Täcken, täcken och åter täcken.

Siggan

Trådstartare
Jag har varit lite lat och inte klippt min häst ännu (och det behövs), han svettas och det tar jättelång tid för honom att torka. Eftersom jag oftast först rider vid 20.00 tiden så är det där med att låta honom torka utan täcke mindre kul. Så skulle jag först vara hemma vid 23 - 24 tiden :crazy: Så det blir täcke på på fuktigt häst.... eftersom jag inte har någon möjlighet att täcka honom på morgonen. Och utan täcke alls funkar inte i blåsvädret här nere. Hagarna ger heller inte något speciellt skydd mod väder och vind. I DK går de på en inhägnad åker typ, inga träd eller backar att gömma sig bakom/under.:(

Pga all päls så har jag enbart haft ett regntäcke utan foder på honom för at skydda mot regn och blåst (som vi har rikligt av här i DK). Men han kommer ofta in fuktigt under täcket (svett). Här om dagen var jag tvungen att byta täcke för att torka det tunna, och slängde på ett regntäcke med 150 gr i. Var helt säker på att han kom in helt svettig, hade övervägt att låta honom gå en dag utan täcke, men regn och vind satt stop för det. Men döm om min förvåning när han kom in och var helt torr. :laugh:

Så.... jag är säker på att regntäcken utan foder (även om de ska vara andningsbara) gör att hästarna blir fuktiga under, och ett täcke med lite foder, drar åt sig fukten så att hästen fortfarande är torr. Båda täcken var Rambo. Så jag tror nog att jag kommer att låta bli att ha tunna regntäcken i min samling i framtiden :);)
 
Det är forskat på att rena regntäcken, de som är utan foder faktiskt kyler ner hästen. De gör så att hästen inte naturligt kan resa på pälsen så den isolerar. På hästar med rejäl päls ska det enligt forskningen vara varmare att vara ute i regnet utan regntäcke än med om det är ett ofodrat.
 
Ja min egen forskning visar att de både kyler ner hästen och håller på hestens fugt.
 
Jag säger som jag brukar att ofodrade täcken är gjorda för hästar som min d v s med ryggdiagnos och som behöver täcke under sommartid. Övrig tid på året är ett fodrat täcke att föredra.
 
Kolla på bucas smartex, med tex 50 g foder. Fungerar toppen tycker jag.
Bucas ligger heltaskigt på min häst :o Det enda som funkar är Amigo, vissa modeller av Rambo och Horze Avalanche. Han är rätt lång och drar en 155 i längden men 165 i bogpartiet. Hopplöst :banghead::meh:
 
Bucas ligger heltaskigt på min häst :o Det enda som funkar är Amigo, vissa modeller av Rambo och Horze Avalanche. Han är rätt lång och drar en 155 i längden men 165 i bogpartiet. Hopplöst :banghead::meh:
Har du provat senaste modellen, den med magnet fram? Det är bredare fram upplever jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 006
Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Shixle
·
Hästhantering Hej Står inackorderad och det har varit en del flyttar sista året så min häst har stått med lite olika hästar. Tyvärr bits hans täcken...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
8 687
Senast: Emine
·
Utrustning Jag är väldigt okunnig kring hästtäcken, då jag enbart använt täcken tidigare för att skydda mot väta och smuts inför träning. Men nu...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 578
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp