täcken?? jag får fnatt!

K

kjelin01

nu är det så att jag ska köpa en islänning, tänker inte raka honom på vintern.

då är det ju så att jag ska köpa täcken...

vad är bäst

ett fleece, ett svettäcke, regntäcke, nättäcke,dubbeltäcke...aahhh

vad behöver man?

går fleece att använda som svettäcke på honom?

kan ni inte vara snälla och svara på vad ni har för några, och vad de ligger på ipris, märken, köpställen, etc?

:bow:
 
nu antar jag att du menar att du ska täcka hästen så att den inte får någon vinterpäls?
i såna fall så behöver du tjockt vintertäcke,tjockt thermotäcke i stallet fleecetäcke går bra att använda som svettäcke ja. regntäcke kan ju behövas då du snart måst börja täcka och det kan vara bra att ha som övergångstäcke då. samt ett tunnare stalltäcke nu på hösten. Sen kan du behöva skrittäcke eller ländtäcke. det går att fortsätta i evighet :smirk:
 
Jag har istället misstanken om att du menar vad för täcke du ska lägga på honom när han är svettig efter en ridtur?
Om så är fallet skulle jag rekommendera ett fleece täcke om han står på box innan du släpper ut.
Och om du ska släppa ut honom med täcke, ett fleece täcke under ett regntäcke.
 
jo det är så att jag vill ha svar på VILKA täcken man behöver.

en del verkar ha 50 olika, men andra bara ett.

är det så att det behövs hur många som helst? :confused:
 
Jag har massa täcken, men bara eftersom jag haft halvblod innan.
Jag anser att man i stort sett bara behöver ett bra svett-täcke av något slag och på vintern ett regntäcke.
Eller ja regntäcke behöver man ju bara om man ska släppa ut hästen i hagen direkt efter en ridtur och hästen är svettig.
 
Har också islänning och vad för täcken du behöver beror dels på hur du tänkt använda hästen, hästen själv förstås, och vad du har för möjligheter vid stallet osv.

Jag skulle dock i första hand satsa på ett bra svettäcke (fleece eller hansbos randiga t ex) och ett regntäcke som andas.

På sikt kan det vara bra att ha två regntäcken, ifall det inte hinner torka mellan användningarna. Det finns bra sånna till helt ok priser. Mina har regntäcken de allra värsta höst/ vinterdagarna när det bara vräker ner.

Men - förköp dig inte i början, det finns fler tillfällen, och efter ett tag vet du bättre vad just ni har för behov!

Lycka till med din nya häst!
 
Hej du...visst känner jag dig...?

Mitt förslag är:
1 ulltäcke (går att använda som svett- stall- och transporttäcke. Värmer även om den blir blöt. Transporterar bort svett superbra!

1 vintertäcke med andasfunktion.

1 regn täcke

Köper du dessa 3 klarar du dig långt!
 
det räcker nog med ett regntäcke och ett svettäcke (svettäcke kan ju vara olika varianter; fleece är super, men är inte så smidigt att ha i boxen eftersom att allt fastar på det). Beror ju på hur mkt du ska rida osv också
 
Det enda jag tycker att jag behöver är ett utesvett-täcke och ett innesvett-täcke. Boetts ute och ett fleece eller ull inne.
 
Vad jag köpte till när jag köpte häst förra året var:
1 kombinerat svett/pyamas täcke
1 regntäcke (rambo original, ligger på ca 1500:- finns i bra ridsportbutiker.)
1 Vintertäcke (rambo wug plus, runt 2200:-, han hade det hela vintern nästan dygnet runt då han går i ute och i utebox och det blev inge skav, läckage och pälsen höll sig jätte fräscht!)

Furir fick inte så mycket vinterpäls då han fick täcket på sig rätt tidigt (blev kallt fort om jag minns rätt) och jag behövde inte klippa honom. Om du vill ha ett tjockare alternativ än fleecetäcke kan du ju köpa ett termo täcke!

Lycka till!
 
Nej, man behöver verkligen inte hur många som helst. Vissa vill ha speciella svettäcken, transporttäcken osv men det behövs oftast inte. Som jag skrev innan så räcker det (enligt min mening) med 1 ulltäcke, 1 vintertäcke och 1 regntäcke, kanske ev ett thermotäcke om man har möjlighet att byta täcke över natten vilket är det bästa. Om din häst får eksem så behöver du även eksemtäcke.
 
varför skulle hon inte behöva täcken till sin isis?? De börjar åxå frysa om de blir svettiga och skall ut i hagen och även deras muskler behöver svalna långsamt efter arbete!

Jag har åxå islandshäst och håller med tidigare talare: ett fleece täcke, ett ute/vintertäcke och ett regntäcke klarar du dej långt med! Passa på att gå på nån mässa, typ Globen, där kan du hitta bra priser!
Lycka till med hästen!

/Malin
 

Liknande trådar

Övr. Hund Planen är att Harry ska bli en stallhund så nu behöver vi förbereda oss för vintern 🥶 Han klarade förra vintern bra, hade bara ett...
2
Svar
34
· Visningar
2 369
Senast: zarmino
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 907
Senast: Snurrfian
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Gravid - 1år Har lite ångest för hur jag ska klä barnet i vagnen ute nu. 10,5 månader i dagsläget så använder ju sittdelen. Är åkpåse det bästa att...
2
Svar
34
· Visningar
1 849
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp