Täcken igen, storlek & tjocklek

Linda_A

Trådstartare
Tänkte handla vintertäcke om jag hittar någon bra rabatt under Black Friday, men funderar lite mellan två tjocklekar och två storlekar.

Jag har i nuläget ett Amigo Bravo 12 utan fyllning som jag köpt en liner på 100g till. Bör egentligen klara det mesta vädret på västkusten förutom den där veckan eller två med -10.

Men även om det bara är en vecka eller två så behövs det ju ett täcke då, och frågan blir då 250g eller 400g? Det finns inget vindskydd i hagen och stallet kan bli ganska kallt (ingen uppvärmning i del delen, bara fem hästar), förra året frös torven.

Just nu har hon ganska rejäl vinterpäls, men det kan bli så att vi klipper hals och bog. Behöver hon då så mycket som 400g om det kryper neråt -12 inne i stallet?

Storleksmässigt har hon 145 i nuvarande täcket. Ser det för stort ut? Det är långt, speciellt i halsen, men tycker inte det finns så mycket spelrum i bogen.

https://photos.app.goo.gl/faRQpiNc4KR3tL3U6

https://photos.app.goo.gl/pNVwLBwzJbpigysu8
 
Du har mycket mer nytta av ett 250gramstäcke.

Skulle det blir så att din häst nu fryser av det så sätt ett liner under.

Jag har en frusen häst men den använder sitt tjockaste 400gramstäcke bara enstaka gånger om året.
 
Använder faktiskt aldrig tjockare täcke än 300 g på min och då bara enstaka dagar om det blir riktigt kallt. Ute, pratar jag om nu. Inne har han max 100 g, men det blir inte särskilt kallt i vårt stall.
 
Jag använder 400g ganska mycket på vintern om det är kallt, men då är 250g standard som vintertäcke för oss. Att gå från 100g till 400g känns ju lite väl. Klarar den sig med 100g större delen av vintern räcker nog 250 jättebra. Köper du ett 250g med linerfästen kan du dessutom lägga i en extra liner om det skulle behövas.
 
Jag bor i mellansverige och har en frusen häst som halvklipps men på rygg och rumpa odlar hon björnpäls. Jag har sällan mer än 300g. Nu råkar jag ha ett 100g + 450g liner som ligger i skåpet men det har hon ärvt från tidigare häst, och det används ett väldigt fåtal dagar per år om ens det. Så skulle inte orka köpa ett så tjockt täcke. Jag sörjer ett 250g som jag sålde innan jag visste att jag skulle köpa ny häst i den storleken, det hade lätt varit det mest använda täcket här. Nu får jag nöja mig med 100g utetäcke och stalltäcke under om den tjockleken behövs.

Jag har oftast bara på 100g i stallet, kallstall med 6-8 hästar så de värmer ju upp. De riktigt bitiga vinternätterna har jag på 300g. Ofta har hon samma utetäcke dygnet runt, men i längre perioder av behov av det byter jag täcken för att undvika skav.
 
Min är helklippt och har inget tjockare än 200g med hals. Tänker att jag köper en liner om det mot förmodan blir kallare än -10 en längre period. 😊
400g är mycket. Skulle köpt 250g, speciellt när den inte ska helklippas.
 
Min verkar gladaste om han är lite "för varm" och har EN dag på sex år frusit med 200g helhals +200g liner, då var det -20 och han stod i sjukruta. Sålde mina tjockare täcken. Har ett stalltäcke på 300g att komplettera garderoben med om det blir fasligt kallt igen, annars bara 0g-200g.
 
Jag som bor i Norrbotten använder mitt 400 g ett par dagar om året. När jag bodde i Växjö packades det aldrig upp. Då har jag en helklippt häst.
Samma här. Bor i Norra Västerbotten och jag äger inte ens ett så tjockt täcke.
De få dagar vi har -25 till -35 så blir det ett innetäcke under 200g täcket. I övrigt är det 100g och 200g som gäller.
 
Min ridhäst (islandshäst) är halvklippt med viss utväxt (klipptes början-mitten på oktober) och han har bara täcke när det ösregnar, då fleecefodrat regntäcke. Hans hagkompis som är klippt lite senare och därmed är "kalare" men också halvklippt går till vardags med 50g täcke eller fleecefodrat utetäcke. Dotterns hingst är helklippt och har som mest 150g täcke. Vi bor i södra Halland och har som kallast hittils haft -5.
 
Och som kontrast kan vi ta min halvklippta islandshäst utanför Göteborg som i vintras kom in skakandes med 200g +200g liner + hel hals. Så hur tjockt täcke som behövs är i allra högsta grad individuellt.
Ja, och det beror nog också en del på "vad de gör" i hagen. Våra har rätt stora hagar, valackerna leker rätt mycket, hingsten joggar ett varv då och då för att han vill och kan och känner sig snygg, typ :D Samtliga har dessutom fortfarande gräs att pilla med och fodras både frukost och lunch ute i hagarna. Allt det där tror jag gör en del för att hålla värmen. Alla tre är dessutom i full träning och ganska hög kondition, det gör ju att förbränningen är högre även när de inte rids. :)

Hästar som skakar av att de fryser har jag faktiskt enbart upplevt när det regnat och hästen varit genomblöt. Det finns ju de som säger att islandshästar "alltid" är torra inne vid huden, oavsett hur mycket det regnar, men jag håller inte riktigt med om det.
 
Och som kontrast kan vi ta min halvklippta islandshäst utanför Göteborg som i vintras kom in skakandes med 200g +200g liner + hel hals. Så hur tjockt täcke som behövs är i allra högsta grad individuellt.

Hade en period en riktigt frusen häst och en helt ofrusen häst, likvärdig ras. Det var -33 ute och de gick på lösdrift med mkt mat. Den ena står med 400g och myser och den andra har 550 + 250 ovanpå och fryser så den skakar. Fick ta in den att tina upp. Ptja, de är olika... intressant var också att den frusna hästen tenderade att sluta äta och jag vet inte hur mkt det spelar in i frusenheten men det känns ju som att de bör känna instinktivt att de bör äta om de fryser och de finns mat. Tror helt enkelt de är väldigt olika precis som vi. Man får känna sin häst. Även om de överlever så förstår jag inte logiken att inte göra tillvaron så komfortabel det går :) Jag kräver arbete av mina hästar så jag vill hålla musklerna varma, med det inte sagt att jag låter dem svettas men jag låter dem heller inte stå med minsta möjliga täckesmängd bara för att de inte dör av det :)
 
250g + linern under om det skulle vara riktigt riktigt kallt.
Lättare att justera temperatur. 250g är bra de flesta dagar vintertid även till lättklippt häst.
Lättare att tvätta och bära en ett 400g täcke :eek:
 
Ja, och det beror nog också en del på "vad de gör" i hagen. Våra har rätt stora hagar, valackerna leker rätt mycket, hingsten joggar ett varv då och då för att han vill och kan och känner sig snygg, typ :D Samtliga har dessutom fortfarande gräs att pilla med och fodras både frukost och lunch ute i hagarna. Allt det där tror jag gör en del för att hålla värmen. Alla tre är dessutom i full träning och ganska hög kondition, det gör ju att förbränningen är högre även när de inte rids. :)

Hästar som skakar av att de fryser har jag faktiskt enbart upplevt när det regnat och hästen varit genomblöt. Det finns ju de som säger att islandshästar "alltid" är torra inne vid huden, oavsett hur mycket det regnar, men jag håller inte riktigt med om det.
Vad skönt att hitta någon mer som sett icke vattentäta islandshästar, jag har trott att min är konstig. För han är inte riktigt vattentät utan skakar om han blir blöt.
 
Vad skönt att hitta någon mer som sett icke vattentäta islandshästar, jag har trott att min är konstig. För han är inte riktigt vattentät utan skakar om han blir blöt.
Självklart kan även islandshästar frysa (även om de inte är klippta) och självklart finns det en gräns för hur mycket islandshästpäls klarar innan även den släpper igenom vatten. Jag har nog sett alla våra hästar frysa någon gång, tror jag, och det har alltid varit i samband blött väder och ett fåtal plusgrader, aldrig "riktig vinter" med minusgrader.
 
Jag behöver ett nytt vintertäcke och tänkte beställa ett 250g (HW Amigo). Hur var det med storleken. Jag vill kunna ha täcke/liner under vid behov 100-300g. Behöver jag större storlek då? 155 brukar ligga bra. Ska jag ta 160 eller 165 i så fall? Hur är v-knäppet? Hästen är lite så det får inte bli tajt över bogen. Jag är väldigt förtjust i discfronten annars då den sitter bra på min häst och det går att reglera lite.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Blev till slut tvungen att skaffa mig ett användarkonto efter att ha läst på forumet i det dolda i en halv evighet 🙄 Det som...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: blayenka
·
Utrustning Hej ni med mer koll än mig! Är på jakt efter ett ca 100g täcke till varmblodstravarn. Mailade S-gård med bilder och fick Rhino som rek...
2
Svar
25
· Visningar
2 843
Senast: Ketrawzc
·
Utrustning Har bytt alla unghästens täcken från storlek 145 till 155. Har bara HW amigo bravo 12 med v-front. Det nya täcket med 400g fyllning är...
Svar
9
· Visningar
882
Senast: MiniLi
·
Utrustning Först: tror jag velat färdigt angående täckesfrågan..... Bor i Halland "vid havet" och dagar med riktig vinter är lätträknade (oftast)...
Svar
16
· Visningar
5 170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp