Täcken med bukvärmare?

SiZo

Trådstartare
Finns det sådana täcken?

Min dam är rakad på buken och ska rakas igen om 6 veckor då UL ska göras igen, så jag tänker att hon nog gärna har lite extra värme om magen.

Men jag har aldrig sett sådana täcken, förutom insektstäcken såklart.

Någon som har tips?
 
Finns det sådana täcken?

Min dam är rakad på buken och ska rakas igen om 6 veckor då UL ska göras igen, så jag tänker att hon nog gärna har lite extra värme om magen.

Men jag har aldrig sett sådana täcken, förutom insektstäcken såklart.

Någon som har tips?

Hjälper nog inte dig men här i Tyskland finns det massor. T ex hos Krämer, kanske skickar de utomlands också? De har ett täcke som heter "Gotland" med magplatta och avtagbar hals.
 
Det finns stalltäcken med magplatta, utetäcken har jag inte sett. Ett alt skulle kanske vara ett stalltäcke med magplatta och så ett ofodrat regntäcke över?:) Funkar nog bäst om det inte är så blött ute dock...

Jag googlade typ stalltäcke med magplatta, fick upp flera olika alternativ:up:
 
Det finns som sagt. Men tror du verkligen det behövs?
På en häst som är rejält frusen från början, nu har gått ner säkert 100 kilo i vikt och dessutom är rakad på magen?

Dessutom så har hon inflammation i tarmarna och jag inbillar mig att det gör att hon är extra känslig för det mesta.

Jag tror absolut att det kan behövas.
 
På 90-talet var det vanligt, sen blev det halsar på täckena och magplattorna försvann. Då fanns det även lösa magplattor. Men visst borde det gå att få tag på även idag?
 
På 90-talet var det vanligt, sen blev det halsar på täckena och magplattorna försvann. Då fanns det även lösa magplattor. Men visst borde det gå att få tag på även idag?
Hoppas det, jag vet ju inte exakt vart hon är rakad än heller eftersom jag inte har sett henne. Hon ska stå på en lösdrift nu, det känns ju rent spontant inte helt optimalt egentligen. Men det är den stallplatsen jag har.
 
Bla hööks har haft lösa magplattor som man sätter fast på maggjordarna. Men som andra redan skrivit så finns det täcken med fast magplatta, dom täcker lite mer än vad de lösa plattorna gör.
Efterom att hon verkar extra kännslig så skadar det nog inte med magplatta. Men själv har jag aldrig använt det trotts att jag alltid haft helklippta hästar som står ute största delen av dygnet på vintern, även när det är -30 grader ute.
Vet att jag läst någon artikel, på typ Hipsson (?) där någon expert skriver att det inte gör någon skillnad i värmeförlust om hästen har magplatta eller inte. Det är inte via buken värmen går ut. Samma när det gäller halstäcke.
Men man känner ju sin egen häst bäst och vet bakomliggande omständigheter som gör att man väljer att täcka lite extra 😊
Hoppas du hittar någon bara lösning!
 
Bla hööks har haft lösa magplattor som man sätter fast på maggjordarna. Men som andra redan skrivit så finns det täcken med fast magplatta, dom täcker lite mer än vad de lösa plattorna gör.
Efterom att hon verkar extra kännslig så skadar det nog inte med magplatta. Men själv har jag aldrig använt det trotts att jag alltid haft helklippta hästar som står ute största delen av dygnet på vintern, även när det är -30 grader ute.
Vet att jag läst någon artikel, på typ Hipsson (?) där någon expert skriver att det inte gör någon skillnad i värmeförlust om hästen har magplatta eller inte. Det är inte via buken värmen går ut. Samma när det gäller halstäcke.
Men man känner ju sin egen häst bäst och vet bakomliggande omständigheter som gör att man väljer att täcka lite extra 😊
Hoppas du hittar någon bara lösning!
Det är ju lite skillnad på helklippt och klippt för att göra UL, hon är ju rakad intill huden på buken. Sen är ju frågan vart hon är rakad, om magplattorna gör någon skillnad.

Varför finns det inte täcken till ston, där det är buk heeeela vägen bak? :D
 
Jag hade det ett tag på mitt frusna sto, upplevde dock att det var svårt att få någon egentlig värme av det då den inte kunde sitta för hårt om buken för då kunde hästen inte lägga sig ner utan att det skulle spänna ordentligt, skulle behövt elastiska bukgjordar egentligen.
 
Det är ju lite skillnad på helklippt och klippt för att göra UL, hon är ju rakad intill huden på buken. Sen är ju frågan vart hon är rakad, om magplattorna gör någon skillnad.

Varför finns det inte täcken till ston, där det är buk heeeela vägen bak? :D
Haha, ja det borde absolut finnas! Mitt gamla sto kanske hade varit mindre grinig på vintern med en tjock mysig heltäckande overall på 😄
Absolut är det skillnad på att raka intill huden och att raka för träning.
 
På en häst som är rejält frusen från början, nu har gått ner säkert 100 kilo i vikt och dessutom är rakad på magen?

Dessutom så har hon inflammation i tarmarna och jag inbillar mig att det gör att hon är extra känslig för det mesta.

Jag tror absolut att det kan behövas.

Såg senare hon ska vara på lösdrift, då kan jag köpa det behövs. Annats så är min upplevelse att värmeförlusten från magen verkar vara försumbar även när de ul-rakats. (Står en i stallet nu som buköppnats och är rakat helt undertill på buken)

Ganska stor chans/risk rakningen är på sidan. Min där tarmarna ultraljudades var rakad på sidorna och upp. Inget på undersida buken :)
 
Såg senare hon ska vara på lösdrift, då kan jag köpa det behövs. Annats så är min upplevelse att värmeförlusten från magen verkar vara försumbar även när de ul-rakats. (Står en i stallet nu som buköppnats och är rakat helt undertill på buken)

Ganska stor chans/risk rakningen är på sidan. Min där tarmarna ultraljudades var rakad på sidorna och upp. Inget på undersida buken :)
Då är det ju inte lika illa!

Hoppas att det ser ut så på henne med.
 
Det enklaste är väl att ta ett befintligt täcke och få en magplatta ditsydd sådan som du vill ha den. Kanske att någon av de som håller på med täckesreparationer och täckestvätt i din nya hemstad (om du bor där jag tror) kan göra det för ett par hundralappar?
 
Aldrig känt till att hästar skulle frysa om magen specifikt. De släpper inte ut värme via magen alls .
Lösdrift eller ej så på lösdriften har de ju en ligghall med strö vilket är ekvivalent med att de sover på box . Alternativt väljer de själva oavsett i hagen att ligga och vila på annnan plats ändå.

Typ MINST 60 % av hästfolk numera klipper sina hästar vintertid och då innebär det även magen. Samma 60% har inte behov av magvärmare på hästarna 👍
 
Senast ändrad:
Var med på 90-talet då täckestillverkarna hade bestämt att våra hästar frös om magen. (Täckestillverkarna ändrade sig sen och bestämde att våra hästar inte alls frös om magen, utan om halsen) Hopplösa att få på, då du ska i princip ligga under hästen för att magplattan inte ska åka ur täckesgjordarna. Sen åkte de ur i alla fall och blev fulla med spån eller torv.
Sen var det många hästar som fastnade i sina magplattor när de låg ner.
Och själva värme-effekten kan man verkligen diskutera.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag flög ju av Dolly i torsdags och landade på huvudet = hjälmen är kaputt. Jag hade väldigt svårt att hitta en hjälm som passar mitt...
Svar
5
· Visningar
538
Senast: Bapelsin
·
Utrustning Jag har en Delaval HCP65 (använd ca 10-15 ggr men haft den 5-6 år). Sist jag klippte så slutade den funka när jag var klar och skulle...
Svar
4
· Visningar
516
Senast: Corax
·
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
788
Senast: MiniLi
·
Utrustning Nya ridskoleponnyn har bara en hoppsadel och jag funderar på att kosta på oss en egen dressyrsadel om jag hittar något begagnat. Men hur...
2 3
Svar
43
· Visningar
2 773

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp