Nämen precis, dygnet har ju 24 timmar, men när det kommer till täcken fokuserar vi enbart på de timmar hästen är ute. Då spelar det ju mindre roll om det är 200 eller 300 gram. Men sen då? Om hästen ägnar mer än hälften av dygnets timmar i stall. Hur ska den vara klädd då?

Man undrar ju lite dessutom varför så många hobbyryttare på rutin helklipper sina hästar när de samtidigt ska gå ute jättemycket i hagen och är jättefrusna 😳
 
Man undrar ju lite dessutom varför så många hobbyryttare på rutin helklipper sina hästar när de samtidigt ska gå ute jättemycket i hagen och är jättefrusna 😳
Det är för att man köpt ett nytt HW-täcke på rea och annars får man inte använda det! :D
Nä, man kan verkligen undra.
 
En av mina är otäckade jämt, en shettis. En är otäckad nu, när det är uppehåll, relativt lite blåst och max en -7 grader. Blir det under -10 ungefär och/eller mycket snö/blåst får hon 100 g täcke (lättfödd och idag fet, P.R.E) och den sista har täcke året om med undantag för ca maj-augusti pga endel krämpor som pålagringar här o var som mår bättre med en lagom varm kropp. Dessutom klipps hon pga lätt att få regnskållor, oavsett täcke eller ej. 100 g har hon nu men får 370 g vid hårdare väder.
 
Man undrar ju lite dessutom varför så många hobbyryttare på rutin helklipper sina hästar när de samtidigt ska gå ute jättemycket i hagen och är jättefrusna 😳
Många av dem vet nog inte särskilt mycket om hur hästar fungerar. Det tenderar nämligen vara många av detsamma som inte fodrar i hagen.
 
Man undrar ju lite dessutom varför så många hobbyryttare på rutin helklipper sina hästar när de samtidigt ska gå ute jättemycket i hagen och är jättefrusna 😳
Det är för att man köpt ett nytt HW-täcke på rea och annars får man inte använda det! :D
Nä, man kan verkligen undra.
Övertygad om att mer än hälften gör det av estetiska skäl.
Nej det är för att man lite slarvigt står och pratar med någon medan man klipper och av bristande uppmärksamhet råkar låta saxen vandra iväg... :o :banghead:
 
Detta tänkte jag också på när jag var inackorderad med 6h utevistelse. Varför klä hästen för morgontemperatur höst/vår när den en-två timmar senare kommer svettas ihjäl. För att inte tala om resten av dygnet när det blir 10-15 grader inne i stallet.

Nu bor de på lösdrift så lite mindre känsligt med "varma täcken" för oss nu.

Vad har du stått i för stall som lyckas få 10-15 grader inne? Vårt stall håller max ett par grader varmare än ute.
 
Vad har du stått i för stall som lyckas få 10-15 grader inne? Vårt stall håller max ett par grader varmare än ute.

Ett vanligt uppvärmt stall förmodligen. Mitt värms till 5-8 plusgrader för att vara trevligt för mig (hästarna går på lösdrift).

Angående ursprungsfrågan bytte jag igår till ett täcke med 300g foder, det var -27. Idag är det 17 grader varmare så jag kommer att byta till det vanliga täcket med 100g foder. Detta på hästen med klen vinterpäls, de andra går utan.
 
Ett vanligt uppvärmt stall förmodligen. Mitt värms till 5-8 plusgrader för att vara trevligt för mig (hästarna går på lösdrift).

Angående ursprungsfrågan bytte jag igår till ett täcke med 300g foder, det var -27. Idag är det 17 grader varmare så jag kommer att byta till det vanliga täcket med 100g foder. Detta på hästen med klen vinterpäls, de andra går utan.

Det där med uppvärmt stall , vad är det? Värmeslingor i golvet, värmeutblås, värmefläktar eller element eller vad har man? Jag har aldrig stått i ett uppvärmt stall. På västkusten behövs inte det men förstår om man har det i norr
 
Det där med uppvärmt stall , vad är det? Värmeslingor i golvet, värmeutblås, värmefläktar eller element eller vad har man? Jag har aldrig stått i ett uppvärmt stall. På västkusten behövs inte det men förstår om man har det i norr

Fläktar är rätt vanligt, olika typer av element också. Jag har element i sadelkamnare och toalett, dörrarna står öppna till själva stalldelen så att även den värms upp. Värmeslinga i vatten- och avlopp för säkerhets skull.
 
  • Gilla
Reactions: fio
Det där med uppvärmt stall , vad är det? Värmeslingor i golvet, värmeutblås, värmefläktar eller element eller vad har man? Jag har aldrig stått i ett uppvärmt stall. På västkusten behövs inte det men förstår om man har det i norr
Isolerat i min värld. Plus nån sorts ventilation istället för öppna fönster eller dörrar. En människa motsvarar ungefär ett litet element på 75W, en häst borde bli minst det tredubbla. Så själva värmekällan blir hästarna.
 
Isolerat + någon typ av uppvärmning, i min värld. Om inte vattenkopparna ska frysa när det är -20 ute och hästarna är i hagen 8-12 timmar kan det behövas.
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
664
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Ännu en sommar närmar sig och min lägenhet är varm. Det har i vår varit upp till 23-24˚ fast elementet är av. Har haft 23˚ i några...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 342
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp