Täcken i hage med hästar som bits?

chippen86

Trådstartare
Sitter och funderar lite fram och tillbaka. Har mina hästar hemma på gården och de går i lösdrift tillsammans. Har en dam som är lite argbigga och kan tugga lite på sina kompisar om de kommer för nära när de står och äter. Hon tar tag i täckena deras och sliter. Den häst vars täcken stryker mest illa, är damen som bara vrider på skallen och tittar på argbiggan, när "argis" biter tag i täcket och drar. Hennes täcken blir slarvsylta bara på några dagar...
I och med detta är det en strykande åtgång på täcken. Det enda täcket som hittills hållit någon längre tid är Horsewares Rambo-täcken. Till slut blir det hål även i dem, men det blir små, små hål och det är mer som att tyget rimskas upp. Dock blir det inte som de flesta andra märken (inklusive Horsewares andra modeller Rhino och Amigo), där täckena blir alldeles sönderslitna efter bara två/tre dagar.
Har i alla fall kommit fram till att det som mest troligt blir det billigaste för min plånbok, är att ha ett Rambo regntäcke (ofodrat) som "skydd" ovanpå de andra täckena. Har köpt ett sånt och det har nu hållit i tre månader. Det har blivit lite märken i det och en och annan "ruga", men det upprätthåller fortfarande sin funktion och håller tätt.
Har provat lite olika varianter med fodring under då. Dels provat liner och även Amigo stalltäcke under, liksom något från Hansbo. Alla dessa har varit trasiga efter några dagar, trots att Rambo-täcket ovanpå fortfarande är helt. Det senaste testet är ett Rambo newmarket stalltäcke och hittills har det hållit (har legat på i 3-4 dagar). Misstänker dock att det inte kommer att dröja länge förrän det är hål även i detta...
Så till min fundering. Finns det någon/några som har en liknande situation och hur har ni löst det då?
Sedan funderade jag på om det kanske skulle hålla bättre om man tog ett vanligt vintertäcke av någon sort under Rambotäcket? I och med att yttertyget på vintertäcket är lite kraftigare? Eller blir det bara enormt otympligt? Någon som provat?
Om det är någon som funderar på varför jag inte köper fodrade Rambotäcken, så är det helt enkelt så att går det sönder, måste jag köpa helt nytt fodrat täcke. Jag tror att det blir billigare om jag bara behöver byta "skalet" och kunna behålla fodringen. Är ni med på hur jag menar? Speciellt med tanke på hur otroligt dyra de fodrade Rambotäckena är...
Man måste försöka tänka smart här, för annars kostar det riktigt, riktigt mycket pengar...
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Intressant, jag har tyvärr inga svar, men vill också veta.

Har liknande situation men med ett gäng pojkar som inte har något elakt i sina bett, men bara älskar att bita och leka.

Jag har klarat mig ganska bra med mina Horseware. Ett 200 gr Amigo 1200D, det är ganska rispigt nu och något småhål, men ingen reva (mer än på insidan), än så länge.
Har klarat mitt Rambo Supreme 200 gr än så länge.
Men igår rök svanslappen på mitt Rambo Wug 370 gr. :mad:
Och hittade inte lappen, annars hade jag tänkt sy på den igen.
Mitt Rambo Optimo har jag lagt undan :angel:


Men det finns ju massa antibitmedel, någon som har erfarenhet av det?
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Jag har tyvärr en sådan subba som strimlar täcke på löpande band, hittade den perfekta lösningen och det var en sådan plast haklapp i hårdplast som sticker ut som en skål för underkäken egentligen är de ju till för hästar som dödar sina egna täcken eller bandage men funkade perfekt även mot att bita kompisen då skålen stötte emot så att hon inte fick tag i täcket, för övrigt kunde hon beta och leva som vanligt. Dock kunde jag ju anat att det skulle bli problem denna häst hade ett stort trycksår där under och bulor på underkäken när hon kom hit, försvann här efter någon månad så jag tänkte inte på det, men hakklappen tryckte på precis samma ställe när hon gick och betade med följden att hon började få ny irritation där så tyvärr var det bara att fimpa haklappen på henne igen och stå ut med sönderrivna täcken igen.
Men har man en häst som inte tidigare haft problem där tror jag inte det är några problem. Jag köpte min på hööks den har en rund och snäll kant mot käken, stubbs däremot skall man inte köpa den är sylvass i den kanten fattar inte vad de tänkt när de gjorde den så.
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Ja, det kan ju vara en bra idé.

För min del fungerar det nog tyvärr inte. Eftersom det är 5 pojkar och alla lika klåfingriga så sitter nog inte den kvar längre än en grimma. Dessutom så biter de väl i varandras haklappar i så fall ;) Men om det är en häst som gärna hugger, så kan det nog fungera himla bra!
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Alltså, sätter man på dem munkorg/betesreducerare hela högen, så kan de ju inte bita på varandra. Men det känns inte dom ett alternativ, då hon som är lite bitchig både är dräktig o går med föl. Hon behöver både få äta som vanligt o kunna "umgås" med sitt föl normalt...
Så i mitt fall känns det inte aktuellt med haklapp eller munkorg, utan snarare vilka täcken man kan kombinera, för att så att säga minimera täckesbudgeten... :-)
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Har en som strimlar hagkompisens täcken, och sina egna.. Vad tusan beror det på? Han är liksom valpis och gillar att tugga på saker. Tuggar inte på sin hagkompis utan täcke.. Smakar ibland på haggrannens rumpa också.

Har provat anti-bit. Slutade med att jag knappt kan röra i något i stallet, det sprider sig överallt. Sen rör jag i mat eller godis hemma (även efter tio handtvättar och en dusch och allting smakar antibit..) Om hästen är brydd? Nej, inte särskilt.

Var finns haklappparna att köpa? Han har inte gjort såhär förut utan börjat med det under februari, annars har dom gått bra ihop sen november..
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Nu har jag läst ENBART överskriften och har alltså egentligen ingen aning om vad som står i tråden, men mitt bästa tips är att sätta haklapp på hästen som täckesbiter! Hade ett halvblod som var förjävlig i att bita i täcken på både sig själv och de andra hästarna som vi sedan satte haklapp på. Problemet var löst:laugh:. Går ypperligt att äta och dricka med (vattenkopp vet jag dock inte då vi har hink), även i krubban. Det kräver ju dock att man har grimma på hästen i hagen, vilket jag vet att många är motståndare till:).
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Shires täcken är riktigt hållbara har jag upptäckt efter att ha fått en riktig surtant som hagkompis.
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Jag sprayar med "antisvansbitsprey" till gris! Har upptäckt att det är mkt billigare än hästvarianten :D Har det till täcken, staket, boxväggar, trädstammar.....överallt där dom inte får bita! Ger inga fläckar heller! Hittade det av en slump när det vanliga var slut! Kanske kan va en idè att testa?
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Men Rambo har ju sina liner-system att fästa i skaltäcket, då är det inte riktigt lika dyrt som att ha flera täcken i olika tjocklek.Smidigt och sitter bra. I övrigt har jag inte sett något annat täcke som överlever i klass med Rambo.

Vad gäller anti-bit-krämer så kan det för en del hästar verka avskräckande, medan andra... slickar förnöjt ur burken så fort de får tillfälle :eek:
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Japp, jag hålle rmed. Rambo håller helt outstanding. Så det kommer att bli ett rambotäcke, som kommer att ligga längst ut, så att säga. Däremot är det inte överlever inte liners eller stalltäcken under rambotäcket, någon längre stund. De är trasiga redan efter någon dag, trots att rambot (skalet) håller.
Det var därför jag funderade om det är någon som provat att ha typ ett fodrat rambo/rhino/amigo eller något annat, under ett ofodrat, för att täcke under ska hålla, medan man får byta skalet med jämna mellanrum.
Om man då skulle behöva mer än till exempel ett 200gr täcke, så sätter man det i det fodrade täcket man har under "slit-och-släng"-rambot? Förstår ni hur jag tänker då?
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Jag funderade just precis på samma sak idag. Jag har egentligen inga problem med sönderbitna täcken mer än små revor men ändå - min häst hagkompis är lite busig och leker med min "farbror" så han har fått ett hål i sitt nya regntäcke och hans kompis drar även sönder alla grimmor - dessa är ju dock inte lika dyr. Han gjorde sönder nyaste grimman på två dagar. Den gick av i nosremmen. Jag måste tyvärr ha grimma i hagen där jag har hästen. Aah aldrig haft detta problem med sönderbitna saker i hagen för mina förra hästar gjorde aldrig något på varandra! X)

Men iaf tänkte jag går det att ha ett fodrat stalltäcke ute i hagen med ett ofodrat regn/skaltäcke över?? Finns så många billiga skaltäcken att köpa så det är mer värt om det går sönder än ett fodrat. Skulle även kunna ha ett vintertäcke under istället för stalltäcke men vad är skillnaden om det ändå ska vara ett skal över?
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Har ingen lösning på de täcken som redan är sönderbitna men i vår "Boys club" (fyra busglada valacker) gick täckena med rykande åtgång hos oss med. Jag tröttnade och köpte Anti bit-spray. Det är helt enkelt någonting i stil med stopp och väx för hästar, smakar rävgift men är ofarligt. Hästarna hatar det. Sedan jag köpte nytt täcke som jag "impregnerade" med denna spray så finns ett litet, litet märke på täckets rumpa som indikerar att någon av hästarna har bitit tag i täcket och släppt det lika fort pga smaken. Har fått behålla täcket helt i en hel månad nu! Innan dess gick täckena sönder på 3-4 dagar...

Edit: Såg nu att du redan fått det tipset... För mig fungerar det hur bra som helst i alla fall.
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Satt och bläddrade i nya Börjes katalogen som kom igår. Det nya himalya full neck regntäcket är 1680D i yttertyget, kan ju nästan vara värt att prova borde tåla en hel del tänder kostar bara 645:- så man blir ju inte ruinerad heller om de trots det kraftiga tyget lyckas dra sönder det.
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Redan provat Himalaya, liksom många andra billigare täcken och det tar max en dag eller två, så är de strimlade.
Har för mig att jag skrev längre upp att det enda täcke som egentligen håller ihop något längre tag är just Rambo...
Det blir ju dyrare med de billigare täckena, om man avverkar säg 2 i veckan, än om man med Rambo klarar sig med att byta var tredje månad.
Provade en ny grej igår. Provade igår kväll att spraya ren ättika på täckena (från halva buken och bakåt) och då bet den lilla arga en gång, gjorde ganska fula miner och sedan tror jag faktiskt hon har låtit bli att bita.. Blir intressant att kolla läget när jag kommer hem ikväll och se om det fortfarande bitits hej vilt...
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Gamla vanliga Himalaya är bara 600 D det som var intressant var det nya för i år med helhals som är 1680D vilket måste vara ett rejält kraftigt tyg D = slitstyrka.
 
Sv: Täcken i hage med hästar som bits?

Kollade Rambo orginal lite och det är faktiskt bara 1000D så det säger lite om hur kraftigt tyget på det nya Himalaya är.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
3 977
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 122
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag vet inte om det är jag som är en idiot som inte kan leta (det är absolut tänkbart) eller om det är så att Horseware-täckena finns i...
2
Svar
23
· Visningar
8 362
Senast: Camigween
·
Utrustning De senaste åren har min häst gått på lösdrift. Första vintern som konvalescens och då täcktes hon bara med ett lättare (100g Thermo...
2
Svar
29
· Visningar
2 866
Senast: Gabriol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp