Täcken som är lite smalare i halsen?

TinyWiny

Trådstartare
Jag har alltid haft hästar med lite bredare hals och bog vilket gör att trots att min nya stjärna har samma storlek som änglahästen han efterträder så kanar täckena bakåt och sitter inte alls bra. Han har egentligen ganska bred bog men såpass smal hals att täckena kanar bakåt och "stryper" honom och det riskerar att bli tryck på manken och tryck på bogen och det fungerar ju inte. Jag är inte ute efter några dyra täcken för eftersom jag har uppgrusad vinterhage så slits täckena väldigt fort när de rullar sig och då är det bara att köpa nytt. Tyvärr har jag inte så gott om pengar att jag har råd att lägga tusentals kronor på täcken varje säsong (och inte intresse heller).

Tidigare har jag köpt börjes himalaya både regn och vintertäcke och varit väldigt nöjd med dem (mer nöjd än med många dyrare täcken) men trots bredd på halsen/bogen på min andra häst och på änglahästen så får/fick jag ändå knäppa dem så tajt det går så det lär ju inte fungera alls på min nya häst.

Vad har ni för täcken ni som har hästar med smalare hals och ändå ganska bred bog?
Jag är ute efter täcken med blank insida. Ett regntäcke, ett 100 grams täcke och ett 300 grams täcke i första hand. Jag inser ju att täcken med halvhals förmodligen skulle sitta bättre men jag vet inte riktigt var jag ska börja. Gärna täcken som man kan köpa via nätet.

Tack på förhand :)
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Shires utetäcken tycker jag sitter bra på nästan alla hästar eftersom de är högt skurna och väldigt ställbara (modellerna med båda snabbknäppen och spännen). Prisvärda och hållbara.

Har du provat Amigos stalltäcken? De har också bra passform tycker jag, sitter lika bra på min lilla arab som på det stora halvblodet. Gillar att de är så lätta och att de har blank insida.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Lång halsskärning är det jag upplever värst när täckena kanar bakåt. Det säger jag för att jag själv har en häst med grov/bred hals och ändå får problem med att täckena kanar bakåt så snart halsskärningen är för stor - eller ffa lång. Kan vara för att hästen är så lång i kroppen i förhållande till sin höjd, proportionerna blir lite knas när man får köpa stora täcken. (140-145 till d-ponny).

Bucas smartex tycker jag funkade bra på den biten. Shires, men vet inte hur dom är i olika modeller, jag har bara provat three crown. Mitt Rambo Optimo älskar jag, man får nog se till att inte ta för stor storlek bara. Det är alldeles perfekt i halsen och vid manken för min häst (har dock tänjts ut ett par cm sen jag köpte det för ett par år sen, så nu är det inte perfekt längre i halsen, "bara" bättre än det mesta! :p )
Vet en del andra som är supernöjda med sina Amigo-täcken. Skulle tro att det gäller att man hittar rätt storlek, för utifrån vad jag sett har inte passformen alltid imponerat. (Och för mig funkar inte Amigo av andra skäl.)
Rhino Wug - samma där, förutsatt att man tar rätt storlek, brukar också vara bra.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Hade du provat himalayatäckena på nya hästen? Jag använder dessa på min arab med både smal hals och smal bog och upplever passformen så bra att de funkar trots att de är stora i bogen.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Min med smal hals har Rhino wug och Bucas irish turnout.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

rent generellt tycker jag att täcken med halvhals funkar bäst på hästar med lite "mindre framparti". Man slipper då täcken som hamnar på manken.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Ja det känns som att det är så. Jag får kolla efter sådana.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Dina förslag är lite dyrare än jag hade tänkt mig men tack ändå :)
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Nej jag har faktiskt inte provat vintertäcket, bara regntäcket. Jag tog för givet att eftersom jag får spänna in dem till max på min andra så skulle de inte passa på honom men jag ska självklart prova. Tack för tipset :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Ja jag har lite samma problem. Jag tror att en storlek mindre hade nog suttit perfekt på honom men då blir de för korta i ryggen. För första gången i mitt liv har jag en häst som inte har superduper kort rygg ;)
Jag har endel märkeslösa täcken som är köpta på Gekås och de är sådär stora/långa i halsen och det fungerar inte alls.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Nej jag har inte provat amigos men jag känner att stalltäckena funkar nog. Dels så har jag ett ylletäcke som är smalt i halsen som jag tror kommer fungera och dels så står han ju stilla då och det är ju heller inte så länge han har på sig dem. Jag känner att det viktiga är utetäckena som han ändå har på sig i 16 timmar och även om jag kan gå ut och rätta till dem då och då så känns det inte bra att de kryper bakåt. Det lär ju vara ganska obekvämt.

Shires såg ju ut att sitta bra men är väl egentligen snäppet dyrare än vad jag hade tänkt mig. Jag ska läsa på om dem iallafall. Är de små eller stora i storlekarna? Såg att de har 130,140 osv. i storlekarna på endel täcken och han brukar ha 135.
Tack för tipset :)
 
Senast ändrad:
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Jag köper mycket begagnat, bucas täcket tex var bara prövat och såldes för halva priset :-)
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Åh vilken tur :) Jag har kollat endel på begagnat men det har alltid slutat med att jag har köpt nytt iallafall för det är så lätt att bli lurad om man köper på annons och de ska skicka. Skicket kanske inte alls är så som de har sagt och då står man ju där. Då får det ju vara ganska dyra täcken om det ska vara värt att skicka tillbaka. Sen är det ju också så att man behöver veta vilka täcken som verkligen passar för köper man i en affär och de inte passar så kan man ju lämna tillbaka om man är försiktig och provar med ett annat täcke under. Det kan man ju inte om man köper begagnat.
Jag får ta en koll till på annonser och se om jag hittar något i närheten så att man kan åka och hämta isåfall och kolla skicket på plats.
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Tipsar om att kolla i engelska nätaffärer eller ebay, Shires brukar vara mkt billigare där.

De är normala i stl, min ponny har 135 (130 i Horseware).
 
Sv: Täcken som är lite smalare i halsen?

Shires brukar vara väldigt mycket täcke för pengarna!
Mitt 700kr (eller kanske 799kr? något däromkring) utetäcke från Shires är inte långt ifrån nästan lika bra som 3500kr-rambotäcket, Shires-täcket jag köpte begagnat för ca 300kr är också bland de bättre täcken jag provat. :)

Tycker dom är ganska normala i storlekarna. Kan ju vara smart att mäta hästen så man vet vilken storlek den faktiskt är (om du inte redan har gjort det!) för har man inte hittat täcken med bra passform innan kanske man inte har hittat exakt rätt storlek heller...
 

Liknande trådar

Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
821
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
1 715
Senast: Linda_A
·
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 323
Senast: Shixle
·
Utrustning försökte söka på sidan men hittade inte. Försöker hitta bra täcke till min häst som passar. Han har ganska bred bog och bred hals. Han...
2
Svar
38
· Visningar
8 365

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp