Täcke som skaver

Juliastberg

Trådstartare
Behöver lite hjälp och tips angående täcken till min foderhäst...
Såg idag att han fått lite skav av täcket framtill, inget som förvånar då täckena jag fick med honom inte har bästa passformen och mer än gärna glider bakåt, trotts glatt insida och ordentligt inspänt fram.

Blir nu förmodligen till att köpa nya täcken till honom, och läst om att folk som har problem med bakåtglidande täcken prisar täcken med halv-hals då de sitter framför manken och inte glider bakåt.

Men vill egentligen gärna kunna sätta på en helhals när vädret jävlas då han är helrakad..

Han har i dagsläget täcken i strl 145, som är lite stora då de både glider bak och han kommer åt att bajsa på dem.

Kollat lite på rhino wug (370g), men är även sugen på ett shires stormcheeta combo (400g). I hw täcket finns strl 140 som jag tror skulle sitta bra, men i shires finns bara 135 som nog blir lite litet och 145 som förmodligen blir stort..

Känner mig vilsen som nybliven "hästägare".. :crazy:
 
Sv: Täcke som skaver

Kan inte ge allt för mycket tips, men leta efter täcken i storlek 140 cm, samt sådana som har lite mindre bog kanske? =)
 
Sv: Täcke som skaver

Köp ett rhino!
Kan ju inte lova nåt angående din häst men ingen av mina får skav längre sen jag böt ut nästan alla mina täcken mot horseware täcken
 
Sv: Täcke som skaver

Kan definitiv rekommendera alla Horseware-täcken. Jag har i princip bara Horseware nu och har aldrig problem med skav.
 
Sv: Täcke som skaver

På vårt skavkänsliga fullblod funkar/passar Horseware täckena bäst, sen att man byter ofta så dom inte har samma på sig dag efter dag:laugh: Alla täcken har lite olika tryckpunkter, byt därför täcken så ofta man kan och ha alltid med blanka foder.
 
Sv: Täcke som skaver

Jag har 2 hästar som ligger lite emellan 135 och 145 täcken. Shires täckena är lite stora i storlek så 135 cm sitter perfekt på bägge i längd. Bara ett tips :)
 
Sv: Täcke som skaver

Ang strl HW vs Shires så har min 6'3 i båda. 6'3 översätts till 140 i HW och 145 i Shires. Shires upplever jag som lite rymligare. Men det skaver trots att det ser ut att ligga skitbra :mad: Tror min häst är beroende av v-fronten på HW.
 
Sv: Täcke som skaver

Min har Bucas Smartex, inte fått minsta lilla skav trots att han står med det dygnet runt. :laugh:
 
Sv: Täcke som skaver

Fick låna en "bh" av en i stallet idag som han har på sig nu. Vet inte vad de heter men är i tunnt skönt tyg och sitter över bogarna och knäpps runt magen och skyddar för skav ska såklart lösa täckes-problemet men det får bli efter julklapps-pengarna kommit in :)
 
Sv: Täcke som skaver

Tack för era svar, vill köpa nya täcken men är än så länge osäker på tjocklekar på dem och modeller.. Halvhals eller helhals.. Han är ingen fryslort, så halvhals borde räcka, men vill ju inte att han ska frysa sen när det blir riktigt kallt.. Kanske blir ett HW rhino halvhals, och sen ett shires stormcheeta när de blir riktigt kallt..
 
Sv: Täcke som skaver

Min superkänsliga häst får skav av alla täcken jag provat inklusive HW och Weatherbeeta även om dom är dom som fungerar allra bäst. Det enda som fungerar är i princip att sy fast fårskinn eller renskinn i bogen men brukar nöja mig med att välja täcken med glansigt innertyg och sen spraya pälsglans på det ett par gånger i veckan. Hon får lite skav ändå men inte mer än att hon ser lite "ruggig" ut. Bogskydd hjälper inte mer än att hon får marginellt mindre skav men även spänningar bakom manken och i sadelgjordsläget.
 

Liknande trådar

Utrustning Hjälp mig spåna. Jag använder Horseware, deras utbud passar min täckesfilosofi. Men om ni har andra tips som ger mig Halvhals...
2
Svar
35
· Visningar
3 611
Utrustning Nya damen har en ganska bastant bog och bred, lite lågt ansatt hals. Hon har ett Amigo bravo regntäcke i 145 som sitter bra, hennes...
Svar
18
· Visningar
2 442
Utrustning Vad är ni nöjda med? Jag upplever att jag har börjat få problem med mina, även de som ska vara bra. Själv har jag flera olika märken och...
Svar
8
· Visningar
2 887
Senast: lomuxx
·
Utrustning Jag känner bara till HW men de har inte direkt täcket jag söker så nu vill jag gärna ha hjälp! Följande önskas: * LÄTT täcke med...
2
Svar
23
· Visningar
3 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sommarföräldrar 2024
  • Gårdar förr
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp