Täcken, hur får man dem att hålla?

SiZo

Trådstartare
Jag vet ju att rambo är det mest hållbara... Men vad gör man då när rambotäckena massakeras gång på gång? Det börjar bli lite tröstlöst. Två täcken och det ena var helt 2 dagar tror jag.

Bortsett från att byta stallplats, vad kan man göra? Några tips?
 
Jag vet ju att rambo är det mest hållbara... Men vad gör man då när rambotäckena massakeras gång på gång? Det börjar bli lite tröstlöst. Två täcken och det ena var helt 2 dagar tror jag.

Bortsett från att byta stallplats, vad kan man göra? Några tips?
Beror lite på hur de går sönder? Är det dragkamp med hagkompisar kan det vara värt att investera i riktigt äcklig anti-bit och pensla på :)
Vet att vissa lägger på ett skruttigare täcke ovanpå som får ta de värsta smällarna, men det tycker jag blir alldeles för klumpigt.
 
Beror lite på hur de går sönder? Är det dragkamp med hagkompisar kan det vara värt att investera i riktigt äcklig anti-bit och pensla på :)
Vet att vissa lägger på ett skruttigare täcke ovanpå som får ta de värsta smällarna, men det tycker jag blir alldeles för klumpigt.
Bak vid höftknölen på båda sidor. Lite på sidan längre fram med, men där är det inte 30-45 cm långa revor iaf. Det är nog inte bus som är problemet tyvärr.
 
Bak vid höftknölen på båda sidor. Lite på sidan längre fram med, men där är det inte 30-45 cm långa revor iaf. Det är nog inte bus som är problemet tyvärr.
Om det är pålle själv som gnider sig mot träd/väggar kanske det är något som stör? För varm så det kliar? Pälsätare? Passform som inte är ultimat?
Jag skulle testa annan modell av täcke och se om det blev skillnad i såna fall 😊
 
Dumma kompisar. Jag har aldrig sett henne bita i täcket själv.
Kan du separera henne från de som biter henne och bara ha henne med någon snäll? Känns ju inte trevligt för henne att ha kompisar som är elaka heller.

Annars finns det väl något äckligt klet att kleta på, beckolja har jag för mig ska smaka (och lukta) riktigt illa. Det färgar dock av sig lite också.
 
Kan du separera henne från de som biter henne och bara ha henne med någon snäll? Känns ju inte trevligt för henne att ha kompisar som är elaka heller.

Annars finns det väl något äckligt klet att kleta på, beckolja har jag för mig ska smaka (och lukta) riktigt illa. Det färgar dock av sig lite också.
Det är tyvärr inte en lösning just nu. Jag letar ny stallplats till våren men det är knepigt att hitta något vettigt tyvärr.
 
Jag har problem med att min häst har blivit tuggleksak åt en understimulerad ettåring. Hon verkar skita i antibit trots att täcke (och ponnyn) är dränkt i det. Vette tusan vad jag ska ha på för något.
 
Min ponny brukade få sina täcken förstörda på löpande band och det enda som hjälpte var att den andra hästens ägare motionerade sin ordentligt. Provade riktigt stinkande anti-bit men dels gjorde det inte så stor skillnad och dels visade ponnyn att han inte uppskattade att gå runt med lukten heller. Bytte sen stall.
 
Går hon tillsammans med valackar? Om det är trasigt bak vid höftknölar så kan det vara att en häst hoppar på för att betäcka.
Det finns en valack i hagen, men jag har inte ser några sådana tendenser när jag har varit där. Inte stallägaren heller. Jag vet av erfarenhet att hon skulle ta det på största allvar. Och man ser bitmärkena rätt tydligt längre fram på sidan med.
 
Haklapp på hästen som bits.
Blir det inte knepigt för den att äta då? Hur ser dessa haklappar ut? Aldrig hört talas om ens.

Jag hade krävt egen hage, skulle aldrig låta min häst gå med hästar som är dumma. Det går ju att stängsla av en bit av hagen om det inte finns fler hagar att tillgå.
Jo visst. Men det blir knepigt med ligghallen då. Plus att hon slutar äta om hon går ensam.
 
Anti-bit som man kletar på.

Har 3 hästar varav de ena unghästen förstör allas + sitt egna täcke men nu börjar jag få bukt med det pga av anti-bit

Denna är det jag använder och får klena på ofta i början lite här och där.

5125-1500x1500.jpg
 
Finns spray på djurbutik som luktar bäver som funkar! Det är svårt att få bort sen men om täckena ändå går sönder hade jag tagit det, o bara bak på täcket. Sparyas på utomhus för de luktar illa o speciellt direkt efter man sprayat på det
synergy-labs-anti-bit-fooey-ultrabitter-spray-236-ml.jpg
 
Finns spray på djurbutik som luktar bäver som funkar! Det är svårt att få bort sen men om täckena ändå går sönder hade jag tagit det, o bara bak på täcket. Sparyas på utomhus för de luktar illa o speciellt direkt efter man sprayat på det
Visa bifogad fil 82148
Bak är inte problemet, utan det är i midjehöjd.
Pratat med stallägaren och hon ska hålla koll om det sker några betäckningar, men hon har inte hellre sett några sådana tendenser. Ska limma ihop täckena ikväll tänkte jag, så hoppas jag att de håller några dagar till.

Billigt regntäcke med antibit utanpå kanske kan vara något annars. Men tyvärr så går även insidan sönder när dessa saker händer så jag vet inte om det skulle hjälpa riktigt. Men lite kan det nog skydda iaf.
 
Min unghäst tuggar täcken på det viset. Han leker. Han är inte dum som i elak.
Klättrar inte.

Rhinot tog han tag i i uppepå/på sidan och fick upp ett minihål. Tjoff var det annat än ett pyttehål trasigt.. När han väl fick loss en bit var det ju bara att dra lite varstans 🙃
Kastade fyra täcken med denier över 1200 förra året...
Nu har jag hästarna hemma, bara mina egna och jag håller hästarna utan täcke numera, så nu är det lugnt 🙄

Har testat de mesta utom haklapp. Grisspray ska ju vara effektivt också och det har jag iofs inte hunnit testa. Finns på granngården.
 

Bifogade filer

  • 63FC2595-241F-4D57-81B6-4A6B74A6A81D.jpeg
    63FC2595-241F-4D57-81B6-4A6B74A6A81D.jpeg
    372,8 KB · Visningar: 77

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 257
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 450
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
738
Senast: MiaMia
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
572
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp