Lovisaastenlund

Trådstartare
Hej! Har fundering kring täcken. Hos oss är det ca -5 grader ute och min häst har inte så mycket vinterpäls och han går med ett 100g täcke nu och är varken för kall eller varm. Men inom 2-3 dagar kommer det dra ner mot 8-11 minus och undrar om jag ska ha kvar det täcket jag har nu eller täcka upp?
 
Jag har ett gäng olika täcken och byter hejvilt efter väder och temperaturer.
Är även utan såna dagar det är sol utan nederbörd.

Jag kommer nog lägga på ett lite tjockare (300gram max (hellre 200-250g) ) vid tio minus-ish.
 
Hej! Har fundering kring täcken. Hos oss är det ca -5 grader ute och min häst har inte så mycket vinterpäls och han går med ett 100g täcke nu och är varken för kall eller varm. Men inom 2-3 dagar kommer det dra ner mot 8-11 minus och undrar om jag ska ha kvar det täcket jag har nu eller täcka upp?
Det borde räcka. Märker du att hon blir spänd/kall köp ett tjockare. Konvalescenter eller små, blåsiga hagar -tjockare täcken.
 
@Lovisaastenlund det brukar räcka med samma fodrade täcke, såvida förhållandena inte är så att det blåser massor och/eller hästen är extra känslig. Hästarna har en rejäl spann gällande rena grader i kyla att ändå behålla samma komfort .

Känn av hur hästen verkar med samma täcke under x grader/väderförhållanden så får du svar bäst, hellre än att i förväg täcka på ytterligare :)

100 gram är ett bra täcke att ha i det att det just är fodrat. De flesta hästar tolererar rätt stora temperaturskillnader med ett sånt på sig i hagen.
 
Kommer låta min ha sitt 200 grams täcke nu om de drar nedåt minus 10-12 grader, i normala fall har han 100 gram men iför som han tunnat ur, fäller och allmänt verkar liten frusen av sig så åker vintertäcket på.
 
Min har 200g nu och helhals, oklippt gamling på lösdrift som är som gladast när hon är aningens varmare än vad jag hade velat :p. Mina tidigare hästar hade regn eller 100g till -5.

Lägger på 300g när det går ner runt 10-

Ligger runt nollan nu och regn/snö/slaskar en hel del.
 
Känn på hästen och täck mer/mindre utifrån det. Vad grammen säger är inte alltid det viktiga heller utan hur väl täcket täcker de ställen där just din individ är känslig. Min ena behöver täcken som går upp lite mer, dvs. han trivs bäst i halvhalstäcke medans min andra behöver täcken som väl täcker baksidan på låren för att vara komfortabel. Min ena behöver 200 grams täcke när det går under 6-7 plusgrader men klarar sig på samma täcke även vid 10 minus. Min andra har väldigt sällan mer än 50 grams täcke men behöver det från 2-3 plusgrader. Mina har tillgång till ligghall och det blåser 360 dagar/år här. Jag bor såpass långt söderut att kylan är fuktig vilket kyler så mycket mer än den torrare kylan längre norrut och det faktum att kyla är olika beroende på var man bor gör också, förutom de individuella skillnaderna, att det inte går att säga att vid x-grader ska man täcka si eller så.
 
Det är så olika för olika individer, beroende på vad de trivs med. Min oklippta trivs med 250 gram nu när det är runt nollan, men så fort det börjar blåsa eller blir kallare åker varmare täcke på.
 
I år har min häst 300 gram när det är runt nollan. Just nu är hon väldigt tunn och äter inte som hon ska, så jag tror att det är därför. Förra året var hon dräktig och gick med 100 gram så gott som hela vintern. En kort period fick hon låna ett innetäcke av hingsten som var 150 gram till.

Hon är väldigt känslig annars med och börjar ha täcke när temperaturen börjar närma sig 15 grader. Blåser det lite och är risk för regn (fukt i luften) så blir hon spänd och får ont i ryggen utan täcke.
 
Det är rätt lustigt att man alltid utgår från vad som "räcker". Precis som om hästar inte kan bli för varma. Ägnar kvällarna i stallet åt att lyssna på hästar som skrapar och kliar sig i antagligen för varma täcken. Själv blir jag snabbt frustrerad om jag är för varm, då är det lätt att kränga av sig en jacka eller ett täcke. Det kan ju inte en häst.
Eller att många hästar står uppstallade utan täckestjänst dvs samma täcke dygnet runt. Ska man då klä hästen för att den står inne 17-18 timmar eller att den är ute sex-sju?
 
Det är rätt lustigt att man alltid utgår från vad som "räcker". Precis som om hästar inte kan bli för varma. Ägnar kvällarna åt att lyssna på hästar som skrapar och kliar sig i antagligen för varma täcken. Själv blir jag snabbt frustrerad om jag är för varm, då är det lätt att kränga av sig en jacka eller ett täcke. Det kan ju inte en häst.
Eller att många hästar står uppstallade utan täckestjänst dvs samma täcke dygnet runt. Ska man då klä hästen för att den står inne 17-18 timmar eller att den är ute sex-sju?
Detta tänkte jag också på när jag var inackorderad med 6h utevistelse. Varför klä hästen för morgontemperatur höst/vår när den en-två timmar senare kommer svettas ihjäl. För att inte tala om resten av dygnet när det blir 10-15 grader inne i stallet.

Nu bor de på lösdrift så lite mindre känsligt med "varma täcken" för oss nu.
 
Detta tänkte jag också på när jag var inackorderad med 6h utevistelse. Varför klä hästen för morgontemperatur höst/vår när den en-två timmar senare kommer svettas ihjäl. För att inte tala om resten av dygnet när det blir 10-15 grader inne i stallet.

Nu bor de på lösdrift så lite mindre känsligt med "varma täcken" för oss nu.
Nämen precis, dygnet har ju 24 timmar, men när det kommer till täcken fokuserar vi enbart på de timmar hästen är ute. Då spelar det ju mindre roll om det är 200 eller 300 gram. Men sen då? Om hästen ägnar mer än hälften av dygnets timmar i stall. Hur ska den vara klädd då?
 
Hästar är extremt olika. Min varmblodiga hopphäst hade jag tänkt raka idag, men det råkade vara -15, så jag sparar det någon dag. Hon har 50g på sig, och det är mest för att hon inte får bli kall om ryggen. Men det ska bli ner mot -18, så hon kan få på sig 100g då.
Hon blir lättare för varm än för kall. När jag köpte henne och klädde henne lite mer "normalt". (300g kanske inte är orimligt vid -18), då fick hon värmeutslag över hela kroppen. Så det går inte att säga generellt. Har hästen ett hus i hagen? Blåser det? Fri tillgång? Är det regn? Det är nog det viktigaste att ta hänsyn till, inte exakt vad som står på termometern.

Ponnyn helrakades en gång i höst, men hon har satt päls igen, så hon går utan täcke, får lite extra halm när det är kallt.

Varmblodet jag hade innan hade FRUSIT IHJÄL om han hade 100g vid -18 till exempel. Han hade nog helst stannat inne.
 
Min gick med 200 g hela förra vintern, var helklippt.
I år är han hakvklippt och har 100 g, tror han kommer klara sig bra med det även när det blir kallare. Blir det riktigt blåsigt får han 200 g.
 
Min har inte täcke inne nu, vi har i snitt 7-8 grader varmt i stallet när de är inne. Han får lite mer hö istället men ute kan han inte ha fri tillgång pga av sina hagkompisar och då får man klä på honom i stället :p han är lite lustig på ett sätt alltid tänkt att Haflingers borde vara tåliga men ingen av de två jag har ägt/äger har klarat kyla speciellt bra vid snö/regn och blåst.
 
Min är halvklippt och har 150g ute idag (ska bli -8 idag som kallast). Sålänge det inte blåser och regnar/snöar på tvären så behöver inte min häst så mycket mer än så oavsett hur kallt det blir.
 
200 g på min idag. -7 och snöfall. Han är gammal och spårklippt. Blir det lite kallare får han på halstäcket. Brukar ha som max 300 g på honom, med hals om det är riktigt kallt.
 
Min går med 200gr nu, ca 3-4 minusgrader, vi ska få ca minus 8 inatt/imorgon. Jag kommer inte lägga på 300gr även fast jag egentligen skulle vilja lägga på det.

Men jag har ingen möjlighet att byta tidigt på tisdag då jag jobbar dagen då(min står på lösdrift så täckesbyte finns ingen möjlighet till) :) Han har fri tillgång så tror han överlever utan problem!
 
Jag är så glad att ha eget stall och kan täcka helt utifrån temperaturen. Båda mina hästar är helklippta men den ena är en fryslort och den andra håller sig varm med betydligt mindre täcken. Inne håller stallet nollan ev nån minusgrad när det blir under -15 ute. Så de varierar innetäcken mellan 200-550gr. Ute varierar de mellan att ha 200-400gr över innetäckena (plus en 200gr liner när det är under -20 hela dagarna). De är ute ca 12 timmar och bara den varma har fri tillgång på, den frusna portionsfodras.

Oklippt häst hade jag haft 200gr på ute när det går neråt 8-10 minus och naken inne.
 
Idag har vi haft typ -8. Min stora är helklippt, dock lite utväxt, och ganska frusen. Hon har haft 300 g stalltäcke (för första gången den här vintern, trodde det skulle bli kallare) + 100 g utetäcke med hals. Min lilla är i princip oklippt (liite framme på halsen bara) och tycker inte om att vara kall, och har bara 100 g utetäcke, naken inne.

Jag har typ samma täcken ner till ca -10, (200-100 resp. 100), blir det kallare än så kan tjockare åka fram. Idag såg det ut att bli runt -12, så hästarna fick lite extra på sig.

Jag tror din klarar sig fint med sitt 100 g ner till -10 iallafall, men det beror ju också på förutsättningarna (hur hagen ser ut, tillgång till foder, ev. kompisar i hagen osv) är. Min lilla skulle t.ex. få vara naken i mycket större utsträckning (även vid rätt många minusgrader) om hagen erbjöd bra vindskydd och fri tillgång på grovfoder.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
679
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 424
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 362
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp