Täcken till ny ponny

clara123

Trådstartare
Hejsan! Jag ska åka och köpa täcken till min nya ponny snart. Han är importerad från Irland och känner honom inte så bra än (när det gäller vilka täcken han trivs med). Han importerades ganska nyligen så det blir lite svårt att fråga hans gamla ägare. Hur många gram på olika täcken hade ni börjat med när ni inte känner hästen så bra än? Vi står i Göteborg där det kan blåsa och regna under vintern men det har inte vart snö på ett bra tag. Den stannar i Max en vecka isf☹️ Tänker att han ska rakas om han inte får tunn vinterpäls eller liknande. Han kommer inte heller ha tillgång till mat i hagen under vintern när täcken blir nödvändigt. Men som sagt, vilka täcken hade ni haft ibörjan som en ”standard”?
 
Vill tillägga att det ändå kan bli rätt kallt här ibland, även om det är väldigt korta perioder. Men man vill ju ha täcke för de dagarna också🙈
 
Låter inte som att det är särskilt lång utevistelse när hästen inte får någon mat serverad i hagen? Då kanske det är bättre att ha olika tjocklekar på innetäcken och sedan ha ett par regntäcken att lägga ovanpå när hästen ska gå ut. Innetäcken är ofta billigare än tjocka utetäcken.
 
Låter inte som att det är särskilt lång utevistelse när hästen inte får någon mat serverad i hagen? Då kanske det är bättre att ha olika tjocklekar på innetäcken och sedan ha ett par regntäcken att lägga ovanpå när hästen ska gå ut. Innetäcken är ofta billigare än tjocka utetäcken.
Det stämmer, bara 5 timmar på vintern☹️ Vi ska flytta snart till ett stall där de går ute hela dagar även på vintern
 
Det stämmer, bara 5 timmar på vintern☹️ Vi ska flytta snart till ett stall där de går ute hela dagar även på vintern
Men om ni snart ska flytta så bör du ju köpa täcken efter förhållandena i det stallet. Är de ute morgon till kväll där då kanske du behöver mer rejäla utetäcken. Ingår det täckesbyten och i så fall hur många? Dvs behöver hästen ha stalltäcket under utetäcket? Det bästa om hästen går ute mycket är att slippa dubbla täcken och enbart ha ett utetäcke med rätt tjocklek.
Än är det ett tag kvar till vintern, börja med att köpa ett ofodrat regntäcke och ett med typ 100 grams fyllning. Då klarar ni hösten och antagligen många av dagarna på vintern. Sedan kan jag tänka mig att det kan behövas kanske 2-300 gram utetäcke vissa dagar pga blåst fukt och kyla. Men allt beror på väder, mängden grovfoder i hagen, hur stor hagen är och hur mycket hästen därmed rör sig i hagen samt tillgång till vindskydd/träd eller annat som skyddar mot vind eller nederbörd.

Tjocklek på innetäcken är svårt att säga då jag inte vet hur varmt det blir inne i ert stall på vintern.
 
Jag hade också kört på innetäcke och sen skaltäcke eller tunnare utetäcke över det när hästen går ut. Dels är det billigare med innetäcken och dels ingår det i många stall bara på/avtagning av täcke och inte byte, så då underlättar det att ha sin täckesgarderob uppbyggd så. Jag hade nog börjat med att ha ett eller två ofodrade regntäcken, och kanske ett 50-100 g utetäcke, som gärna får ha avtagbar hals. Då kan man ha hals ute vid skitväder, men välja att ta av den under den varmare årstiden när man kanske bara vill ha regn-/utetäcket för sig själv. När det kommer till innetäcken hade jag nog börjat med att ha ett ca 100 g och ett ca 300 g. Då har du en garderob där du med olika kombinationer kan få mellan 0 och 400 g. Horseware har bra täcken där många har avtagbara halsar, både inne- och utetäcken. Vissa av deras modeller har också liners som man kan köpa till och fästa i täcket för att göra det tjockare, men jag föredrar att ha innetäcken och utetäcken separat istället för liners i utetäcket för att låta hästen slippa stå inne med ett blött utetäcke.

Viktigt att tänka på dock är temperaturen inne i stallet, jag hade min häst i utebox så behövde aldrig ta hänsyn till varmt stall osv på vintern. Har man det varmt inne är det bättre med tunt innetäcke och sen att man antingen byter till utetäcke med rätt tjocklek eller köper tjockare utetäcken att lägga över innetäcket när hästen ska ut.
 
Men om ni snart ska flytta så bör du ju köpa täcken efter förhållandena i det stallet. Är de ute morgon till kväll där då kanske du behöver mer rejäla utetäcken. Ingår det täckesbyten och i så fall hur många? Dvs behöver hästen ha stalltäcket under utetäcket? Det bästa om hästen går ute mycket är att slippa dubbla täcken och enbart ha ett utetäcke med rätt tjocklek.
Än är det ett tag kvar till vintern, börja med att köpa ett ofodrat regntäcke och ett med typ 100 grams fyllning. Då klarar ni hösten och antagligen många av dagarna på vintern. Sedan kan jag tänka mig att det kan behövas kanske 2-300 gram utetäcke vissa dagar pga blåst fukt och kyla. Men allt beror på väder, mängden grovfoder i hagen, hur stor hagen är och hur mycket hästen därmed rör sig i hagen samt tillgång till vindskydd/träd eller annat som skyddar mot vind eller nederbörd.

Tjocklek på innetäcken är svårt att säga då jag inte vet hur varmt det blir inne i ert stall på vintern.
Vi kommer flytta när vi får plats, vilket är lite oklart just nu så antagligen kommer jag känna honom lite bättre när vi flyttar. Därför får jag nog bygga upp vinterns garderob för där vi står nu🥰
 
Jag skulle skaffa ofodrat/typ 50g, 100-150g och 200/250g till en början. När de står i hagar utan mat blir generellt hästarna mkt mer frusna, även om de är ute kortare tid. Framförallt om de helklipps.

Horsewear har ett paket med 50g-täcke och två liners (100+200g), det köpte jag när jag precis fått hem min häst. Nu föredrar jag att ha flera täcken i olika tjocklek men har ändå nytta av liners som komplement👍

Man kan också ha thermotäcken (i tex samma tjocklekar som jag skrev ovan) + ofodrat regntäcke men det gillar inte jag. Jag har någon slags noja kring passform och innetäcken har aldrig lika bra passform som utetäcken..
 
Jag hade köpt ett ofodrat.
Två fodrade regntäcken.
Två i 200gramsklassen.

(Alt två ofodrade och två tre liners i olika tjocklek)

Upplever att de tjockare uppemot 300 gram blir lite för tjockt men blir det kallt och jäkligt och hästen står utan mat hade jag velat haft ett sånt också.


Slår även jag ett slag för liners. Guld värt!

Att jag hade velat haft två av några är för att det är de jag upplever används mest och det är väldigt trevligt att kunna byta så det andra täcket får torka en dag.
 
Hästar sätter päls efter väder. Ett tips är ett tunnt regntäcke för vätan. Värmen fixar den nog själv. Sätter den vinter päls och blir svettig vid ridning så är det i sig inte farligt.
Täcken är mer för människan än för hästen.
 
Hästar sätter päls efter väder. Ett tips är ett tunnt regntäcke för vätan. Värmen fixar den nog själv. Sätter den vinter päls och blir svettig vid ridning så är det i sig inte farligt.
Täcken är mer för människan än för hästen.
TS skriver ju att hästen kommer klippas?
 
Jag bor också vid Göteborg och de täcken jag använder mest är sådana som tål mycket regn och har avtagbara halsar. Mitt 50 grams användes mest, ibland med liners under. Jag gillar även halvhalstäcken då det inte regnar in så mycket i bogen på dem 😊
 
Min ponny som inte är klippt (vi har lite liknande klimat som Göteborg, inte så ofta riktigt kallt och snö men regn och blåst), klarar sig oftast på ett tunt 0-gramstäcke med helhals (Horseware är outstanding, kommer aldrig köpa något annat). Är det riktigt kallt så har hon ett typ 100 grams stalltäcke under. Hade hon varit klippt hade jag bytt det stalltäcket till ett tjockare. Mina har dock lång utevistelse och kan röra sig fritt i hagen (större hage), så de står inte och fryser på samma lilla ruta.
 

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 572
Senast: Solis
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 967
Senast: nullo-modo
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 676
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 146
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp