Täcken till oklippt varmblod

Shixle

Trådstartare
Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar.

Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i vinter, på lösdrift med tillgång till stall också.
Hagkompisen är en kallblodsvalack, som också ska vara oklippt, och som är, ja, en tjockis.

Så kommer ju inte att funka att ha fri tillgång, då kommer julgrisen att explodera, och vill ju helst inte behöva stalla in dom för natten bara för att kunna ge olika högiva (min är ett monster att mocka åt...)

Så då tänker jag på täcken. Men inser att jag har inte den blekaste om hur tjocka täcken som kan vara aktuellt. Vi har mest haft hästar i samma "kategori" innan, så då har det bara varit att lobba ut mer hö om det blir kallt och på det någon form av vintertäcke när det är blötsnö...

Så vad kan vara rimligt? Jag är sugen på att göra en höanalys mest för skojs skull för att se hur off vi är, men det är ju lite lagom apadyrt o.O tror att dom 6 balarna bonden redan ställt hit är ur samma "batch", men dom räcker ju knappt 3 månader, så blir dyrt per bal. Ska se om han gjort analys förr..

Justja, bor på Västerbottenskusten. Hagen har både flata ytor och skog, stallet är kallt, men litet så värms nog ganska bra med hästkrafterna.
Vi spanar på att göra nån slags slow-feeder iom att vi åker på jobbet tidigt å kommer hem vid 17 tiden, så blir att ge frukost å lunch samtidigt, men middag å kväll sen.

Aja, alla tips mottages tacksamt.
Pållen har en tendens att bli öm i ryggen så vill ju hålla honom varm. Sugen på en BoT ryggvärmare..
 
Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar.

Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i vinter, på lösdrift med tillgång till stall också.
Hagkompisen är en kallblodsvalack, som också ska vara oklippt, och som är, ja, en tjockis.

Så kommer ju inte att funka att ha fri tillgång, då kommer julgrisen att explodera, och vill ju helst inte behöva stalla in dom för natten bara för att kunna ge olika högiva (min är ett monster att mocka åt...)

Så då tänker jag på täcken. Men inser att jag har inte den blekaste om hur tjocka täcken som kan vara aktuellt. Vi har mest haft hästar i samma "kategori" innan, så då har det bara varit att lobba ut mer hö om det blir kallt och på det någon form av vintertäcke när det är blötsnö...

Så vad kan vara rimligt? Jag är sugen på att göra en höanalys mest för skojs skull för att se hur off vi är, men det är ju lite lagom apadyrt o.O tror att dom 6 balarna bonden redan ställt hit är ur samma "batch", men dom räcker ju knappt 3 månader, så blir dyrt per bal. Ska se om han gjort analys förr..

Justja, bor på Västerbottenskusten. Hagen har både flata ytor och skog, stallet är kallt, men litet så värms nog ganska bra med hästkrafterna.
Vi spanar på att göra nån slags slow-feeder iom att vi åker på jobbet tidigt å kommer hem vid 17 tiden, så blir att ge frukost å lunch samtidigt, men middag å kväll sen.

Aja, alla tips mottages tacksamt.
Pållen har en tendens att bli öm i ryggen så vill ju hålla honom varm. Sugen på en BoT ryggvärmare..
Jag har gjort det enkelt för mig och har två regntäcken (så det ena hinner torka när det andra används). Sedan har jag liners (lösa foder) i olika tjocklek. Jag har ett 100 g, ett 200 g t ex. De räcker mycket långt. Mest är det ju när det är blött och kallt som är jobbigast för hästarna. Jag tror att din häst kommer klara sig bra med samma uppsättning som jag har till mina varmblod. Blir det galet kallt under en längre period kan du ju lägga på båda undertäckena eller köpa ett ännu tjockare, men det tror jag inte behövs trots att du bor en bra bit upp 🙂
 
Beror på häst.

Har tre olika varmblod hemma - två som fryser och en som halvt om halvt fryser.

Deras garderober ser helt olika ut. Den som fryser mest har så tjocka täcken som upp till 300 gram plus att han ibland kan få ha stalltäcke under.
Fölstoet hade förra året som tjockast 250 gram.
Icke fryslorten som bara fryser ibland brukar ha 100 grams regntäcke.

Nu har alla de här hästarna fritillgång på hö både ute och inne så ingen aning om de hade gått åt mer täcken om de inte hade de.

Man får pröva sig fram är min erfarenhet. Men standard hos oss är 100 gram på regntäcken sen bygger vi på därifrån.
 
Jag säger som de andra, det beror på individ. En analys på höt, hade jag tagit. Ett alternativ till ert planerade upplägg på fordring kan ju vara att ge hö till frukost och sedan låta dem ha tillgång till halm under dagen. Det möjliggör för dem att hålla sig mätta men minskar risken för övervikt.
 
Du har fått bra svar ang täcken. Jag bor i norra Västerbotten och mina två hästar är oklippta. Den ena går utan täcke på vintern, har fodrat regntäcke nu på hösten om det regnar mycket innan vinterpälsen blivit tillräcklig. Den andra har 100g på vintern, 200g om det är riktigt kallt. De har fri tillgång på hö men med småmaskigt nät över balen så de inte får i sig mer än de behöver.
Ang höanalys så är det som föregående sa inte särskilt dyrt, ca 500kr. Även om bonden gjort analys tidigare år så är det inte alls säkert att de analyserna stämmer för årets skörd. Det kan skilja mycket från år till år beroende på väder och skördetid.
 
Jag säger som de andra, det beror på individ. En analys på höt, hade jag tagit. Ett alternativ till ert planerade upplägg på fordring kan ju vara att ge hö till frukost och sedan låta dem ha tillgång till halm under dagen. Det möjliggör för dem att hålla sig mätta men minskar risken för övervikt.
Fast om höet visar sig innehålla mycket energi så kvoten blir låg så blir det tokigt att lägga till halm då halm innehåller en hel del MJ. Kvoten kommer därmed att bli ännu lägre och hästen kommer att bli överviktig.
 
Fast så dyr är inte en hösnalys. Typ 4-600 beroende på vad du vill ha med.
Jo, är sugen på att göra en analys, om inte annat för å se hur off vi har varit.
Billigaste jag hittat verkar vara Agrilab, med strax under 600 för komplett paket.
Andra verkar ju ligga på en bra bit över tusenlappen för att få med mikrobiten oxå, och ska jag likas testa så vill man ju ha den mer kompletta bilden..
Är väl färre ämnen som testas, men fått för mig att just koppar, zink, å järn är viktiga, så borde ju räcka ändå?


Men jag verkar ju inte behöva kasta mig ut å skaffa 400g täcken iaf, så alltid positivt! Har lite napp på täcken i 200g klassen, samt fleece med hals och nått stalltäcke, så borde ju gå pussla ihop hoppas jag.
 
Jo, är sugen på att göra en analys, om inte annat för å se hur off vi har varit.
Billigaste jag hittat verkar vara Agrilab, med strax under 600 för komplett paket.
Andra verkar ju ligga på en bra bit över tusenlappen för att få med mikrobiten oxå, och ska jag likas testa så vill man ju ha den mer kompletta bilden..
Är väl färre ämnen som testas, men fått för mig att just koppar, zink, å järn är viktiga, så borde ju räcka ändå?


Men jag verkar ju inte behöva kasta mig ut å skaffa 400g täcken iaf, så alltid positivt! Har lite napp på täcken i 200g klassen, samt fleece med hals och nått stalltäcke, så borde ju gå pussla ihop hoppas jag.
Energi, smältbart råprotein, kalcium och fosfor och ev magnesium är väl de värden som är viktigast.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp