Täcken, hur får man dem att hålla?

Bak är inte problemet, utan det är i midjehöjd.
Pratat med stallägaren och hon ska hålla koll om det sker några betäckningar, men hon har inte hellre sett några sådana tendenser. Ska limma ihop täckena ikväll tänkte jag, så hoppas jag att de håller några dagar till.

Billigt regntäcke med antibit utanpå kanske kan vara något annars. Men tyvärr så går även insidan sönder när dessa saker händer så jag vet inte om det skulle hjälpa riktigt. Men lite kan det nog skydda iaf.

Ja jag köpte billiga på hööks och sen spraya med det där :) sen bet hagkompisen i täcket nån gång bara o sluta sen
 
Min gamla häst fick sådana hål på sina täcken och jag fattade inte varför. En dag såg jag henne stå under ett träd och klia sig mot en gren som hängde ner, och då förstod jag hur hon hade sönder täckena.

Det enda som hjälpte då var ett extra tjock täcke från Horseware.
 
Min gamla häst fick sådana hål på sina täcken och jag fattade inte varför. En dag såg jag henne stå under ett träd och klia sig mot en gren som hängde ner, och då förstod jag hur hon hade sönder täckena.

Det enda som hjälpte då var ett extra tjock täcke från Horseware.
Som sagt så är detta horseware, rambo, deras mest slitstarka modell. Och det är stoooora hål. Tror inte att det beror på att hon kliar sig. För det borde täckena hållt för tycker jag.



Planen är att byta stallplats till våren eller hösten till något som ligger närmare, men det är lite knepigt att hitta något med bra läge, till hyffsat pris, gärna lösdrift om inte stallägaren tar samtliga pass (mycket integritet i damen och det är inte alla som får röra vid henne!) och gärna fri tillgång till grovfoder då hon äter lååångsamt. Kollar runt konstant trots att jag inte har planer att flytta nu, och det verkar inte finnas något riktigt.
 
Jag har aldrig varit med om att ston biter sönder täcken på det sättet.
Min valack går med andra busiga, unga,valacker och det blir små hål i Rambot men aldrig stora revor.
Jag misstänker starkt att valacken klättrar på henne när ni inte ser och river sönder täckena över höfterna när han ska ner. Bitmärkena längre fram är troligen från när han uppvaktar henne.

Om svindyra täcken går sönder på löpande band skulle jag nog haft henne naken tills jag kunde hitta ny stallplats.
 
Jag har aldrig varit med om att ston biter sönder täcken på det sättet.
Min valack går med andra busiga, unga,valacker och det blir små hål i Rambot men aldrig stora revor.
Jag misstänker starkt att valacken klättrar på henne när ni inte ser och river sönder täckena över höfterna när han ska ner. Bitmärkena längre fram är troligen från när han uppvaktar henne.

Om svindyra täcken går sönder på löpande band skulle jag nog haft henne naken tills jag kunde hitta ny stallplats.
Jag hade jättegärna haft henne naken, men tyvärr så har hon visat sig vara en riktig fryslort.

Jag ska prova någon dag när jag har möjlighet att vara några timmar i stallet och titta till henne för att se om hon klarar sig utan. Hon är import som är född i Italien så hennes kropp är nog inte riktigt van vid våra temperaturer. Lägg därtill att hon är rätt tunn efter transporten och att hon dessutom inte trivdes alls på förra stället... Så det finns liksom inget att ta av riktigt.

Men ja, det känns spontant som att han klättrar. Framförallt som svansremmen på rambot var av sist. Det krävs enorm kraft för att det ska hända. Men ingen har sett något, så det är lite klurigt. Det känns samtidigt inte som att täckena borde gå sönder av klättrande? Han är barfota så det känns som att det borde hålla? Men vad vet jag, betäckning med täcke på är inget jag har provat.
 
Tabasco på täcket så biter dom andra inte i det längre. Antibit fungerar bara på vissa, andra slickar i sig det som om det vore godis.....
 
Jag hade jättegärna haft henne naken, men tyvärr så har hon visat sig vara en riktig fryslort.

Jag ska prova någon dag när jag har möjlighet att vara några timmar i stallet och titta till henne för att se om hon klarar sig utan. Hon är import som är född i Italien så hennes kropp är nog inte riktigt van vid våra temperaturer. Lägg därtill att hon är rätt tunn efter transporten och att hon dessutom inte trivdes alls på förra stället... Så det finns liksom inget att ta av riktigt.

Men ja, det känns spontant som att han klättrar. Framförallt som svansremmen på rambot var av sist. Det krävs enorm kraft för att det ska hända. Men ingen har sett något, så det är lite klurigt. Det känns samtidigt inte som att täckena borde gå sönder av klättrande? Han är barfota så det känns som att det borde hålla? Men vad vet jag, betäckning med täcke på är inget jag har provat.
Fy vad drygt med trasiga täcken. Men om det finns en valack som klättrar så är det väl ett problem i sig som inte löses av att ta av täcket på din häst? Jag hade nog lagt lite tid på att spana på hästarna i hagen för att se med egna ögon vad som händer.
 
Fy vad drygt med trasiga täcken. Men om det finns en valack som klättrar så är det väl ett problem i sig som inte löses av att ta av täcket på din häst? Jag hade nog lagt lite tid på att spana på hästarna i hagen för att se med egna ögon vad som händer.
Jo absolut. Klättrar valacken så kommer han sägas upp omedelbums. Fördelen med att ha en stallansvarig som själv har ston som ska betäckas och absolut inte får bli smutsiga invändigt. Men då ska man ju veta det med. Lite fel årstid att spana på dem men vi ska hålla gemensam koll.
 
@SiZo Har ni sett i vilka sammanhang hagkompisen bits? Tänker om de konkurrerar om plats vid maten/vattnet, eller om det är personkemin som inte funkar. Får din häst vara med i gruppen?

Vi har unghästar och de drar sönder täcken vad man än gör, men bland de andra hästarna blev det lugnare när vi ordnade utfodringsplats där de inte behövde stå ihop och äta, och en mer öppen yta runt dricksvattnet. Sen upplever jag att täcket kan göra att hästen som blir biten på kan bli ännu mer "i vägen" för den som biter, eftersom de kan strunta i betten om de bara tar i täcket. Beroende på hur illa det är med bitandet hade jag försökt få igenom att bitaren ska ha haklapp—det lider den inte av, men det besparar kompisen.
 
@SiZo Har ni sett i vilka sammanhang hagkompisen bits? Tänker om de konkurrerar om plats vid maten/vattnet, eller om det är personkemin som inte funkar. Får din häst vara med i gruppen?

Vi har unghästar och de drar sönder täcken vad man än gör, men bland de andra hästarna blev det lugnare när vi ordnade utfodringsplats där de inte behövde stå ihop och äta, och en mer öppen yta runt dricksvattnet. Sen upplever jag att täcket kan göra att hästen som blir biten på kan bli ännu mer "i vägen" för den som biter, eftersom de kan strunta i betten om de bara tar i täcket. Beroende på hur illa det är med bitandet hade jag försökt få igenom att bitaren ska ha haklapp—det lider den inte av, men det besparar kompisen.
Nej så allvarliga bett har jag aldrig lyckats se. Ena hästen är en grinig tant, osäker och dominant så vi letar efter någon mer lämplig ledare för att få ihop flocken bättre. Hon får äta och allt det där men väljer ibland att vara för sig själv eftersom tanten är lite lynnig, dräktig nu också så jag gissar att humöret svajjar lite. Min är ranglåg och aktar sig duktigt så vitt jag vet. Utom när jag är i hagen för då vet min att den andra inte får göra något. Så det är väl på sätt och vis bara en tidsfråga innan min blir högre än den osäkra, men eftersom min bara är tre så dröjer det nog några år till. Men på sikt blir hon nog ranghög skulle jag gissa. Så det är skönt att det här täckesproblemet kanske bara är ett problem några år iaf.
 
Jag hade jättegärna haft henne naken, men tyvärr så har hon visat sig vara en riktig fryslort.

Jag ska prova någon dag när jag har möjlighet att vara några timmar i stallet och titta till henne för att se om hon klarar sig utan. Hon är import som är född i Italien så hennes kropp är nog inte riktigt van vid våra temperaturer. Lägg därtill att hon är rätt tunn efter transporten och att hon dessutom inte trivdes alls på förra stället... Så det finns liksom inget att ta av riktigt.

Men ja, det känns spontant som att han klättrar. Framförallt som svansremmen på rambot var av sist. Det krävs enorm kraft för att det ska hända. Men ingen har sett något, så det är lite klurigt. Det känns samtidigt inte som att täckena borde gå sönder av klättrande? Han är barfota så det känns som att det borde hålla? Men vad vet jag, betäckning med täcke på är inget jag har provat.
De kan ju bitas när de klättrar också, kan vara en kombo.
 
Jo absolut. Klättrar valacken så kommer han sägas upp omedelbums. Fördelen med att ha en stallansvarig som själv har ston som ska betäckas och absolut inte får bli smutsiga invändigt. Men då ska man ju veta det med. Lite fel årstid att spana på dem men vi ska hålla gemensam koll.
Personligen tycker jag väl det är konstigt att man har ston som ska betäckas ihop med valacker, för i princip alla valacker klättrar (om stona tillåter). Man ser det extremt sällan ändå. Folk som har hästar på fribetäckning får ju sitta och vaka i nivå med fölvak för att faktiskt se att stona betäcks, och då gäller det hingstar som går med brunstiga ston under betäckningssäsong. Så man ska absolut inte tro att valacker inte klättrar bara för att man inte ser det.

Bitmärken är inget konstigt i kombination heller, de nafsar ju både vid uppvaktning och inte sällan biter de tag framme vid manken då de klättrar. Så jag tycker också det låter som typiska såna skador.
 
Personligen tycker jag väl det är konstigt att man har ston som ska betäckas ihop med valacker, för i princip alla valacker klättrar (om stona tillåter). Man ser det extremt sällan ändå. Folk som har hästar på fribetäckning får ju sitta och vaka i nivå med fölvak för att faktiskt se att stona betäcks, och då gäller det hingstar som går med brunstiga ston under betäckningssäsong. Så man ska absolut inte tro att valacker inte klättrar bara för att man inte ser det.

Bitmärken är inget konstigt i kombination heller, de nafsar ju både vid uppvaktning och inte sällan biter de tag framme vid manken då de klättrar. Så jag tycker också det låter som typiska såna skador.
Aldrig hört talas om att i princip alla valacker skulle klättra. Har du någon källa på det? Jag har själv haft flera valacker som aldrig haft någon tendens.

Nu är det som det är. När man är inhackorderad så kan man inte bestämma allt själv.
 
Aldrig hört talas om att i princip alla valacker skulle klättra. Har du någon källa på det? Jag har själv haft flera valacker som aldrig haft någon tendens.

Nu är det som det är. När man är inhackorderad så kan man inte bestämma allt själv.
Bara egen och andras erfarenhet av blandflockar. Dock hänger det sällan på valacken utan på stoet. Om stoet brunstar och ställer upp sig är det få valacker som tackar nej.

Gällande avelsston med valacker syftade jag främst på stallägaren. :) Men personligen vill jag inte ha blandflockar alls pga den ökade skaderisken, men det beror ju mycket på mängden hästar också.
 
Vi hade en klättrande vallack för ett par år sedan.. Han slakta sönder stoets horseware täcke hon hade haft i flera år på mindre en 5 minuter .. De var bara remsor kvar av täcket på mitten.. Han åkte ut ur den hagen omgående. Tydligen fortsatte han med de här beteendet efter han såldes men råkade träffa på ett sto som inte uppskattade beteendet och fick rejält med spö och såg mindre vacker ut efteråt. Hade talat om att han inte kunde gå med ston 🙃
 
Bara egen och andras erfarenhet av blandflockar. Dock hänger det sällan på valacken utan på stoet. Om stoet brunstar och ställer upp sig är det få valacker som tackar nej.

Gällande avelsston med valacker syftade jag främst på stallägaren. :) Men personligen vill jag inte ha blandflockar alls pga den ökade skaderisken, men det beror ju mycket på mängden hästar också.
Ja hade jag kunnat välja så hade jag helt klart valt en stoflock.
Jag är rätt säker på att det är klättrande det är frågan om. Jag har svårt att se att svansremmen skulle gått sönder på något annat sätt. Men utan att komma på valacken med beteendet så är det svårt att göra något.

Stallet ligger lite off och hade den ansvariga kunnat välja bland intresserade lite mer så hade det nog bara varit ston.
 
Antibitkräm (Crib-Halt) att pensla på täcket på utsatta ställen.
Kladdigt, sitter kvar trots regn. Pensla på med några veckors mellanrum brukar räcka och både avskräcker lek och huggande när de fått smaka på det några gånger.

Något annat som kan avleda lite är att kasta ut tygremsor i hagen de kan ha dragkamp med om det är lek som gör det.
 
Min uppfattning efter att ha haft valack i 8 år är också att alla valacker klättrar ibland. Det handlar inte bara om hans eget intresse utan stonas inställning och även flockdynamik.

I en grupp fanns en ranglåg valack som inte ens tittade på stona när min egen var i hagen, men när jag tog in min så blev den andra som en galen kåtbock på ett specifikt sto.

Om du planerar en span-insats för att samla bevis så skulle jag testa att ta in det ranghöga stoet. Det är mycket möjligt att hon håller ordning på valacken.

Numer vägrar även jag blandflock, det är inte värt det.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Som jag skrev i förhållandetråden har jag friat ❤. Jag hade sen många år sen två bilder sparade på ringar jag ville ha om det skulle bli...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 087
IT & mobiler Jag söker tipps på hållbar laddkabel (2 meter) till IPhone. Nu vet jag inte om jag haft extrem otur, eller om jag misshandlat...
2
Svar
37
· Visningar
1 426
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Var har energin tagit vägen? Det känns som om jag bara sover och sover. Vissa dagar sover jag nästan 20 timmar och har ändå inga problem...
Svar
7
· Visningar
701
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
7
· Visningar
216
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp