gick hon utan och trivdes utmärkt!
 
Sv: Täcke på ??

För min del handlar det inte om grader.
Hur länge går hästen ute?
Vilket väder är det? Sol? Regn? Hur mycket blåser det?

Immer
 
Sv: Täcke på ??

Varför täcke på en oklippt häst? Mycket sällan hästen har täcke för att den fryser, det är snarare som så att matte tror att hästen fryser :D Nä bort med alla onödiga täcken på hästarna och låt de vara hästar o rulla sig i leran o mysa :rofl:
Tänk på alla nyttiga vitaminer som en täckad häst oxå går miste om!
 
Senast ändrad:
Sv: Täcke på ??

Jag har en spårklippt häst och en oklippt fn, de går med regntäcke vid skitväder regn eller snöblandat regn annars utan.
 
Sv: Täcke på ??

Jag tog av täcken en natt när det var ganska varmt (ett par plusgrader) på kvällen. Alla hästar är oklippta.

Under natten sjönk temperaturen till kan minus 5-7 grader (vi har kallstall).

Vbl. 24 år med björnpäls frös inte
Hbl. 5 år med kort päls frös inte
Ponny 21 år med kort päls skakade på morgonen.

Så några plusgrader och torrt och soligt vill jag nog ha i fortsättningen. Ponnyn är mammas häst, och jag fick många förebrående blickar för att ha plågat det lilla livet... :o :smirk:
 
Sv: Täcke på ??

Immer skrev:
För min del handlar det inte om grader.
Hur länge går hästen ute?
Vilket väder är det? Sol? Regn? Hur mycket blåser det?

Håller med, samt lägger till: Vilket hull? Hur mycket mat?
 
Sv: Täcke på ??

Tycker inte att det är något fel att ha ett tunnt regn täcke på om det är 10-15 plus grader och regnar och blåser mycket.
 
Sv: Täcke på ??

Min oklippta medryttarhäst har täcke på vid kallare än -20.
Naturligtvis under förutsättning att det inte är "skitväder".
Han går ute 8:00 - 19:30.

Vi har fri tillgång till foder i hagen och det finns en tät skog att söka lä i.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har läst en hel del annonser för stallplats senaste tiden och frasen i rubriken är väldigt vanlig. Men betyder det att man lägger...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 630
Senast: Apollo 13
·
Utrustning Är det någon som lagat utetäcke med gott resultat? Hur? Har för några v sedan köpt nytt täcke till häst. Valde att betala lite mer än...
Svar
19
· Visningar
1 169
Senast: skiesabove
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 281
Hästvård Jag badar sällan mina hästar, men lortgrisarna jag har nu behöver verkligen ett rejält bad innan de ska täckas och klippas. Vilket är...
Svar
8
· Visningar
654
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Boräntorna
  • Vilka poddar lyssnar du på?
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp