Q

QueenChaos

1. Min hyrhästs ägare tycker inte att hon ska ha täcke på sig över vintern! Hon är en ponny, 13år, och inte rakad.
Är detta fel eller ej?
2. Är det bra att ha ridtäcke på hästen även om den inte är rakad eller gör det ingen nytta då?

Tack på förhand om nån vill svara mig!!!!!!

:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Då sätter hon nog ganska mycket päls och kommer troligen inte att behöva ländtäcke.
Tycker dock att det är lite knasigt att inte låta dig bestämma eftersom det är du som ska rykta hästen...
 
Om hon får mkt päls så behövs säkert inget täcke mestadels av vintern. MEN, frågan är ju om hon ska stå på stall och så. Sedan tycker jag att det kan vara bra om u har ett tunnare regn/vindskyddstäcke att ha de dagarna då de blåser isvindar.. Ren kyla klarar hästarna bättre än dessa ilande vindar som gör luften ännu kallare..!

Så ett tunnare täcke de värsta dagarna, och ett ulltäcke ifall det behövs ett tjockare täcke någon dag.. samt att du kan lägga på det efter ridning om hästen blivit svettig.

Ridtäcke kan du givetvis ha om du vill. :smirk:
 
Jojo det tycker jag med men det är 2-3 andra som hyr henne också!
Men ibland står ponnyna ute i SPÖregnet och det kan ju inte va så skönt.. Ägaren bryr sig inte specc mycket om ponnyerna så jag ska börja göra lite som jag tycker iaf.
Tack för svar :)
 
Jo hon står i stall över nätterna hela vintern!
Men du har absolut rätt..!!!!

tack för svar :)
 
Jag tycker att du ändå ska fråga ägaren ordentligt innan du börjar lägga på täcken osv, även om det verkar som om hon inte bryr sig om hästarna. Vad är det för slags ponny? Hur blir hennes vinterpäls? Våra ponnyer, shettisar och russ, får tjock och tät päls på vintern och det skulle aldrig falla mej in att lägga på täcke på dem! Undantag skulle kunna vara efter ridning om hästen är väldigt svettig, då kunde det kanske vara lämpligt med ett stalltäcke i ull eftersom ullen både släpper igenom fukten och dessutom värmer även om den är blöt. Dock är det inte så bra att lägga på tjockare täcken tex vintertäcke och sen släppa ut hästen i hagen eftersom täcket kommer att bli blött av svetten och sen ligga och kyla hästen.
Själv tycker jag inte att man ska klä på hästen mer saker än man verkligen behöver. Vet att en del tycker att det är snyggt och att det liksom är nåt slags bevis på att man verkligen bryr sig om sin häst men jag tycker att man verkligen bryr sig om sin häst om man inte klär på den saker den inte behöver. Täcken tex innebär ju alltid en viss skaderisk, tex om hästen brallar i hagen och nåt spänne går upp kan den få täcket runt benen osv...
Jag skulle själv inte vilja att min hästskötare började täcka hästen utan min vetskap. Därmed inte sagt att jag inte skulle säga ja till detta om jag tyckte att det var behövligt.

Lycka till! /Fifi
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
244
Senast: Ponylove
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 818
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej, har ett litet bekymmer som jag försökt att lösa. Min d-ponny trycker rumpan mot bakbommen när man kör transport så hon får sår...
Svar
9
· Visningar
413
Senast: misswilma
·
Hästvård Hej! Jag har tänkt ta upp ridningen igen efter flera flera års uppehåll men känner att jag kommit av mig väldigt mycket vad gäller både...
Svar
9
· Visningar
734
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp