Täcke som faktiskt håller?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel:

För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min lilla ponnypålle. Jag hört mycket bra om HW och hej och hå vad de skulle vara bra osv. Så tänkte att det måste ju vara det bästa valet för honom.
Men lyckan skulle bli väldigt kortvarig...
Passformen är det absolut inget fel på, och min häst verkade gilla det. Men kvalitén är ju obeskrivligt dålig! :arghh: :rage:
Kan tillägga att både han och hans hagkompisar är, i mitt tycke, lugna. De rör absolut på sig, men står mest bara och äter eller strövar runt lite lugnt i skritt. Vilket jag absolut tycker att ett täcke ska hålla för. Men. Efter endast 6 användningar hade ena bogspännet lossnat. Efter ytterligare 4 användningar (igår) sitter det andra (kvarvarande) bogspännet fast med endast en liten tråd, och det är en stor reva tvärs igenom hela innertyget på vänster sida :cry:
Finns inget som tyder på att han skulle fastnat i något, gjort någon häftig/konstig rörelse eller något annat som skulle kunnat skada täcket, kan tilläggas.
Alltså visst att jag kanske inte hade räknat med att ens ett HW täcke skulle hålla mer än något år, visst. Men 10 användningar?! Hade faktiskt förväntat mig lite mer för 700 kr! :arghh: :cautious:

Så, är det någon som vet om något märke, vars täcken verkligen håller en hel säsong?
Kraven är att de ska finnas i storlek 145 cm och vara åt det rymligare hållet i passformen, då ponnypållen är av grov halvblods/lättare kallblodstyp.

Har tittat på Börjes. Och de är ju åtminstone billiga, så då gör det ju mindre om de bara håller 10 gånger...
Hittade även ett märke som hette Svea - Sverigetäcket, som verkar bra. Någon som har erfarenhet av de? Eller vet något annat märke som är bra och uppfyller mina krav?
 
Hej!

I din text nämner du båda mina favorittäcken. Jag har täcken från både börjes och Sverigetäcket och är kanonnöjd med båda. Dock är Sverigetäcket inget för supergrova hästar, jag tycker de är lite smala i bogen om man jämför med mitt täcke från Börjes. Jag har enbart täcken med halvhals då jag tycker dom sitter bättre på hästen :)
 
Hoppas ingen blir galen på alla mina trådar nu :angel:

För ungefär 3 veckor sedan köpte jag ett ofodrat HW Amigo regntäcke till min lilla ponnypålle. Jag hört mycket bra om HW och hej och hå vad de skulle vara bra osv. Så tänkte att det måste ju vara det bästa valet för honom.
Men lyckan skulle bli väldigt kortvarig...
Passformen är det absolut inget fel på, och min häst verkade gilla det. Men kvalitén är ju obeskrivligt dålig! :arghh: :rage:
Kan tillägga att både han och hans hagkompisar är, i mitt tycke, lugna. De rör absolut på sig, men står mest bara och äter eller strövar runt lite lugnt i skritt. Vilket jag absolut tycker att ett täcke ska hålla för. Men. Efter endast 6 användningar hade ena bogspännet lossnat. Efter ytterligare 4 användningar (igår) sitter det andra (kvarvarande) bogspännet fast med endast en liten tråd, och det är en stor reva tvärs igenom hela innertyget på vänster sida :cry:
Finns inget som tyder på att han skulle fastnat i något, gjort någon häftig/konstig rörelse eller något annat som skulle kunnat skada täcket, kan tilläggas.
Alltså visst att jag kanske inte hade räknat med att ens ett HW täcke skulle hålla mer än något år, visst. Men 10 användningar?! Hade faktiskt förväntat mig lite mer för 700 kr! :arghh: :cautious:

Så, är det någon som vet om något märke, vars täcken verkligen håller en hel säsong?
Kraven är att de ska finnas i storlek 145 cm och vara åt det rymligare hållet i passformen, då ponnypållen är av grov halvblods/lättare kallblodstyp.

Har tittat på Börjes. Och de är ju åtminstone billiga, så då gör det ju mindre om de bara håller 10 gånger...
Hittade även ett märke som hette Svea - Sverigetäcket, som verkar bra. Någon som har erfarenhet av de? Eller vet något annat märke som är bra och uppfyller mina krav?

Våra HW håller i flera år. Mystiskt.
 
Du har nog köpt Amigo Hero, det har bara 600 denier vilket inte är speciellt rivstarkt. Det är typ nåt jag skulle ev använda på en ensamgående häst som håller sig lugn ute. Min erfarenhet är att det måste över 100 denier för att ens vara tal om att hålla. Jag har ett Bucas Smartex som fått rejält med stryk och hållit bra på lösdrift i skogshage med en täckesätande kompis. Har även Amigo Bravo som har 1200 denier, det funkar men är inte lika starkt som Smartexet, eller Rambo tex. Nytt för i år kör jag på Horze Avalanche Supreme med 1200 denier, en ny modell som inte funnits innan. Jag hoppas på detta täcke, jag gillar passformen och det är vettigt pris. Köpt ett till nu precis för 800-nånting kronor på 20%, de har ofta kampanjer på Horze...
 
Som vanligt Shires Typhoon.

Lånar ett hörn av tråden för lite OT....

Men jag köpte ett vintertäcke begagnat av en tjej förra hösten, det måste ha några år på nacken (t.ex. var det väldigt blekt i tyget, man såg originalfärgen i veck och det var många nyansers skillnad...) och hade något litet litet bitmärke, men jag fick det billigt och skulle ha som extratäcke bara.
Det visade sig sitta underbart bra på hästen och blev snabbt favorittäcket som satt på nästan hela vintern, men jag lyckades aldrig lista ut vad det är för modell.

Tills nu! Det är ju ett Shires Typhoon! :love: När namnet dök upp här bildgooglade jag och ja, ett sånt är det.
Så tack ni som skrev om det täcket här, nu vet jag äntligen vad mitt älsklingstäcke är för något :D
 
@stjarnfrugt
Hur upplever du Horze Supreme Avalanche täcket i stl? Har spanat in det ett tag och det blir nog ett sånt när min häst behöver ett nytt regntäcke.
Har tidigare haft det "vanliga" avalanche täcket i stl 145 och upplevde det lite stort på min häst, såg att detta supreme täcket även finns i stl 140.
 
Rambo eller Rhino eller något annat med över 1000denier.
Amigo är trots allt "budget" varianten. Mitt Amigo Hero är inne på andra säsongen och det har blivit en reva i innerfodret. Känns trist men ändå OK om man tänker på hur mycket det använts.

Dock bör ju inte spännen och dyl. lossna. I ditt fall hade jag reklamerat.
 
Jag tycker att Weatherbeetas täcken är helt suveräna. Kvalité rakt igenom och inte lika dyra som Horsewares. Jag har lätta regntäcken och tyngre vintertäcken, ena vintertäcket har jag haft sedan 2008 och det har varit hårt använt, enda som har hänt är en pytteliten repa för ett par år sedan (förmodligen från en gren) som jag la lite lim i, inga problem. Det andra har gått 2 säsonger och inte en skråma.

Betr din Amigo, jag skulle också reklamera, något som går sönder sådär fort måste vara ett måndagsexemplar.

Bild på Fröken i äldsta vintertäcket

398898_10151321433588045_442756333_n_zpsd3f422b0.jpg
 
@twiga Har totalt missat den här taggen :o

Jag har nu ett ovanstående täcke i regnvarianten och ett i 150 g varianten. Upplever nog att det tjockare lyfter lite mera, dvs går inte lika långt ner på sidorna som det ofodrade. Generellt tycker jag att Avalanche Supreme 1200d är mindre i stl än vanliga Avalanche 600d (har ett ofodrat av detta). Tyvärr, för jag gillade 600d bättre i passformen men 1200d bättre vad gäller ridstyrka och vattentålighet.

Till din häst hade jag nog köpt 145 iaf i den tjockare varianten. Min har andra täcken i 140 men i detta 150g hade hon nog kunnat ha 150 om det funnits. 145 i regntäcket är dock perfekt.
 
Är det inte hästarna som busat sönder täcket genom att slita och dra i det - själva eller med varandras hjälp - så skulle jag reklamera.

Amigo Hero är tunt i yttertyget men det håller ändå för normalt bruk om man inte har täckesslaktare. Min ena häst har flera sådana täcken och de ser ut som nya efter flera säsonger! Min andra häst gillar att slita sönder sina täcken på lämpligast vis - hon får gå med amigo Bravo, Rhino eller Rambo för mindre tåliga håller inte.
 
Den här tråden hade jag visst glömt bort :o

Men vi försökte klaga på täcket - utan gehör från butiken. Slutade med att jag kastade skiten, och köpte Börjes billigaste täcken i stället, i hopp om att de åtminstone skulle bräcka den här skitens rekord och hålla 12 gånger. :p

Trots att situationen i hagen har blivit mer "ansträngd", och vissa hästar börjat bita mer i varandras täcken, har Börjes hållit utan att få minsta lilla repa! :banana:
Och mitt HW blev trasor av ingenting, efter 11 gånger.... :rage:
 
Du har nog köpt Amigo Hero, det har bara 600 denier vilket inte är speciellt rivstarkt. Det är typ nåt jag skulle ev använda på en ensamgående häst som håller sig lugn ute. Min erfarenhet är att det måste över 100 denier för att ens vara tal om att hålla. Jag har ett Bucas Smartex som fått rejält med stryk och hållit bra på lösdrift i skogshage med en täckesätande kompis. Har även Amigo Bravo som har 1200 denier, det funkar men är inte lika starkt som Smartexet, eller Rambo tex. Nytt för i år kör jag på Horze Avalanche Supreme med 1200 denier, en ny modell som inte funnits innan. Jag hoppas på detta täcke, jag gillar passformen och det är vettigt pris. Köpt ett till nu precis för 800-nånting kronor på 20%, de har ofta kampanjer på Horze...

+ till @Dressyrtjejen_97

Jag skulle börja med att fundera på om hästen fastnat någonstans. Eller om du fått ett måndagsexemplar. Jag använder enbart HW. Har haft flera Amigo Hero 6. Jag har dessutom en krokodil i hagen, ett stycke åring som det kliar i tänderna på. Som gärna drar i både sitt eget täcke och i kompisarnas. Jag har skog i hagen och livliga hästar.

De enda skadorna på något Amigo jag haft är en liten skada (påverkar inte funktion) vid sömmen till svanslappen, efter att nämnda åring tagit tag i svanslappen och dragit med all kraft tills det sa ritsch. Sen så har en ponny en gång på något vis lyckats fastna med täcket, både bukgjordarna var iaf lossdragna. Var bara sy fast.

I övrigt så jag brukar gnälla på att de aldrig går sönder så man aldrig får köpa några nya täcken ;) Kört med Amigo i över 10 år nu. Idag går två stycken med Hero 6 regntäcken, och en med Bravo regntäcke.

Nu har det ju löst sig för TS, men jag ville svara ändå.
 
@twiga Har totalt missat den här taggen :o

Jag har nu ett ovanstående täcke i regnvarianten och ett i 150 g varianten. Upplever nog att det tjockare lyfter lite mera, dvs går inte lika långt ner på sidorna som det ofodrade. Generellt tycker jag att Avalanche Supreme 1200d är mindre i stl än vanliga Avalanche 600d (har ett ofodrat av detta). Tyvärr, för jag gillade 600d bättre i passformen men 1200d bättre vad gäller ridstyrka och vattentålighet.

Till din häst hade jag nog köpt 145 iaf i den tjockare varianten. Min har andra täcken i 140 men i detta 150g hade hon nog kunnat ha 150 om det funnits. 145 i regntäcket är dock perfekt.

Bättre sent än aldrig :up::D

Ja då lutar det nog åt att ta ett 145 om jag införskaffar ett sånt :)

Min häst slaktar gärna kantbanden på bogdelen och frontspännena om det finns flärpar att dra i :banghead:
tyckte detta täcke verkade vara intressent då det är t-spännen och hyfsad rivstyrka till en inte alltför "stor" peng.
 
@twiga Det har ju en onödig flärp över t-spännena fram tycker jag. Fattar inte vitsen med den, då den bara fäster med kardborre och personalen i mitt stall typ aldrig lyckas fästa den så den hänger och slänger där. Men den har ingen annan funktion än att skydda t-spännena. Din häst kommer nog hålla sig sysselsatt med den ;)

PS passa på att köpa nu idag då de har rea på dessa täcken! ;)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har under de senaste dagarnas kyla insett att min gamla dunparkas från 2005 har gjort sitt. Dunet är inte riktigt där det ska vara och...
Svar
19
· Visningar
1 403
Senast: Bison
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 285
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 904
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp