Täcke till liten storhäst

CocoRosie

Trådstartare
Behöver lite hjälp...

Har en häst som är knappt 160 hög, kort och ganska tunn (tänk fullblod med mkt kort rygg ;)) som jag behöver ett bra täcke till.

Vill ha ett mellantjockt utetäcke, gärna som går att sätta i en liner typ hw i och med fästen för hals. Just nu har hon ett Bucas 50g regntäcke i 135 som är bra, men det är för trångt att använda utanpå ett tjockare stalltäcke (vilket jag inte heller har som passar...)
Hur mycket mindre är HW i 130 storlek? Känns väldigt litet, någon som har det på en stor häst? Funderade på Rhino Plus, det har jag i 145 och det är lite på gränsen till för litet på min ena häst med 145 normalt med 200g liner i och på gränsen till för stort för min 140 häst, främst är det lite stort i bogen. Men kanske ett i 140 skulle passa denna?

Har kollat på Bucas också då hennes regntäcke är bra, men det finns inte i mellan tjocklekar vad jag kan hitta. Multi power eller vad det hette lät bra, men finns bara med insida av fleece?? Gillar inte det då jag tycker smartex täcket som en häst i stallet har blir så tungt... Plus att det är en aningens över min budget egentligen :(

Ja, har lite beslutsångest helt enkelt :angel:
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Min häst på 157 cm med ganska kort rygg har 135 i vanliga fall. Han får dock inte plats i Bucas i 135 då det är för trångt i bogen till honom, men Amigo och Rambo sitter jättebra i 130. Har dock aldrig lagt något annat täcke under, men i det ofodrade Rambotäcket kan jag inte tänka mig att det skulle vara problem att få plats. Han har även ett Amigo i 140 som också sitter bra, så skulle jag köpa ett Amigo till vet jag inte om jag skulle ta 130 eller 140 :) Rhino har jag aldrig provat eftersom de ska vara lite smalare i passformen, men det kan säkert passa till din!
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Min är 158 och drar 125 i täcken så jag behöver också tips då dom flesta har konstig passform när han är såpass "stor" (i förhållande till täcket). Just nu går han med ett Jacson som sitter helt okej.
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Denna häst var 163 cm hög och hade 130/6,0 i flera olika HW täcken.

dsc_0225_178581488.jpg
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Min är ca 154 med normallång rygg för sin mankhöjd. Hon har två HW-täcken i 130. Det ena är ett Amigo 200g utetäcke, det passar men är precis på gränsen till för kort. Det andra är ett Amigo insulator som sitter perfekt! :) Har även ett Bucas innetäcke i 140, men det är lite för stort.

Efter som min häst är lite mindre än din skulle jag nog satsat på strl 140 i HW :)
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Jag har ett halvblod på 156cm och använder endast Horseware ( på alla mina hästar ) och hon har 140cm. Tycker du ska prova ett hw i 140cm.
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Min är 162 men fruktansvärt tanig och drar 135-140 i täcken.
Om det tvunget inte måste vara HW så kan jag tipsa om Equilines täckes som sitter tokbra på lillhästen
 
Sv: Täcke till liten storhäst

Jag ser det inte som något problem om täckena är en aning långa så länge de är lagom i halsen (så att de inte glider bak) Jag har Hansbos Event Basic till mina hästar som är travare (ena hästen lite längre än den andra) Båda har 145-täcken och de passar alldeles utmärkt. Hade en D-ponny förut som hade 135-täcke av samma märke. Satt som en smäck. Jag har tre olika modeller av täcken av samma märke och de har funkat kanon i många år nu :)
 

Liknande trådar

Utrustning Håller på och blir galen i täckesdjungeln så vänder mig nu till er för lite hjälp. Har en häst med breda bogar, normal hals men högrest...
Svar
16
· Visningar
974
Senast: Freazer
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
822
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 804
Senast: blayenka
·
Utrustning Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar...
2
Svar
29
· Visningar
2 548

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp