Täcken som alltid glider åt vänster

idaida

Trådstartare
Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :)

Har en ganska rund häst som vissa vintrar kräver täcke. Han är inte tjock utan mer runt byggd. Han har alltid haft svårare i höger varv. Går på lösdrift och mår bra. Men. ALLA täcken glider åt vänster på honom. Ser ju så obekvämt ut!!
Provat i princip allt som finns på marknaden. Riden mer sista 2 åren och börjar därmed bli mer jämn i varven, men märks ingen skillnad i hur täcket kasar. Han står alltid med vänster framben längre fram när han kissar. Det är det enda som jag ser kan förklara det hela... Equiteraputen tycker att det märks att det börjar gå bättre i högervarvet och att han börjar bli jämn över korset.

Några idéer? :)
 
Det här är egentligen inget jättebekymmer men det stör mig att jag inte får ordning på det... :)

Har en ganska rund häst som vissa vintrar kräver täcke. Han är inte tjock utan mer runt byggd. Han har alltid haft svårare i höger varv. Går på lösdrift och mår bra. Men. ALLA täcken glider åt vänster på honom. Ser ju så obekvämt ut!!
Provat i princip allt som finns på marknaden. Riden mer sista 2 åren och börjar därmed bli mer jämn i varven, men märks ingen skillnad i hur täcket kasar. Han står alltid med vänster framben längre fram när han kissar. Det är det enda som jag ser kan förklara det hela... Equiteraputen tycker att det märks att det börjar gå bättre i högervarvet och att han börjar bli jämn över korset.

Några idéer? :)
Troligen behöver hästen bli ännu mer jämn i sin kropp.
 
Väljer han kanske att lägga sig på samma sida när han ligger ner/rullar sig och då kasar täcket? Och så glider det inte tillbaka när han ställer sig upp igen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 009
Senast: Karminnie
·
Hästvård Okej, vi tar det från början, hoppas ni orkar hänga med! Min häst är 7 år, fjording, vallack. Har tränats främst i distans men även...
Svar
6
· Visningar
2 243
Senast: Rebeckafalk
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 029
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp