Isolerat + någon typ av uppvärmning, i min värld. Om inte vattenkopparna ska frysa när det är -20 ute och hästarna är i hagen 8-12 timmar kan det behövas.
I de stall jag har haft häst i, har hästarna fått kortare dagar ute när temperaturen ute är 20-30 minus. För att vattnet inte ska frysa, men då handlar det om max en vecka om året det varit så kallt.
 
Vad jobbigt, isolering är fina grejer :D

Håller med.

Vi har i olika stall genom åren haft endera permanenta installerade värmefläktar alternativt mobil brandgodkänd värmefläkt vid behov för att hindra att vattnet fryser.

Bägge systemen är bra och enkla i det att de ställs in så att de bara går igång när tempen går under noll.

Värmeslinga i vattenledningarna är även det en bra grej att ha .

Att tex ha upplägg att hästarna måste stå inne för att värma upp stallet så att vattnet inte fryser som en del har, tycker jag är förkastligt ur djurens välmående sett att de ska behöva stå inne pga det.

@fio sen finns det ju massor med moderna anläggningar som har rent statiskt uppvärmda stall runt 10+ . Det är ju dock till för människornas komfort i främsta hand.
 
Senast ändrad:
Att tex ha upplägg att hästarna måste stå inne för att värma upp stallet så att vattnet inte fryser som en del har, tycker jag är förkastligt ur djurens välmående sett att de ska behöva stå inne pga det.

Nej så har vi inte. Vattenkopparna stängs av så har vi bara hinkar under den tiden. Jag har ju det ändå så det blir ingen skillnad för min del.
Vi har ju liksom uppvärmda rum i stallet naturligtvis så vatten finns ju där, är bara vattenkopparna som stängs av.
 
Nej så har vi inte. Vattenkopparna stängs av så har vi bara hinkar under den tiden. Jag har ju det ändå så det blir ingen skillnad för min del.
Vi har ju liksom uppvärmda rum i stallet naturligtvis så vatten finns ju där, är bara vattenkopparna som stängs av.

Nä jag svarade inte dig ang detta, det var ju andra i tråden som redovisat det, samt jag känner till många stall där hästarna får agera värme och stå inne för att vattnet inte ska frysa.

Däremot skrev du ju iof att vattnet fryser även i hinkarna då ni kan få -7 som jag fattade det? Det hade jag tyckt varit jobbigt och bekymmersamt även om det bara handlar om några dagar/veckor osv .
 
Nä jag svarade inte dig ang detta, det var ju andra i tråden som redovisat det, samt jag känner till många stall där hästarna får agera värme och stå inne för att vattnet inte ska frysa.

Däremot skrev du ju iof att vattnet fryser även i hinkarna då ni kan få -7 som jag fattade det? Det hade jag tyckt varit jobbigt och bekymmersamt även om det bara handlar om några dagar/veckor osv .

Ja det kan dom göra. Kanske mest när hästarna är ute men det bottenfryser inte utan hästarna kan göra sönder isen utan problem.
 
Ja det kan dom göra. Kanske mest när hästarna är ute men det bottenfryser inte utan hästarna kan göra sönder isen utan problem.

Jag hade inte velat ha det så. Viktigt att hästarna dricker mycket och det gör de inte alltid om det är isigt vatten och de måste slå sönder is för att dricka .
 
Jag hade inte velat ha det så. Viktigt att hästarna dricker mycket och det gör de inte alltid om det är isigt vatten och de måste slå sönder is för att dricka .

Tur du inte bor här då! Men slå sönder är ju en ganska stor överdrift dock. Dom behöver bara trycka ner mulen.
 
Däremot skrev du ju iof att vattnet fryser även i hinkarna då ni kan få -7 som jag fattade det? Det hade jag tyckt varit jobbigt och bekymmersamt även om det bara handlar om några dagar/veckor osv .

Jag har det som @fio , kallstall, och öppet rakt igenom ( 2 dörrar) så hos mig fryser vattnet. Då byter jag ut och har baljor och på kvällen när hästar tas in så får de ljummet vatten och det står sig till morgonen även om det är minus i stallet.
Samma med baljor ute, de är uppfyllda och fryser till men varje morgon häller jag i hett vatten på samma ställe, då blir det en grop i isen som inte fryser utan hålls öppen av hetvattnet varje morgon och så stoppar de ner mulen i det hålet o dricker.
Funkar superbra, nu har jag förvisso byggt en ny ligghall med plan till hästarna och där är meningen att det ska vara någon form av elvattenkopp(ar).
 
Så intressant med isolerat/oisolerat :D Bott på västkusten och Skåne, enbart oisolerade stall. Väggarna kanske är av isolerblock men sedan englasfönster, en vanlig dörr utan tätning och som mest plåttak med träspont under bara.

Lösning för vattnet så det inte fryser i kran o avlopp samt hinkar/värmebaljor till hästarna. Är ju sällan det ens är minus i sträck men visst är det lite omständligt just då.
 
Man kan fodra mer grovfoder vid kallare temperaturer.Märks tex i lösdriften hur mer foder det går åt vid speciellt fuktigt vått väder.Vi har minus nu 0 till -7 ca alla våra går utan täcken utom en med tunt regntäcke och då är majoriteten "känsliga" fullblod 😉❄️🐎
 
Det där med uppvärmt stall , vad är det? Värmeslingor i golvet, värmeutblås, värmefläktar eller element eller vad har man? Jag har aldrig stått i ett uppvärmt stall. På västkusten behövs inte det men förstår om man har det i norr

Tillskottsvärme i någon form. Vanligast är nog fläktar. Förra stallet hade fläktar samt på vintern eldade ägaren i pannan och element osv blev varma av det (vattenburen värme). Höll ca 10 grader hela vintern.
 
Så intressant med isolerat/oisolerat :D Bott på västkusten och Skåne, enbart oisolerade stall. Väggarna kanske är av isolerblock men sedan englasfönster, en vanlig dörr utan tätning och som mest plåttak med träspont under bara.

Lösning för vattnet så det inte fryser i kran o avlopp samt hinkar/värmebaljor till hästarna. Är ju sällan det ens är minus i sträck men visst är det lite omständligt just då.


Ja jag började undra om jag missförstått det här med oisolerade stall eftersom flera inte ens sett det 🤔
 
På tal om täcke. Min lösdrifthäst har haft mellan 50-100g (100g vid kallare än -17 typ ). Norrland, så vi har riktig vinter. Varit konvalescent så inte blivit svettig vid ridning mer än enstaka tillfällen.
Rakade henne idag. Värmeutslag på flera ställen, i min värld känns det omöjligt, men hon har fått det förr. Ingen mer än jag, som äger en hopphäst här uppe har nog använt så lite täcken som jag har gjort, ändå får min häst värmeutslag. Så det är extremt individuellt. Nu när hon är rakad, lämnat ryggen, det är -2,5 så ska hon få ha 100g.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 341
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp