Täcke till en helklippt häst

lovehorses

Trådstartare
Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D
Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina funderingar.
I måndags helklippte jag min häst. Första gången för både mig och hästen. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med täckestjockleken m.m..
Tyvärr här i veckan så blev det riktigt kallt och blåsigt väder. Har haft lite svårt men testar mig fram.

Det jag har märkt är att när han kommit in på kvällarna så fryser/skakar han jätte mycket, speciellt när jag byter täcke. Det tar ett tag innan han har fått upp värmen men när jag känner på han på morgonen så är han varm och skön under täcket. Jag har 200g innetäcke på honom.

Idag När jag gav em hö så skaka han, jag såg det ovanpå täcket men han var varm under täcket är jag stoppa in handen. Lät han äta ca 30 min å kände igen, då hade han slutat, var lite varmare under täckena. Han hade då 400g täcke med 150g hals på sig.:banghead: Förstår att de får upp värmen när de äter. Men jag kan inte ha fri tillgång till honom då blir häst två smällfet....:crazy:
Vädret var inte så dåligt som jag trodde heller vilket förvåna mig att han frös så mycket då.

Nu är jag då inne att jag måste köpa ett tjockare inne täcke, 400g. Ska man ha hals eller inte? Just nu har han inte hals på sina inne täcken. Det är ett litet stall på tre boxar med isolering (två hästar). På ett sätt tänker jag mig att det kanske funkar utan hals, finns ju ingen vind i stallet.
De får mat 4 ggr om dagen, kl 07 utsläpp, kl 10, kl 15 och insläpp kl 20. Idag har jag ökat på lite med ett kilo till under dagen.

Kan inte ni som har helklippta hästar skriva hur ni täckar era efter väderförhållandena. Förstår att det är olika från häst till häst men jag kanske få ett tips här eller där. Har ni dem unte hela dagen?
Hur tjocka innetäcken har ni på dem?

Hur gör ni när ni motionerar dem, tömkör, longerar, rider? Har ni något täcke på dem just då?
Märkte igår att när jag tog av alla täcken så börja han skaka mycket. Skulle longera så fick ett tips att sätta ett flecce täcke under men han sluta skaka först när han börja röra på sig ordentligt. Sen skulle jag byta täcke igen och då börja han skaka.
Blir och tycka synd om honom när han står och fryser. Men det kanske är vanligt när de inte har någon päls som håller värmen.

Tacksam för råd å tips, känner mig vilsen
 
Min ponny står inte och skakar, men jag ser på henne när hon blir kall.
Har nu 200 g stalltäcke, och utanpå det ett 100 g med hals när hon är ute. Hagen ligger väldigt öppet, så det är i stort sett alltid blåsigt, därav hals.

Är det fint väder och plusgrader har hon regntäcke med hals istället för det med 100 g. Ju varmare det är, desto tunnare stalltäcke. Har även något tjockare stalltäcke att ta till, tror det är 350 eller 400 g. Inget av mina stalltäcken har hals.

När jag rider ute har jag ridtäcke eller ländtäcke. Tar vi en promenad är utetäcke på, rider vi i ridhus har jag än så länge ridit utan täcke, men nu när temperaturen ligger på minus måste jag nog ha även där, iallafall under uppvärmning.

Hon är ute ca 7-20 varje dag, kan väl hända att hon får komma in runt 16-17 enstaka dag om det typ har spöregnat hela dagen eller är snöstorm.
 
Jag kan känna att en häst som är så frusen av sig ska klippas väldigt, väldigt sparsamt alt kanske inte alls. Nu är det ju gjort så det är bara att försöka lösa problemet.
Exakt hur ska täcka får du se på hästen. Den kanske behöver både halstäcke och magplatta.

Själv har jag en häst som klipps ganska mycket eftersom hon blir extremt varm. Hon har cushings och har lite problem med värmeregleringen. Klipper i princip allt utom ryggen under vintern. Hon går med 150 g täcke nu när det är snöar och blåser vid temperaturer ner till ca -5. Vid kallare väder har hon 200 g.

Med andra ord är hästar lite olika så man behöver se till individen.
 
Jag helklipper inte min häst pga att han precis som din är extremt frusen av sig. Han frös redan när han var oklippt när det blåste och regnade lite och 5 plus trots att han då hade ca 300 g på sig... Han svettas dock enormt vid ridning så jag har klippt hals och bog men lämnat hela magen och resten av hästen oklippt. Han går just nu med 550g + fleecefodrat regntäcke som jag tippar räknas som 100g. Så totalt då 650g har han nu. Han kommer få ytterligare tjockare täcke om han verkar frysa när det blir kallare. Jag upplever dock att det nästan är värst nu runt nollan när det blåser och regnar/snöar på tvären.
Alla hästar är indvider precis som människor, vissa är mer frusna än andra och man får då täcka därefter tycker jag.
 
Eftersom hästen tydligen är väldigt frusen (vilket förstås var omöjligt att veta för dig när det är första gången du klippt den) så är det bara att täcka på tills den är varm och nöjd. Vissa säger att hästar inte fryser för att de skakar utan att de hör det för att hålla värmen, men det är ju exakt samma sak. Skakar de så spänner de sig onödigt mycket vilket inte är så bra för muskler som ska jobba. Så täcka på du och prova dig fram vad pållen trivs med :). När du rider/motionerar är det samma, täcla på ordentligt och skala av under det aktiva jobbet. Jag brukar ha fodrat ländtäcke plus yllefilt.
 
Jag måsta klippa honom för att försöka få bukt på regnskållorna. Han har så fruktansvärt tät päls.
Märkte också att den är torr. Är det något man kan ge i fodret för att hjälpa till lite? olja?
 
Ett utetäcke som inte "släpper in" en massa luft eller att ha dubbla täcken (innetäcket under utetäcket) gör groteskt stor skillnad för min.

Han är ponny med megamkt päls o något mittemellan spårklippt o täckesklippt o har typ 200 g inne över nollan, 300 g under nollan. 200 g ute över nollan o 400 g ute under nollan. Fast helhals ute. Tidigare år har han behövt ha dubbla täcken ute men köpte ett nytt 200 gstäcke i år som sitter mycket mer "slimmat" o det är STORT skillnad på hur han hållt värmen med det. 400 gstäcket misstänker jag han måste ha täcke under egentligen, får se hur han känns ikväll.

När han bodde i Halland i skogen hade han 200 g med halvhals och var helklippt. Hade jag helklippt honom här hade han först hatat mig sedan dött typ. Även om han verkar vant sig lite mer vid blåsten nu efter några år här.

Vid ridning har jag typ alltid täcke/täcken. Favoriten är ett sådant helt träningstäcke jag lägger mellan schabrak o sadel o sedan kan man bara lägga täcke eller filt (till mig :D) ovanpå. Det blåser som sagt typ alltid här o vintertid blir det oftast en hel del skritt pga underlaget.
 
Det är så otroligt individuellt och du är inte hjälpt av vad andra har tyvärr. Din häst är frusen, så att min ofrusna har 100 gram även i snöstorm och minus fem hjälper ju inte dig

Många hävdar pga en stuie att lager på laget inte blir varmare på häst. Jag hävdar motsatsen. Mina fryslortar har varit varmare i 200+200 än i 500 tex. Hals gör ofta mycket för värmen så fortsätt med det.

Kan den få äta halm fritt ute kanske?
 
Jag kör ett täcke, alltid, på mina. Helklippte min fryslort för några veckor sedan och investerade samtidigt i ett Rambo Duo, 100 g i grundfyllning och med möjlighet att sätta liner. Hon stod med 400 gram i början och 100 gram hals, det blåser mycket hos oss och hagen är oskyddad. I takt med att pälsen växt ut har jag bytt tillbaka till 100 gram med hals. Halsen viks tillbaka när hon kommer in men hon har aldrig vare sig svettats eller frusit i det täcket. När det var snöstorm och 0-gradigt och hon var nyklippt för några veckor sedan var hon den enda som inte frös så hon skakade vid insläpp.

Jag lägger hellre pengarna på ett riktigt bra täcke som jag kan variera än många olika där jag behöver byta hela tiden.

När hon var nyklippt använde jag ridtäcke hela tiden, nu täckar jag beroende på väder. En häst som har åtminstone lite päls och som arbetas får upp värmen, däremot är jag noggrann med att täcka så fort de står stilla.
 
Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D
Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina funderingar.
I måndags helklippte jag min häst. Första gången för både mig och hästen. Jag är lite osäker på hur jag ska göra med täckestjockleken m.m..
Tyvärr här i veckan så blev det riktigt kallt och blåsigt väder. Har haft lite svårt men testar mig fram.

Det jag har märkt är att när han kommit in på kvällarna så fryser/skakar han jätte mycket, speciellt när jag byter täcke. Det tar ett tag innan han har fått upp värmen men när jag känner på han på morgonen så är han varm och skön under täcket. Jag har 200g innetäcke på honom.

Idag När jag gav em hö så skaka han, jag såg det ovanpå täcket men han var varm under täcket är jag stoppa in handen. Lät han äta ca 30 min å kände igen, då hade han slutat, var lite varmare under täckena. Han hade då 400g täcke med 150g hals på sig.:banghead: Förstår att de får upp värmen när de äter. Men jag kan inte ha fri tillgång till honom då blir häst två smällfet....:crazy:
Vädret var inte så dåligt som jag trodde heller vilket förvåna mig att han frös så mycket då.

Nu är jag då inne att jag måste köpa ett tjockare inne täcke, 400g. Ska man ha hals eller inte? Just nu har han inte hals på sina inne täcken. Det är ett litet stall på tre boxar med isolering (två hästar). På ett sätt tänker jag mig att det kanske funkar utan hals, finns ju ingen vind i stallet.
De får mat 4 ggr om dagen, kl 07 utsläpp, kl 10, kl 15 och insläpp kl 20. Idag har jag ökat på lite med ett kilo till under dagen.

Kan inte ni som har helklippta hästar skriva hur ni täckar era efter väderförhållandena. Förstår att det är olika från häst till häst men jag kanske få ett tips här eller där. Har ni dem unte hela dagen?
Hur tjocka innetäcken har ni på dem?

Hur gör ni när ni motionerar dem, tömkör, longerar, rider? Har ni något täcke på dem just då?
Märkte igår att när jag tog av alla täcken så börja han skaka mycket. Skulle longera så fick ett tips att sätta ett flecce täcke under men han sluta skaka först när han börja röra på sig ordentligt. Sen skulle jag byta täcke igen och då börja han skaka.
Blir och tycka synd om honom när han står och fryser. Men det kanske är vanligt när de inte har någon päls som håller värmen.

Tacksam för råd å tips, känner mig vilsen
Skakar hästen så fryser den, det är min uppfattning. Om den är nöjd med 200gr stalltäcke inne, fortsätt så. Jag kan inte rekommendera några gram, då det är så individuellt. Mitt helrakade halvblod har typ 350gr utan hals ner till -10,15 och 450gr ner till -25. Tuff tjej!

Ridtäcke vid tidning, alltid. Har ett tunnt ulltäcke som favorit, men ett tjockt teddyfodrat också. Man kan absolut behöva ha dubbla. Lycka till!
 
Skakar hästen så fryser den, det är min uppfattning. Om den är nöjd med 200gr stalltäcke inne, fortsätt så. Jag kan inte rekommendera några gram, då det är så individuellt. Mitt helrakade halvblod har typ 350gr utan hals ner till -10,15 och 450gr ner till -25. Tuff tjej!

Ridtäcke vid tidning, alltid. Har ett tunnt ulltäcke som favorit, men ett tjockt teddyfodrat också. Man kan absolut behöva ha dubbla. Lycka till!

Lite nyfiken över det fetade, vad menar du med "tuff tjej"?
 
Lite nyfiken över det fetade, vad menar du med "tuff tjej"?
Haha, bara 450gr vid -20 tycker jag som är frusen känns lite. Hade jag varit häst hade jag velat ha det tredubbla.. ;) hon står dessutom på lösdrift. Halvblod importerad från Belgien, importerna brukar vara frusna överlag tycker jag. :)
 
Haha, bara 450gr vid -20 tycker jag som är frusen känns lite. Hade jag varit häst hade jag velat ha det tredubbla.. ;) hon står dessutom på lösdrift. Halvblod importerad från Belgien, importerna brukar vara frusna överlag tycker jag. :)

Ah, då är jag med. Här är de 'tråkigt tuffa' i så fall.. Jag har haft enbart enstaka exemplar som nånsin behövt täcke på mer än 360 - 400 gram. Och då har vi minst en period per vinter med minus 30.

Haft några enstaka fryslortar, men 9 av 10 har ansett 200 - 250 gram funkat finfint ner till åtminstone minus 15. Efter det ca 300, och det räcker ner till minus 35 och kallar blir det inte. Och ner till minus 5 eller så funkar 100 - 150 gram finfint. Jag fryser - men uppenbarligen inte hästskrällena ;)

Så, då är mina rena vikingar ;P

(Sen lägger jag noll värdering hur mkt hästarna har på sig, så länge de varken fryser eller är för varma finns inget rätt/fel, jag blev bara nyfiken på det där tuff och om det var täckningen som åsyftades)
 
Ah, då är jag med. Här är de 'tråkigt tuffa' i så fall.. Jag har haft enbart enstaka exemplar som nånsin behövt täcke på mer än 360 - 400 gram. Och då har vi minst en period per vinter med minus 30.

Haft några enstaka fryslortar, men 9 av 10 har ansett 200 - 250 gram funkat finfint ner till åtminstone minus 15. Efter det ca 300, och det räcker ner till minus 35 och kallar blir det inte. Och ner till minus 5 eller så funkar 100 - 150 gram finfint. Jag fryser - men uppenbarligen inte hästskrällena ;)

Så, då är mina rena vikingar ;P

(Sen lägger jag noll värdering hur mkt hästarna har på sig, så länge de varken fryser eller är för varma finns inget rätt/fel, jag blev bara nyfiken på det där tuff och om det var täckningen som åsyftades)
Haha, håller med dig fullständigt! Det är såklart skönt med tuffa hästar, då behöver man inte få panik om vädret skulle försämras om man är på jobbet :banana:
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 888
Senast: Fiorano
·
Utrustning Denna tiden är det alltid mycket täckesdiskussioner och jag funderar på vad just Din definition av "lagom varm" är? När jag tog in mina...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 144
Senast: hastflicka
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inspiration sökes: Dop-present
  • Hat
  • Pusseltråden

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp